
Den norske kinokonferansen 2015, Drammen 10.–12. november. KINOMAGASINET var tilstede alle dagene og vil legge ut saker fra de fleste seminarene og enkeltstående intervjuer.
DRAMMEN: – Det har vært kjempegøy å ha bransjen på besøk. Det var litt høye skuldre i starten, men da vi så at all teknikk fungerte, slappet jeg mer av og fikk med meg seminarene!
Det forteller kinosjef Steinar Johansen hos KinoCity Drammen, som fra mandag 9. til torsdag 12. november var vert for filmtreff, tekniske seminarer og Den norske kinokonferansen 2015. Det hele ble arrangert av Film & Kino i samarbeid med Fremtidens Kino-prosjektet. Filmweb og Coca-Cola var hovedsponsorer.
Johansen fikk mye ros – ikke minst grunnet den nesten prikkfrie tekniske håndteringen av arrangementet.
– Vi har dyktige folk som har trent på dette, forsikrer kinosjefen.
Flere kinosjefer fra det ganske land besøkte både byen og kinoen til Johansen for første gang.
– Mange har ikke vært her tidligere. De fleste har bare kjørt forbi byen! sier Johansen med sitt karakteristiske smil.
– Drammen er en veldig bra by, kvitterer Film & Kino-direktør Guttorm Petterson.
– Folk er veldig fornøyde, ikke minst de utenlandske gjestene. Både med selve konferansen, men også kveldsarrangementene.
Guttorm Petterson retter stor takk til sine ansatte Jørgen Stensland, Rolv Gjestland og Monique Sjøberg som har klart å få tak i flere solide foredragsholdere.
Blant disse var IMAX-sjef Andrew Cripps, kinobransjenestorer som Phil Clapp fra interesseorganisasjonen UNIC, den norske gründeren Thomas Høegh fra Arts Alliance med mange flere.
– Vi håper det blir konferanse også neste år. Det er blant tingene vil prioritere høyt. Vi ser hvor viktig det er for bransjen når folk møter opp i så stort antall. Dette er nok fordi konferansen berører mange av de viktigste temaene i bransjen, forteller Guttorm Petterson, som ikke ønsker å fortelle om kostnadsnivået for konferansen.
Men understreker at sponsorene bidrar. KinoCity Drammens bidrag var å stille saler og teknikere til fri disposisjon.
Øvrige sponsorer var Dolby, DX, FiberProtector, Flavo, ForaForm, Location, Philips, Skeie, Unique Cinema Systems, Harkness Screens og Capa, og altså med Filmweb og Coca-Cola som hovedsponsorer.
Facebook
RSS