• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Kinoreklame i 2017? Nei, det er fulltbooket!

Administrende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Kinoreklame i 2017? Nei, det er fulltbooket!
admin
admin
7. november 2017

Alle ledige sekunder er fylt opp. Media Direct Norge stenger det nasjonale reklamesalget for kino for inneværende år.

Egmont-selskapet – Norges største selskap for kinoreklame – er utsolgt for kino-reklame i 2017.

– Det stemmer. Vi har dessverre ikke mer ledig plass. Etterspørselen har vært skyhøy en lang periode, sier administrerende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge (MDN) i en melding.

MDN har en markedsandel på rundt 57 prosent av alt reklamesalg i Norge på kino. Resten har CAPA Kinoreklame.

MDN selger reklame på 82 kinoer her til lands, inkludert alle Nordisk Film Kinos 21 kinoer i Norge.

Også i 2016 ble det utsolgt for all reklameplass på kino – da et par uker senere enn nå, også i november:

Kinoreklame utsolgt ut året hos MDN og CAPA

Etter årets ni første måneder viste Mediebarometret til Mediebyråforeningen en akkumulert oppgang på 23 prosent for kino som reklamebærer. Det totale reklamemarkedet hadde en oppgang på 4,4 prosent i samme periode. Kun utendørsreklame samt tre internett-kategorier kan vise til større vekst i perioden.

Også ferske tall fra IRM viser en solid økning for kino som reklamebærer. Etter årets ni første måneder viser IRM-tallene en økning på 6,6 millioner NOK som tilsvarer 6 prosent.

Også i 2016 økte kino-reklame stort. I følge IRMS tall økte kino reklameomsetningen med 16,1 prosent fra 2015 til 2016. Kino omsatte da for rundt 160 millioner NOK. Dette skjedde i et totalt reklamemarked som hadde en nedgang på 2,2 prosent i 2016. Og Mediebyråforeningens tall viste en oppgang for kino som reklamekanal på 46,3 prosent fra 2015 til 2016.

Ronny Lieblein er administrerende direktør i Media Direct Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©

Ronny Lieblein tror på at veksten fortsetter for kino som reklamebærer i 2018.

– Interessen for neste år gir oss sterk tro på at 2018 blir minst like godt som 2017. 2017 blir Media Direct Norge sitt beste år gjennom tidene, sier Ronny Lieblein.

Bakgrunnen for økningen er ifølge MDN-sjefen denne:

– Vi har fått både flere nye annonsører samt flere kampanjer fra etablerte kunder. Vi får de lange gode historiene, gjerne 60 sekunders filmer, som gjør seg godt på det store lerretet. Kino er et trygt og kontrollert miljø å vise reklame i, samtidig som effekten er dokumentert gjennom våre reklamestudier og i egne studier utført av annonsørene og mediebyråene. Kino gjør en god jobb for å øke effekten i kanalkombinasjoner gjerne sammen med TV. Og kino har attraktive målgrupper – og det ser ut til at vårt publikum er svært glad i de gode historiene, sier Lieblein.

Ronny Lieblein mener også at satsing på research og produktutvikling har gitt gode resultater for kino-omsetningen.

– Media Direct Norge har foruten research, hatt fokus på å øke kvaliteten i fremvisningen, som skjer i HD og med 5:1 lyd, samt utvikle nye produkter som f.eks. Kinospill. Her kan annonsørene «leke» med gjestene, som svært gjerne spiller og hygger seg med resten av salen. I tillegg har vi inngått samarbeid med Filmweb, som er den desidert mest benyttede filmportalen i Norge. Sammen med Filmweb kan vi tilby våre annonsører svært spennende produkter og kampanjer der man tar kinoreklamen inn i det digitale. Vi ser det som en viktig oppgave og hele tiden optimalisere våre produkter til beste for annonsørene, samtidig som det er minst like viktig at det skjer på en spennende og opplevelsesrik måte der publikum får en god og beriket kinoopplevelse, sier Ronny Lieblein.

Kinobesøket i Norge er svakt ned etter fjorårets store kino-år. Per 6. november i år var det solgt 9 880 879 kinobilletter i Norge. Det er ni (9) prosent færre solgte billetter sammenlignet med samme periode i 2016, som var det beste kinoåret i antall solgte billetter siden 1983. Samtidig er antall solgte billetter per 6. november i år 1,5 prosent bedre sammenlignet med tilsvarende periode i 2015. «Skjønnheten og udyret» er den filmen som har solgt flest billetter i 2017.

– Og vi har mange gode filmer som har premierer nå i slutten av 2017. Det gjelder filmer som «Mord på Orientekspressen», «Justice League», «Star Wars: The Last Jedi», «Ferdinand», «Den 12. Mann» med flere. Det er grunn til å tro at det blir solgt mange kinobilletter frem til nyttår, sier Ronny Lieblein.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
7. november 2017
admin
admin kinomagasinet

Relaterte sakerForsiden
  • Mot nok et rekordår for kinoreklame i 2017 27.10.2017
  • Kinoreklame fortsetter å øke 17.08.2017
  • Kinoreklame øker og øker og øker 18.07.2017
  • SF Kino kjører reklamekampanje for ny Oslo-kino 05.07.2017
  • MDN og Filmweb samarbeider om annonsetilbud 18.05.2017
  • MDN laget ny vignettfilm i 4DX-formatet 10.03.2017
  • Kino-reklame økte med 16,1 % i 2016 07.03.2017
  • 2016 – det store endringsåret for MDN og selskapets nye sjef 22.12.2016
  • Kinoreklame utsolgt ut året hos MDN og CAPA 30.11.2016
  • MDNs nye filmekspert 12.09.2016
  • Effektiv kinofagdag i regi av MDN og CAPA 01.09.2016
  • MDN og CAPA inviterer til kinofagdag 28.06.2016
  • Fortsatt vekst for kinoreklame 07.03.2016
  • MDN valgte Advertising Accord 24.02.2016

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nyttårspraten 2021: Sundling-gründeren tror kinoene vil overleve

John Berge7. januar 2021
Les mer

Flere CAPA-ansatte sluttet i 2020. MDN har beholdt alle ansatte.

John Berge30. desember 2020
Les mer

Bra aktivitetsnivå for Skeie i 2020

John Berge18. november 2020
Les mer

Filmweb: Jo mere vi er sammen!

John Berge5. november 2020
Les mer

Stor interesse for fogging fra Fiber Protector

John Berge3. november 2020
Les mer

Nå droppes Kinospillet for godt

John Berge19. august 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Mot nok et rekordår for kinoreklame i 2017
MDN jakter på ny markedssjef