
Kinoklubb Norge.
Ny fordelsklubb som koster 149 kroner å være medlem av.
Lanseres 1. februar 2016. Det skal profileres seks filmer i 2016. Første film blir Birkebeinerne.
Filmene velges av et utvalg bestående av Elisabeth Brinch (Filmweb/Kinoklubb Norge), Christin Berg (Nordisk Film Kino), Morten Christoffersen (Nordisk Film Distribusjon), Svend Bolstad Jensen (Arthaus) og Håkon Skogrand (Film & Kino).
Filmweb står bak Kinoklubb Norge.
Fordelsklubben Kinoklubb Norge skal starte 1. februar 2016 med den nye norske storfilmen Birkebeinerne som første film. Her er detaljene.
Elisabeth Brinch, leder i Filmwebs Kinoklubb Norge, forteller til KINOMAGASINET at prosjektet ble utsatt sommeren 2015 da selskapets utviklere ble opptatt med å tilrettelegge billettsystemet Vista for Nordisk Film Kino og KinoSør. Det betydde et halvt års utsettelse.
– Ønsket var hele tiden å begynne med norsk film med kjente skuespillere og kjent regissør, og ikke minst en type film som appellerer til et voksent publikum. Det første året må vi også ha med noen relativt store filmer, fordi det skal bidra til å rekruttere medlemmer. Birkebeinerne ble dermed et klart valg under de kriteriene vi har for filmer i Kinoklubben, sier Brinch. Filmen har premiere 12. februar 2015.
HVOR ER FILM «BEST»?
Det gode, gamle slagordet «Film er best på kino» bringes nå frem igjen.
– Vi har valgt det som slagord fordi vårt hovedfokus jo er å få flere folk på kino. Og da spesielt voksne mennesker, ettersom vi vet at kinobesøket daler med alderen. Vi ønsker å få dem opp av sofaen og inn i kinosalen, for det er ingen tvil om at filmopplevelsen er aller best der, sier Brinch.
ETT ÅR SIDEN NYHETEN
Det var under Den norske kinokonferansen 2014 i Bergen at adm. direktør Harald L. Sæther i Filmweb avslørte planene om en ny kinoklubb. Da het det:
«Målet er å få de mellom 40 og oppover, som sjeldent eller aldri går på kino, til å faktisk gå på kino.»
«Markedet er flatt og fokuset er ofte å få de yngre til å gå på kino, men samtidig er det mange andre målgrupper som er interessante. Halvparten av befolkningen i Norge er i 40 pluss-segmentet. Det er i alles interesse å få disse til å gå mer på kino», sa Løbak Sæther.
Planen var da å lansere klubben i august eller september 2015.
EGEN LEDER
I januar 2015 ble det kjent at Elisabeth Brinch fikk jobben som leder av Kinoklubb Norge.
Utpå vårparten 2015 ble det klart at lanseringen av klubben måtte utsettes.
Under Den norske kinokonferansen 2015 i Drammen vil Brinch torsdag 12. november gi en redegjørelse for status for klubben, men først tok hun seg tid til å informere hele bransjen via KINOMAGASINET. Hun inviterte oss derfor på besøk for en gjennomgang.
VEIEN VIDERE
Fra 1. februar 2016 skal nettsiden http://kinoklubb.no være klar for å ta imot påmeldinger. Den er i drift nå, men da bare som en informasjonsside med mulighet for påmelding til nyhetsbrev.
– Så hva skjer videre nå?
– Nå jobber vi på spreng mot en stor lansering. Vi håper forbrukerne skal få med seg dette i mange medier. Vi har en stor kampanje som vil inkludere blant annet TV 2, P4, utendørsreklame i Oslo, kinoreklame, Aftenposten avis og nettside, A-magasinet, ukeblader, mye nettreklame, sosiale medier, Klikk.no-nettverket og alt av egne muligheter på Filmweb. Forhåpentligvis vil kinoene promorere det bra. Vi skal lage en brosjyre som også forklarer hvordan klubben fungerer, forteller Brinch.
KONSEPTET
Konseptet med klubben blir at et utvalg velger ut seks kinofilmer ila. et år. Mot å betale en medlemsavgift på 149 kroner, får man 50 % rabatt på disse seks filmene.
– Vi velger ut filmer vi tror medlemmene vil ha stor glede av å se. De to elementene som er de viktigste fra den danske klubben er rabatten og påminnelsen om at det er en god film verdt å se på kino nå.
– Blir det andre rabatter og fordeler?
– Ikke nå, men etterhvert. Forhåpentligvis får vi en stor database over kundene, så vi kan kommunisere helt segmentert.
– Vet ikke kinoene mye om kundene fra før av?
– Noen har fordelsprogrammer, men de vi nå skal rekruttere er forhåpentligvis folk som ikke går så mye på kino i dag. Medlemmene i Danmark går på kino nesten ene og alene på grunn av medlemskapet. Bidraget vårt til bransjen er ikke å gi rabatter til de som allerede går på kino, men hente nye folk som kan bli kinogjengere.
40.000 MEDLEMMER ER MÅLET
I nabolandet Danmark er det i snitt 200.000 medlemmer i en sesong av det som der kalles Biografklubben. Målet i Norge er på sikt 100.000, men i første omgang er det håp om å skaffe 40.000 medlemmer i løpet av 2016.
– Vi vet at kinobesøket synker med alderen. Men man kan bremse kurven om man engasjerer de voksne. Vi skal kommunisere til de fra 40 til 65 år. Et snittmedlem antar vi blir en kvinne på rundt 50 år eller noe yngre. Vi bygger mye på erfaringene fra Danmark, men vårt konsept er mer moderne og digitalt. Vi skal blant annet ikke ha et gammeldags kuponghefte, sier Brinch.
– Nå viser stadig flere undersøkelser at også ungdommen går mindre på kino. Burde ikke dere heller satset på denne gruppen?
– Kinobesøket er vel jevnt over ganske stabilt, og det finnes mange bra fordelsprogrammer. Det vi ønsker å gjøre nå er å binde publikum og kino enda tettere sammen i en klubb, og da har vi valgt å satse på denne målgruppen først – rett og slett fordi det er så gode erfaringer fra Danmark. Viser konseptet seg å blir en suksess her også, er det ingenting i veien for at vi også kan etablere lignende konsepter for andre målgrupper blant annet ungdom. Men jeg tror nok vi i tilfelle må kommunisere på en litt annen måte med dem.
– Hvor mye satser dere?
– Det kan jeg ikke si. Nå skal styret i Filmweb godkjenne planene videre. Det skjer i begynnelsen av desember 2015. Det koster mange millioner kroner bare å bygge opp nettsiden og systemene.
PARTNERE
Elisabeth Brinch sier hun har hatt mange gode samtaler med potensielle partnere som også skal markedsføre klubben. Partnere som er på plass er A-kortet til Aftenposten og Norsk Sykepleieforbund.
– Jeg har fått veldig god respons når jeg snakker med mulige partnere. De synes det er et kult konsept og fint for medlemmene. Jeg har også jobbet nært med distributørene og kinoene. Det er utrolig mye positive tilbakemeldinger og mange har uttrykt at de setter pris på at vi hjelper dem med å kommunisere med denne målgruppen.


Facebook
RSS