• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Kinokjempene lot maskene falle

SLIK HAR DU IKKE SETT DEM FØR! Direktørduoen: Ivar Halstvedt fra SF Kino (t.v.) og John Amund Tønnes fra Nordisk Film Biograferne. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Kinokjempene lot maskene falle
John Berge
John Berge
25. november 2013

John Amund Tønnes (Nordisk Film/Oslo Kino) og Ivar Halstvedt (SF Kino) holdt foredrag om sine kinovirksomheter på Den norske kinokonferansen 2013 i Trondheim. Disse foredragene presenteres her på KINOMAGASINET ila. kort tid. Alle seminarer og presentasjoner fra Den norske kinokonferansen 2013 vil bli fortløpende presentert her på vår nettside.

TRONDHEIM: Både direktør John Amund Tønnes fra Nordisk Film Biograferne og Ivar Halstvedt fra SF Kino ga et unikt fellesintervju til kinobransjens fagblad under Den norske kinokonferansen 2013.

For første gang tok de også av seg brillene foran kamera, der de villig lot seg fotografere sammen på festen til Location.

Der tok de seg også tid til å gi et fellesintervju med KINOMAGASINET.

Direktør John Amund Tønnes ble først bedt om å si noe fint om sin konkurrent SF Kino og den norske sjefen Ivar Halstvedt.

– Vi har en dyktig og meget profesjonell konkurrent.

– Hva kjennetegner SF Kino?

– De er dyktige til å drive kino. Det er en verdig motstander.

– Hva har dere å lære av SF Kino?

– Vi følger selvsagt alltid nøye med på hva konkurrentene holder med på. Det er ingen konkrete ting.

Direktør Ivar Halstvedt fra SF Kino ble så bedt om å si noe fint om Nordisk Film Biograferne, som nå eier Oslo Kino og Norsk Kino.

– Jeg har hatt gleden av å kjenne Nordisk Film Biograferne siden midten av 90-tallet. Jeg har mange venner i kjeden, både de som er der ennå og dessverre ikke blant oss mer. Jeg har lært vanvittig mye av Nordisk Film om å bygge biografer, og lede publikum inn i salongene på rett måte.

– Jeg kjenner Nordisk Film for i Danmark er det sunne kjøpmannskap, fokuset på kunden og det å gjøre god økonomi ut av det hele. De er meget dyktige.

– Er det der SF Kino skal lære noe av konkurrenten?

– Vi har også mye kunnskap hos oss. De som har vært sammen med oss her i Trondheim har hørt en parallel historie. Nordisk Film ble etablert i 1905. Det var tivoli og sirkus og så ble det filmproduksjon, og på 90-tallet ble de kjøpt opp av et stort medieselskap. For SFs vedkommende startet det i Sverige i 1905 og ble en aktør som spilte inn filmer, og så på 80-tallet kom Bonnier-familien inn på eiersiden, slik Egmont gjorde i Danmark. Så vi har veldig mye felles og lik historie.

– Er det rart å konkurrere mot firmaer du har vært med å bygd opp, ref. din tid i Norsk Kino og Oslo Kino?

– Nei, svarer Ivar Halstvedt. – Det vil jeg ikke si. For all kinovirksomhet er lik, og veien blir til mens man går, man får ulike utfordringer. Jeg har vært heldig å få jobbet med mange av de beste i Norge og Norden. Jeg har stor respekt for Nordisk Film og det John Amund Tønnes gjør med selskapet i dag.

– Hva har SF å lære av Nordisk Film?

– Vi er veldig, veldig like.

– Det spiller altså ingen rolle hvem som driver Oslo Kino?

– Den dagen det ble kjent at Nordisk Film kjøpte Oslo Kino, gratulerte jeg dem. De fikk kjøpe Oslo Kino fordi de ga mest.

– Du hevder ofte at SF er bedre på å sette opp flere filmer i Stockholm, enn din konkurrent er i København og i Oslo. Der mener du altså at SF er bedre?

– Det jeg sier er at hovedstadsmarkedene, der vi driver kino, har flere titler. Det kan bety at det er flere aktører i disse hovedstedene, enn det er i Oslo. Det å si at Oslo har flere titler enn de andre skandinaviske hovedstedene, som har vært sagt i veldig mange år, det er ikke riktig.

– John Amund Tønnes, vil du ønske å øke filmutvalget selv om du ikke har Oslo-konkurrent?

– Jeg synes ikke det har noe å si om det er konkurranse eller ei mht. filmutvalget. Hvis man virkelig på alvor skal øke filmtilbudet i Oslo, så skal man anskaffe bedre filmfestivaler. Og det skyldes at de tilgjengelige filmkopier kommer som regel opp i hovedstedene. Skal man ha flere, må man ha festivalkopiene. I Oslo skal vi være dyktige til å drive festivaler. Og det er en utfordring som bransjen burde ta opp.

– Du ønsker deg en ordentlig, ny stor filmfestival i Oslo?

