
KinoNor AS eies av:
Trondheim Kino AS (49 %)
Aurora Kino Iks (34 %)
Haugesund Kultur og Festivalutvikling Kf (17%)
Kilde: Proff.no
Trondheim kino AS er landets tredje største kinoby med et besøk på 787.000 årlig og en markedsandel på 7%. Selskapet driver 2 kinosenter i Trondheim.
Aurora kino IKS er en kinokjede i Nord-Norge som dekker tre fylker i omfang. Selskapet driver kinoer i Tromsø, Alta, Kirkenes, Vardø og Narvik med et samlet besøk på 367.000.
Haugesund kultur- og festivalutvikling KF eier og driver Edda kino, som årlig huser Den norske filmfestivalen. Edda kino har 5 saler og et årlig kinobesøk på 186.000.
Samlet representerer KinoNor kinovirksomhet med 61 saler i 7 byer, og et samlet besøk på over 1,34 million årlig. Dette tilsvarer en markedsandel på 11,4 %.
TRONDHEIM: Halvannet år siden starten er KinoNor AS godt rustet for kino-fremtiden. – Vi har utelukkende positive erfaringer, sier daglig leder Arild Kalkvik.
Det var Tromsø, Alta, Sør-Varanger og Trondheim kommune som startet kinokjeden 19. august 2014. I desember samme år ble også Haugesund Kultur- og Festivalutvikling KF medlem. Og da Trondheim Kino startet kinodrift ved Kimen Kulturhus i Stjørdal ble grupperingen utvidet ytterligere.
Det er felles innkjøp og samarbeid som er fokus for de kommunale kinoene. Og samarbeid var i fokus under den nylige samlingen i Trondheim, i forbindelse med filmfestivalen Kosmorama.
– Det var første gang vi samles med utelukkende fokus på kiosk- og kafedrift, forteller Arild Kalvik. Til daglig er han kinodirektør for Trondheim Kino.
– Kiosk- og kafédrift utgjør en viktig del av inntektsgrunnlaget vårt og er viktig for totalopplevelsen av det å gå på kino. Det vi gjorde under seminaret var blant annet å sammenligne tall for ulike aktører. Da ser du hvem som er flinkere enn andre på enkelte ting.
To av kinoene i KinoNor har også kafédrift – Aurora i Tromsø og Kimen på Stjørdal.
– Vi ser det an andre steder. Kafédrift er krevende, det er erkjenner vi. Samtidig ser vi at det er avgjørende for god stemning. Det fører til at folk blir hengende på kinoen.
Noe annet kjeden er opptatt av i 2016 er mersalg.
– Lar du salg bli en rutine, så ser du at de ansattes entusiasme og deknigsgraden faller. Vi er aktive med mersalg. Det viktig for å oppnå målene.
– Hvordan er erfaringene med KinoNor så langt?
– Vi har utelukkende positive erfaringer. Vi har nå skaffet oss gode nye innkjøpsavaler, innen filmleie og kinoteknisk utstyr. Vi har store fordeler med å være sammen. Vi lager anbudspapirer sammen og sparer masse tid og penger. Kjeden gir oss også verdifull erfaringsutveksling. Og vi gjør oss spennende tanker for fremtiden. Vi bruker tid på å tenke på scenarier.
– Er det aktuelt for andre være medlem i kjeden?
– Vi er i dialog med noen. De vi ser på som potensielle samarbeidspartnere er primært kommunale kinoer. Men som kjent er det lange prosesser for å avklare slike ting.

Facebook
RSS