
Kinoreklame vinner fortsatt frem. Etter en rekordøkning på nærmere 50 prosent fra 2015 til 2016, er økningen i første halvår 2017 på 23,6 prosent.
Det viser de nye mediebyråtallene for reklamemarkedet for første halvår.
I 2016 var kinoreklameomsetningen på 92,1 millioner kroner, en vekst på hele 46,3 millioner. I tillegg er det flere titalls millioner i omsetning utenfor mediebyråene, direkte via annonsører og Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame, f.eks. lokale kampanjer hos kinoene.

Ronny Lieblein er administrerende direktør i Media Direct Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Fagnettstedet Kampanje har i den anledning tatt en prat med administrerende direktør Ronny Lieblein hos markedslederen, Egmont-eide Media Direct Norge (MDN), som har 84 kinoer og en markedsandel på 56 prosent.
Ronny Lieblein sier det er flere årsaker til at kinoreklameomsetningen fortsatt øker, blant annet at kinoene leverer stabilt høye besøkstall og attraktive målgrupper.
Overfor Kampanje sier han at «kanalen har stadig bedre dokumentasjon på effekt og vår research viser at det er smart å benytte kino i en mediemiks, spesielt i en videostrategi. Stadig flere annonsører velger å inngå lengre avtaler og satser således på å ligge «always on» for å utnytte kinoreklamens kvaliteter».
Lieblein nevner i intervjuet med Kampanje også komplimenterende digitale produkter og Kinospillet.
MDN-sjefen tror at man i 2017 får en ny kinoreklamerekord.
Det er filmmiksen som også drar med seg annonsekronene videre. War for the Planet of the Apes og Dunkirk nevnes av MDN-direktøren som gode sommerfilmer, og mener flere peker seg ut utover høsten: Biler 3, Snømannen, Star Wars: The Last Jedi og Den 12. mann, for å ha nevnt noen.

Ronny Lieblein, adm. direktør i Media Direct Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Facebook
RSS