
Alle ledige sekunder er fylt opp. Media Direct Norge stenger det nasjonale reklamesalget for kino for inneværende år.
Egmont-selskapet – Norges største selskap for kinoreklame – er utsolgt for kino-reklame i 2017.
– Det stemmer. Vi har dessverre ikke mer ledig plass. Etterspørselen har vært skyhøy en lang periode, sier administrerende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge (MDN) i en melding.
MDN har en markedsandel på rundt 57 prosent av alt reklamesalg i Norge på kino. Resten har CAPA Kinoreklame.
MDN selger reklame på 82 kinoer her til lands, inkludert alle Nordisk Film Kinos 21 kinoer i Norge.
Også i 2016 ble det utsolgt for all reklameplass på kino – da et par uker senere enn nå, også i november:
Etter årets ni første måneder viste Mediebarometret til Mediebyråforeningen en akkumulert oppgang på 23 prosent for kino som reklamebærer. Det totale reklamemarkedet hadde en oppgang på 4,4 prosent i samme periode. Kun utendørsreklame samt tre internett-kategorier kan vise til større vekst i perioden.
Også ferske tall fra IRM viser en solid økning for kino som reklamebærer. Etter årets ni første måneder viser IRM-tallene en økning på 6,6 millioner NOK som tilsvarer 6 prosent.
Også i 2016 økte kino-reklame stort. I følge IRMS tall økte kino reklameomsetningen med 16,1 prosent fra 2015 til 2016. Kino omsatte da for rundt 160 millioner NOK. Dette skjedde i et totalt reklamemarked som hadde en nedgang på 2,2 prosent i 2016. Og Mediebyråforeningens tall viste en oppgang for kino som reklamekanal på 46,3 prosent fra 2015 til 2016.

Ronny Lieblein er administrerende direktør i Media Direct Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Ronny Lieblein tror på at veksten fortsetter for kino som reklamebærer i 2018.
– Interessen for neste år gir oss sterk tro på at 2018 blir minst like godt som 2017. 2017 blir Media Direct Norge sitt beste år gjennom tidene, sier Ronny Lieblein.
Bakgrunnen for økningen er ifølge MDN-sjefen denne:
– Vi har fått både flere nye annonsører samt flere kampanjer fra etablerte kunder. Vi får de lange gode historiene, gjerne 60 sekunders filmer, som gjør seg godt på det store lerretet. Kino er et trygt og kontrollert miljø å vise reklame i, samtidig som effekten er dokumentert gjennom våre reklamestudier og i egne studier utført av annonsørene og mediebyråene. Kino gjør en god jobb for å øke effekten i kanalkombinasjoner gjerne sammen med TV. Og kino har attraktive målgrupper – og det ser ut til at vårt publikum er svært glad i de gode historiene, sier Lieblein.
Ronny Lieblein mener også at satsing på research og produktutvikling har gitt gode resultater for kino-omsetningen.
– Media Direct Norge har foruten research, hatt fokus på å øke kvaliteten i fremvisningen, som skjer i HD og med 5:1 lyd, samt utvikle nye produkter som f.eks. Kinospill. Her kan annonsørene «leke» med gjestene, som svært gjerne spiller og hygger seg med resten av salen. I tillegg har vi inngått samarbeid med Filmweb, som er den desidert mest benyttede filmportalen i Norge. Sammen med Filmweb kan vi tilby våre annonsører svært spennende produkter og kampanjer der man tar kinoreklamen inn i det digitale. Vi ser det som en viktig oppgave og hele tiden optimalisere våre produkter til beste for annonsørene, samtidig som det er minst like viktig at det skjer på en spennende og opplevelsesrik måte der publikum får en god og beriket kinoopplevelse, sier Ronny Lieblein.
Kinobesøket i Norge er svakt ned etter fjorårets store kino-år. Per 6. november i år var det solgt 9 880 879 kinobilletter i Norge. Det er ni (9) prosent færre solgte billetter sammenlignet med samme periode i 2016, som var det beste kinoåret i antall solgte billetter siden 1983. Samtidig er antall solgte billetter per 6. november i år 1,5 prosent bedre sammenlignet med tilsvarende periode i 2015. «Skjønnheten og udyret» er den filmen som har solgt flest billetter i 2017.
– Og vi har mange gode filmer som har premierer nå i slutten av 2017. Det gjelder filmer som «Mord på Orientekspressen», «Justice League», «Star Wars: The Last Jedi», «Ferdinand», «Den 12. Mann» med flere. Det er grunn til å tro at det blir solgt mange kinobilletter frem til nyttår, sier Ronny Lieblein.
Facebook
RSS