– Jeg vil ikke si ordentlig, fordi det er det samme som å si at de eksisterende ikke er ordentlige, men de er for små. Så vi må ha noen initiativer som kan være større og få flere seere.

– Vil dere gå i bresjen for å starte en slik festival?

– Ja, vi vil meget gjerne starte det. Det har også vært en del av vår programerklæring i forbindelse med kjøpsprosessen på Oslo Kino, at vi vil stille oss i spissen for et tiltak hvor man i felleskap kan starte en stor filmfestival i Oslo.

– Kan dere si mer konkret om hvordan kinotilbudet skal bli i Oslo?

– Det er ikke så mye nytt å si nå. Vi har sterkt fokus på gjestene. De skal få den beste opplevelsen og det skal utvikles nye kinoer som gir den beste opplevelsen.

– I konkurransen med VOD og Facebook har det vært en del kritiske innlegg på konferansen, som indikerer at kinobransjen må endre seg. Hvor stor er endringsviljen, for historisk sett er dere vel konservative?

John Amund Tønnes: – Jeg vet ikke om jeg vil si at vi er konservative. Uansett om det kommer hundrevis av nye formater de neste ti-femten årene, og man kan se film når som helst og hvor som helst nå, og man kan også ta seg gratis film via nettet, så er det stadig vekk mange mennesker som går på kino. Og det er fordi man får en god opplevelse når man går dit. Skal vi konkurrerer med de mediene. Vi gir stemningen som du ikke får andre steder, og det skal vi sikre at vi leverer.

– For SF er det vel et savn å ikke være tilstede i Oslo, siden dere har sagt og ønsket det så lenge? Har dere gitt opp Oslo, er det bare en drøm?

– Nei da, svarer Ivar Halstvedt. – Vi har et ønske om å etablere oss i Oslo, og vi er jo også i Oslo-markedet allerede med kinoer i Lillestrøm og Sandvika. Kinoopplevelsen jobber vi med. Vi skal forsterke oss der vi er, med f.eks. nye tilbud som Dolby Atmos, som den eneste kjeden som har satset på det. Vi er nå i gang snart tre steder med dette. Så hvordan skal kinoene møte konkurransen fra nye medier? Vel, hver gang forsterkes det som er bra med oss fra før av. Det er ikke at vi gjør radikale endringer. Vi fortsetter å presentere nye ting. Så sier folk det er dyrt på kino. Men det er slik, du kjøper en billett til 100 kroner, så går du inn i salene og får et produkt som koster alt fra 20 millioner til en milliard. Det er verdi for pengene.

– Norges kinohovedstad har altså ikke Dolby Atmos, men selv på Notodden åpner de to saler med lydsystemet. Hvorfor har ikke Oslo Kino investert i Dolby Atmos, når kommer dere med det?

– Jeg kan ikke si presis når Oslo Kino får Dolby Atmos, svarer John Amund Tønnes.

– Vi har investert i København. Der har vi verdens største Dolby Atmos-sal. Vi er så absolutt interessert i konseptet og synes det er bra. Det største problemet er at investeringen er enorm og at filmdistributørene vegrer seg for å levere kopier med det. Vi bør investere Dolby Atmos for å gi gjestene en god opplevelse, men det forutsetter at filmdistributørene gir oss kopier så vi har noe å vise publikum. Barcos system er også bra, men der er det samme problemet. Vi har det i to saler i København.

– Da avrunder vi med de to siste spørsmålene. John, si noe pent om Ivar som person!

– Jeg synes han er særdeles hyggelig fyr å være sammen med. Meget likefrem og oppriktig. Det setter jeg stor pris på. Og han har alltid et smil om munnen.

– Da skal du får returnere komplimentet, Ivar.

– Det er det samme jeg har å si om John. Høyst profesjonell, veldig hyggelig, straightforward, absolutt ryddig – og så er han jurist i tillegg, så kanskje jeg kan søke råd hos ham noen ganger.

Direktør John Amund Tønnes i Nordisk Film Biografer (t.v.) vil at kjeden skal bli blant de største i Europa. Til høyre, direktør Ivar Halstvedt, norsk representant for erkekonkurrenten Nordic Cinema Group (NCG), kjent med varemerket SF Kino i Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
25. november 2013
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Kinogigantene side om side 20.11.2013
  • UNIC ønsker mer fleksible vinduer 20.11.2013
  • Kinokioskduoen – femten år etter 21.11.2013
  • Kinobransjen samlet til bursdagsfest 21.11.2013
  • De arrangerte Den norske kinokonferansen 22.11.2013

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer

Nolan tordner mot Warner Bros.

John Berge8. desember 2020
Les mer

KinoNor utvider med et nytt medlem på Sunnmøre

John Berge7. desember 2020
Les mer

Ny avtale krymper kinovinduet

John Berge17. november 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer

Mest kompensasjon til de to privateide kinogigantene

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Kommunekino vil starte kino nummer to
    KINODRIFT21. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Kommunekino vil starte kino nummer to
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

De arrangerte Den norske kinokonferansen
SF-direktøren fokuserte på kinovinduet