
Kinoklubb (Kinoklubb Norge)
Kinoklubb Norge eies og drives av Filmweb AS. 80 kinosteder var med fra starten, 2. februar 2016.
Et medlemskap i Kinoklubben koster 149,- pr. år.
Blant kinoene som er med og markedsfører det nye tilbudet – rettet mot «godt voksne» kinogjengere, finner vi naturlig nok Filmwebs majoritetseier, Nordisk Film, som har med alle kinoene i sin kjede.
Store kjeder som KinoNor (Trondheim, Aurora og Haugesund) er også med, samt KinoAlliansen (alle, minus fire - se under), KinoSør og Drammen (begge deleid av Nordisk Film).
I tillegg er flere kommunale kinoer med, herunder Fredrikstad, Lillehammer, Hamar, Kongsberg, Kongsvinger, Larvik, Porsgrunn (Filmsentret Charlie), Tysvær, Voss, Ørsta, med flere. Det er 81 kinoer med.
SF Kino-kjeden er ikke med i klubben. Det er heller ikke disse kinoene i Kinoalliansen: Førde, Gjøvik, Molde og Oppdal.
Se oversikt over deltakende kinoer her.
Kinoklubben er en stor satsing fra Filmweb, som har uttalt at målet er å få 40.000 medlemmer i løpet av 2016. Målet i Norge er på sikt 100.000, men i første omgang ble det sagt at man ønsket å skaffe 40.000 medlemmer i løpet av 2016.
For mer informasjon besøk kinoklubb.no.
Så langt har Kinoklubben ikke blitt den suksessen man håpte på. Kinoklubb Norge har ansatt en ny medarbeider for å forbedre innsatsen lokalt på kinoene.
Den nye medarbeideren, Ivar Thorsvik, skal bistå leder Elisabeth Brinch i arbeidet med å jobbe for kinoene på lokalplan.
– Hovedsansvaret mitt er å bedre dialogen med kinoene i Norge, forteller Ivar Thorsvik (27), som har solid film- og markedsføringsfaglig bakgrunn.
Thorsvik har nemlig mastergrad i filmvitenskap fra NTNU i Trondheim og er i disse dager i ferd med å fullføre en bachelorgrad i PR- og kommunikasjon hos BI i Oslo. Den unge mannen har også hele ti sesongers erfaring fra Kristiansand dyrepark, som er i hjembyen hans.
HVA FUNGERER OG IKKE?
– Mens Elisabeth (Brinch. Red. anm.) jobbet alene var det vanskelig for en person å holde kontakt med så mange kinoer. Jeg har nå begynt med å ringe rundt til ulike kinoer og spurt de om hvordan de har opplevd Kinoklubben. Hva har fungerte og ikke fungert? Jeg har fått mye god informasjon vi skal prøve å ta med oss videre, forteller Thorsvik.
– Hva har kinosjefene fortalt deg?
– Tilbakemeldingene har vært ganske blandet. Det er ingen som har følt at det har vært den store suksessen som vi har ønsket. Kinoene har ikke sett så mange medlemmer som de kanskje ønsket i forhold til hvor mange som kjøper billetter. Men hva som ligger i dette er ikke alle enige i. Noen føler at målgruppen er feil, mens andre føler at prissettingen eller filmutvalget er feil, forteller Thorsvik åpenhjertig.
EN PERFEKT DAG I TRONDHEIM
Kinoklubben ble lansert i februar 2016. Siden den gang er det lansert tre filmer som har vært en del av klubben: Birkebeinerne, Carol og Grand Hotel.
Neste film i «vårsesongen» er A Perfect Day, med premiere 03.06.2016.
– Det vi gjør nå fremover med A Perfect Day, og filmene til høstsemesteret, er at vil vi gjennomføre ulike markedsføringstilak og prøve nye strategier, forteller Thorsvik.
I forbindelse med A Perfect Day er det laget standees og ølbrikker i samarbeid med distributøren Arthaus, hvor filmens profil kombineres med kinoklubbprofilen.
– I Trondheim har kinoen en fordelsklubb, kalt Kinosonen. Vi skal gjennomføre en gratis visning for medlemmer av Kinosonen og forsøke verve de til Kinoklubben. Vi håper vi da kan skape en medlemsmasse, sier Thorsvik videre.
LØVEKVINNE-TURNÉ
– Til høsten jobber vi med å gjennomføre en turné med Løvekvinnen, hvor forfatter Erik Fosnes Hansen og regissør Vibeke Idsøe, blir med til noen kinoer. Tanken er at det blir halv pris for de som vil bli medlem, og vanlig pris for andre, for de som vil se disse spesielle forestillingene. Det blir en slags «bok til film»-presentasjon med filmskaper og forfatter, for å se om det kan generer noe økt oppmerksomhet. I tillegg til tradisjonell markedsføring.
Ivar Thorsvik vil gjerne høre fra de kinoene som er med i Kinoklubb-konseptet og setter gjerne pris på at man selv også tar kontakt. E-posten er ivar [alfakrøll] filmweb.no.
Kommentar fra Kinoklubbens leder, Elisabeth Brinch:
Ansettelsen av Ivar Thorsvik er gjort for å bedre kontakten med og engasjementet hos kinoene lokalt. Evalueringen av Kinoklubb-lanseringen har kartlagt dette som et av de mest sentrale elementene å fokusere på fremover. Det har vist seg at det ikke er tilstrekkelig med sentrale/nasjonale kampanjer. Vi må jobbe mye mer lokalt med rekrutteringen til klubben. Her tror vi det ligger et stort potensial. Nå har vi mange positive ting på gang med en rekke kinoer, og jobber aktivt videre med dette frem mot både neste film i juni og ikke minst mot høsten.
Dette er de neste filmene i Kinoklubben:
A Perfect Day – 03.06.2016
Løvekvinnen – 26.08.2016
Kongens nei – 23.09.2016
Florence Foster Jenkins (med Meryl Streep og Hugh Grant) – 04.11.2016
Se våre tidligere saker om Kinoklubb Norge via lenkene nedenfor denne artikkelen.


Facebook
RSS