• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Kinokioskduoen – femten år etter

2013: Nicolai Martens (t.v.) og Egil Magne Akselsen på Dokkhusets scene i Trondheim for å feire firmaet de satte i gang for femten år siden. Foto: John Berge
Kinokioskduoen – femten år etter
John Berge
21. november 2013

TRONDHEIM: De startet i det små i 1998, og forandret både maktstrukturene i kinokioskmarkedet og hvordan en kinokiosk skal fremstå. Her er historien om Location!

Selv husker undertegnende Freia-kiosken i barndommens hjemby Kristiansund med Nox og Fox. I «gamle dager» var kinokioskmarkedet dominert av nettopp Freia, og noen få steder – Nidar (Trondheim og Tromsø). Og man bestilte varene i en kioskluke. Ah, hvor tiden flyr, og så står man her – i hjertet av Trondheim en vakker vinternatt og kinonorge er samlet for å feire at kioskkjeden Location fyller 15 år.

Location inviterte kinobransjen på femtenårs bursdagsfest i hjembyen Trondheim onsdag 20. november.

Styreleder Egil Magne Akselsen (61) i Location tok til scenen på Dokkhuset, inne i mellom Abba og Elton John-hyllester fra de innleide vokalistene, for å holde en aldri så liten tale. (Se den i videoinnslag 1 nedenfor).

– Det har vært en femtenårig reise jeg har vært så heldig å få være med på. Vi startet i 1998 med en kiosk i Prinsen. Da solgte vi mellom 5-10 kroner per besøkende, nå er det ca. 40-50 kr i snitt. Location har bidratt til at vi som kinoer tjener litt mer penger. Jeg er stolt av å ha vært med på reisen. Location gitt kinobransjen mye og vi tror at fremtiden er like lys. Location må fornye seg, slik Fremtidens kino har vist. De involverer seg i mye annet enn bare det å selge snop, men faktisk det å drive kinoene fremover. Bransjen har endret seg kraftig det siste året, med inntreden av våre venner fra Sverige og Danmark. Og jeg håper Location kan finne sin plass i det bildet, sa Akselen til gjestene.

Daglig leder Nicolai Martens i Location fortalte i sin tale at kjeden har vokst fra en kiosk til nå 93 stykker.

– I starten var tallene røde og skumle, men nå omsetter kioskene over disk for ca 350 mill kroner. Og vi har som mål å bli enda større. Vi skal gjøre en jobb som gjør at kinoene føler det er trivelig, nytte og fordelaktig å jobbe med Location, sa Martens.

(Se talen videoinnslag 2 nedenfor).

Etter festtalene tok duoen seg tid til en prat med kinobransjens fagblad. Der fortalte Akselsen og Martens om hvordan det hele egentlig startet. Akselsen drev da Trondheim kino (han ga seg først i sommer, da Arild Kalkvik overtok). Han møtte Martens, som da jobbet i Nidar. Det hele startet med en reforhandlingssamtale.

– Vi fant tonen og skjønte vi kunne utvikle noe nytt, så vi slo sammen restauranten og sjokoladekiosken. Vi hadde også matservering i begynnelsen, forteller Egil Magne Akselsen til KINOMAGASINET.

– Vi prøvde å se på oss selv som kinogjengere. Det viktigste vi fant ut var at vi ville ha selvbetjente kiosker. Den gang var det lukekiosker, sier Nicolai Martens.

Etter et par års drift startet Nicolai Martens i Location og sa farvel til Nidar.

– Diva het det opprinnelig, men vi skiftet navn veldig fort. Vi hadde gjort dårlig research, da Diva var privatlabelnavnet til Rimi-Hagen. Det var beskyttet, ler Nicolai.

– Location ble til etter brainstorming hjemme i stua mi, sier Egil Magne.

– Navnet er linken til film, da, legger Nicolai til.

En stor endring skjedde i 2007. Da kjøpte Location opp kioskrettigheten til 38 Freia-kiosker, og fikk da det volumet virksomheten behøvde. Etter det har ioskomsetningen skutt fart.

– Styrken til Location, størrelse betyr noe, det gjør det også på dette området, jo større du er jo bedre betingelser, sier styrelederen.

– Og nå er det enda en endring, fra kiosker dere eier til franchise?

– Mange kinoer ser på kiosken som en del av kjernevirksomheten. Man har billettsalg og kiosk og samme personale. Det er en naturlig del av driften. Dette er ikke negativt for Location. Nå er det bare ti-elleve igjen som vi eier og de avvikles ila. 2014 – da er alt franchise, sier den daglige lederen.

– Det er greit, så lenge vi liker at vi har planlagt det selv, legger styrelederen til.

– Nå løper vi litt etter ballen, markedet tar tak, medgir Martens. – Men isolert sett er ikke dette noe problem, for volumet bestemmer prisene inn, og det tjener kinoene på, sier Akselsen.

Styrelederen roser den daglige lederen for at han kan samarbeide med alle type kinoer.

– Det er Nicolais fortjeneste. Han skiller ikke på hvem som eier. Han har vist at Location kan levere til alle kjeder. Det handler om marginer, innkjøp og mengde. Han har godt forhold til alle uansett eierskap, sier Akselsen.

– Hvem inspirerer dere?

– Det er farlig å si ingen, men ingen har dette konseptet, hevder Martens. – De kan ha Burger king, Pizza Hut, Starbucks. Selvbetjening er ikke vanlig nedover i Europa, men det begynner å bli vanligere.

– Det du beskriver med flere varemerker innen mat – disse Cineplexene mangler i Norge.

– Ja, men har du disse konseptene, da er du prisgitt de kjente kjedene, og de vil styre det. Vi kan skrive en bok om deg som kinogjenger. Vi er helt annerledes enn Narvesen, Deli du luca og de andre kioskene.

– Men kinogodt er dyrt, og unge kinogjengere er bevisst på dette, sa Coca Colas ekspert, Corinne Thibaut, under foredraget på Den store kinodagen.

– Derfor fokuserer vi på masse tilbud, som tikroners brus. Vi har mange alternativer. Men ellers tar man ut marginene man har på bensinstasjoner og kiosker ellers, svarer Martens.

Styrelederen er på hugget og forteller at Location skal og må endre seg.

– Location må svare på dette med manglende forskjell i servering. Location må finne en måte å tilby andre varer, servering, kafe osv. – det vil komme.

– Varm mat?

– Ja, absolutt, men det er dårlig plass mange steder. Men dette er mer vi ser på. Vi skal finne måter å servere publikum. Vi ønsker ikke at kjeder skal komme og tjene penger på vår drift, så vi må lage konsepter selv som svarer på disse konkurrentene, sier Akselsen og Martens.

KINOMAGASINET © PÅ JUBILEUMSFEST: Kinodirektør Arild Kalkvik i Trondheim kino sammen med søskenbarnet – kulturhusleder Ingunn Myklevoll Sjøen i Egersund. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
21. november 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Location: 20 millioner i utbytte siste tre år 09.11.2013
  • Locations markedssjef: «Kinoene må tenke nytt» 08.10.2013
  • Dette er Fremtidens Kino 30.09.2013
  • Location jobber med fremtidens kino 18.08.2013
  • Ny sjef for Trondheim kino 03.06.2013
  • Fremtidens kino med nettkjenning 19.11.2013

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Fremtidens kino prisutdeling 2013
Kinobransjen samlet til bursdagsfest