• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Kinomagasinet.no er lansert

Kinomagasinet.no er lansert
Per Mork
Per Mork
27. april 2013

Etter snart fire måneders drift, har videomagasinet.no fått sin første «avlegger», kinomagasinet.no.

Nettsiden kinomagasinet.no ble lansert fredag 26. april og leserne vil dra umiddelbar kjennskap til nettopp innholdet og designet man kjenner fra videomagasinet.no. Men på kort sikt vil også ulik design og funksjonalitet fremheve forskjellen på sidene, som dog alltid vil ha nære slektskapsbånd.

Så hvorfor en egen side med fokus på kino? Vi retter spørsmålet til ansvarlig utgiver og redaktør John Berge:

– Helt siden vi startet videomagasinet.no på nyåret 2013, har vi hatt fokus på film og alle leveringsmetoder, i all vår journalistikk, sier Berge.

– Ettersom min bakgrunn er å skrive med størst fokus på videobransjen, men alltid med et våkent blikk på kino, oppdaget jeg imidlertid raskt et ønske fra også kinobransjen om at de får et større fokus. Dette har vi fulgt tett opp på videomagasinet.no de siste månedene, med mye kinostoff, og vi har endog omdøpt den trykte versjonen av magasinet vårt fra VIDEOMAGASINET til KINOMAGASINET med VIDEOMAGASINET.

– Så hvorfor en egen nettside for kino? Kunne ikke kinostoffet forblitt som en del av videomagasinet?

– Ja, og noe kinostoff vil man også finne der videre. Men filmens liv, etter at den er planlagt og innspilt og ferdiglaget, starter på kino. Dermed får kinobransjen hovedfokuset på den nye siden, kinomagasinet.no, mens video og VOD får hovedfokuset alene på videomagasinet.no. Alle saker som berører vinduer og konvergerende tendenser for alle de tre «lanseringstedene» (kino, video, VOD. Red. anm.) vil bli krysspublisert, svarer redaktøren.

– I en overgangsfase på noen måneder blir mye stoff krysspublisert, men gradvis blir stoffet mer differensiert, slik at alle bransjefolk – og faginteresserte forbrukere – vil føle at begge sidene bør besøkes hver dag. Vi jobber også hardt videre med spennende funksjonalitet for begge sidene, og kinomagasinet.no vil få eksklusivt innhold som videomagasinet.no ikke vil ha, og vice versa. Dette gleder vi oss til å presentere.

– Det er jo mange nettsteder som skriver om film. Hva skiller kinomagasinet/videomagasinet fra de andre?

– Det er riktig – det er mye bra filmjournalistikk i Norge. Men vi mener å ha en nisje som ingen fyller på samme måte som vi gjør og jeg har lang bakgrunn i å gjøre nettopp det, fra jeg som tenåring startet som filmanmelder i lokalavisen, til jeg var kulturjournalist i NTB og siden drev et annet bransjeblad i over tolv år, sier Berge, som har med seg Per Mork (design) og Jørgen R. Låker (programmering) på teamet, samt noen frilansere.

KINOMAGASINET/VIDEOMAGASINET ble 30.01.2013 medlem av Den Norske Fagpresses Forening.

Redaktør John Berge er medlem av Fagpressens Redaktørforening fra 2013 og i Norsk filmkritikerlag siden 1998.

John Berge står bak KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET John Berge står bak KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET, samt andre prosjekter som HIGH-DEF (www.high-def.no) og www.jamesbond.no. Foto: Vebjørn Storeide, ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
27. april 2013
Per Mork
Per Mork https://facebook.com/permork72

Grafisk designer og nettside utvikler.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer

Nolan tordner mot Warner Bros.

John Berge8. desember 2020
Les mer

KinoNor utvider med et nytt medlem på Sunnmøre

John Berge7. desember 2020
Les mer

Ny avtale krymper kinovinduet

John Berge17. november 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer

Mest kompensasjon til de to privateide kinogigantene

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Star gir Disney+ mer voksent innhold
    VOD (KLIKKEFILM)28. januar 2021
  • Filmfestivalen i Cannes utsettes
    FESTIVAL28. januar 2021
  • Rekordvekst for hjemmekinomarkedet i USA i 2020
    VIDEOSTATISTIKK27. januar 2021
  • Warner viser smakebiter av den unike 2021-menyen
    FILMLANSERING27. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • En av 80-tallets profilerte Bond-piker ble meldt død. Var ikke død likevel. Men er nå «endelig» meldt død.
    DØDSFALL4. januar 2021
  • Star gir Disney+ mer voksent innhold
    VOD (KLIKKEFILM)28. januar 2021
  • Filmfestivalen i Cannes utsettes
    FESTIVAL28. januar 2021
  • Rekordvekst for hjemmekinomarkedet i USA i 2020
    VIDEOSTATISTIKK27. januar 2021
  • Warner viser smakebiter av den unike 2021-menyen
    FILMLANSERING27. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

«Man of Steel» til salgs hos Walmart
Prisvinnere på Barnefilmfestivalen