• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

STATISTIKK

Kinofilmene når bredere ut og har kortere visningsperiode

Førsteamanuensis Terje Gaustad ved BI presenterte sin nye undersøkelse «Det smale mangfoldet», søndag 20. august 2017, under Den norske filmfestivalen i Haugesund. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no © ​
Kinofilmene når bredere ut og har kortere visningsperiode
John Berge
21. august 2017

Den norske filmfestivalen 2017

KINOMAGASINET dekker Den norske filmfestivalen 2017 takket være reisestøtte fra Den norske filmfestivalen og Kultur og festivalutvikling KF i Haugesund (Edda kino.). 

Mens det i 2008 var i snitt 60 norske kinoer som lanserte filmene på premieredatoen, var tallet i 2013 nærmere 100 kinoer.

Det viser en undersøkelse utført av førsteamanuensis Terje Gaustad og forsker Øyvind Torp ved Handelshøyskolen BI, med bakgrunn i datagrunnlag hentet fra Rapportserveren, gitt av Film & Kino.

– Filmene er bredere tilgjengelig etter digitaliseringen. Kurvene viser at filmene tar ut en større andel av markedspotensialet de første ukene, slo Gaustad fast i sin presentasjon av «Det smale mangfoldet» under et seminar på Den norske filmfestivalen søndag 20. august 2017.

Undersøkelsen, som er pågående og også skal ta for seg kinoåret 2017, viser at etter digitaliseringen av kinoene så dominerer de mest populære filmene enda mer.

Av de internasjonale filmene sto 20 prosent av dem for 90 % av kinobesøket på internasjonale filmer i 2013, mot 80 prosent i 2008, og for norske filmer hadde andelen økt fra 62 til 75 prosent på de årene. (Før- og etter digitaliseringsårene iht. undersøkelsen.)

– Markedet for filmene tas ut tidligere, med kortere oppsetninger, som skaper press i visningsmarkedet. Med et snitt på 95 lanseringsteder i stedet for 65 for premierefilmene, blir det plass til færre filmer, mindre tid til å bygge jungeltelegraf, som igjen skaper rom for tidligere hjemmevideolanseringer, sa Gaustad i presentasjonen.

Førsteamanuensis Terje Gaustad ved BI presenterte sin nye undersøkelse «Det smale mangfoldet», søndag 20. august 2017, under Den norske filmfestivalen i Haugesund. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
​

I forkant av digitaliseringen av kinoene i Norge var det forventninger om større mangfold av filmutvalget. Byttet fra de gamle filmrullene til digitale DCP-er ville gjøre det rimeligere og enklere å få kopier ut til kinoene. Det var ikke lengre begrensninger i antall kopier, og enklere å bytte filmer på kinoene.

Men så spørs det: Ble det teoriene om langtidseffekten («long-tail») – hvor det er lønnsomt å selge mindre av mer, åpning for nisjeprodukter og fjerning av flaskehalsene i markedet – eller «blockbuster»-teorien som vant frem. Den sistnevnte fremhevet at det blir for mye å velge mellom for publikum i en digital verden, som gjør det mer lønnsomt å markedsføre populære titler.

Førsteamanuensis Terje Gaustad slo fast:

– Ja, det ble større «long-tail» – mer mangfold, siden det er flere titler, men blockbuster-tendensen skaper større konsentrasjon av besøket rundt de populære filmene. Det er flere filmer på kino, men folk ser enda mer de mest populære filmene. De får størst visningskapasitet.

– Dettte skaper utfordringer for medium-filmen, de mellomstore filmene, når markedet konsentrere seg rundt de store titlene. De marginale får lite rom. Markedsføring og lansering av disse er en utfordring når kapasiteten blir så stor på de store filmene.

Fra venstre: Guttorm Petterson (adm. direktør Film & Kino), Terje Gaustad (Førsteamanuensis, BI), Øyvind Torp (forsker, BI) og Annette Gjerde Hansen (rådgiver, BI) under Den norske filmfestivalen i Haugesund. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
​

Førsteamanuensis Terje Gaustad ved BI presenterte sin nye undersøkelse «Det smale mangfoldet», søndag 20. august 2017, under Den norske filmfestivalen i Haugesund. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Les hele rapporten her:
http://hdl.handle.net/11250/2450303

Prosjektet er finansiert av Forskningsrådets KulMedia-program.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
STATISTIKK
21. august 2017
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • Førte digitaliseringen av kinoene til et større mangfold i filmutvalget? 18.08.2017
  • Dolby Digital og 4K betyr alt for Vest-Agder-kinoene, mener Jan Schou 27.07.2017
  • Digitaliseringen av kinoene åpner opp en verden av teknologiinvesteringer 29.06.2017
  • Status for Kino-Norge før og etter digitaliseringen 27.06.2017

Siste saker fra STATISTIKK

20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter

admin21. februar 2023
Les mer

Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter

John Berge23. januar 2023
Les mer

Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider

John Berge3. januar 2023
Les mer

Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder

admin2. januar 2023
Les mer

Avatar: The Way of Water som ventet til topps

John Berge19. desember 2022
Les mer

Dårligere kinodag i 2022 enn 2021. Men ny Prøysen-filmatisering satte rekord.

John Berge8. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Uke 31-2017: Hvordan gikk det på kino med Baby Driver og Valerian and the City of A Thousand Planets?
Thelma sett av over 15.000 personer