• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    • Anmeldelse: Memory
    • Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness
    • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

STATISTIKK

Kinofilmene når bredere ut og har kortere visningsperiode

Førsteamanuensis Terje Gaustad ved BI presenterte sin nye undersøkelse «Det smale mangfoldet», søndag 20. august 2017, under Den norske filmfestivalen i Haugesund. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no © ​
Kinofilmene når bredere ut og har kortere visningsperiode
John Berge
21. august 2017

Den norske filmfestivalen 2017

KINOMAGASINET dekker Den norske filmfestivalen 2017 takket være reisestøtte fra Den norske filmfestivalen og Kultur og festivalutvikling KF i Haugesund (Edda kino.). 

Mens det i 2008 var i snitt 60 norske kinoer som lanserte filmene på premieredatoen, var tallet i 2013 nærmere 100 kinoer.

Det viser en undersøkelse utført av førsteamanuensis Terje Gaustad og forsker Øyvind Torp ved Handelshøyskolen BI, med bakgrunn i datagrunnlag hentet fra Rapportserveren, gitt av Film & Kino.

– Filmene er bredere tilgjengelig etter digitaliseringen. Kurvene viser at filmene tar ut en større andel av markedspotensialet de første ukene, slo Gaustad fast i sin presentasjon av «Det smale mangfoldet» under et seminar på Den norske filmfestivalen søndag 20. august 2017.

Undersøkelsen, som er pågående og også skal ta for seg kinoåret 2017, viser at etter digitaliseringen av kinoene så dominerer de mest populære filmene enda mer.

Av de internasjonale filmene sto 20 prosent av dem for 90 % av kinobesøket på internasjonale filmer i 2013, mot 80 prosent i 2008, og for norske filmer hadde andelen økt fra 62 til 75 prosent på de årene. (Før- og etter digitaliseringsårene iht. undersøkelsen.)

– Markedet for filmene tas ut tidligere, med kortere oppsetninger, som skaper press i visningsmarkedet. Med et snitt på 95 lanseringsteder i stedet for 65 for premierefilmene, blir det plass til færre filmer, mindre tid til å bygge jungeltelegraf, som igjen skaper rom for tidligere hjemmevideolanseringer, sa Gaustad i presentasjonen.

Førsteamanuensis Terje Gaustad ved BI presenterte sin nye undersøkelse «Det smale mangfoldet», søndag 20. august 2017, under Den norske filmfestivalen i Haugesund. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
​

I forkant av digitaliseringen av kinoene i Norge var det forventninger om større mangfold av filmutvalget. Byttet fra de gamle filmrullene til digitale DCP-er ville gjøre det rimeligere og enklere å få kopier ut til kinoene. Det var ikke lengre begrensninger i antall kopier, og enklere å bytte filmer på kinoene.

Men så spørs det: Ble det teoriene om langtidseffekten («long-tail») – hvor det er lønnsomt å selge mindre av mer, åpning for nisjeprodukter og fjerning av flaskehalsene i markedet – eller «blockbuster»-teorien som vant frem. Den sistnevnte fremhevet at det blir for mye å velge mellom for publikum i en digital verden, som gjør det mer lønnsomt å markedsføre populære titler.

Førsteamanuensis Terje Gaustad slo fast:

– Ja, det ble større «long-tail» – mer mangfold, siden det er flere titler, men blockbuster-tendensen skaper større konsentrasjon av besøket rundt de populære filmene. Det er flere filmer på kino, men folk ser enda mer de mest populære filmene. De får størst visningskapasitet.

– Dettte skaper utfordringer for medium-filmen, de mellomstore filmene, når markedet konsentrere seg rundt de store titlene. De marginale får lite rom. Markedsføring og lansering av disse er en utfordring når kapasiteten blir så stor på de store filmene.

Fra venstre: Guttorm Petterson (adm. direktør Film & Kino), Terje Gaustad (Førsteamanuensis, BI), Øyvind Torp (forsker, BI) og Annette Gjerde Hansen (rådgiver, BI) under Den norske filmfestivalen i Haugesund. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
​

Førsteamanuensis Terje Gaustad ved BI presenterte sin nye undersøkelse «Det smale mangfoldet», søndag 20. august 2017, under Den norske filmfestivalen i Haugesund. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Les hele rapporten her:
http://hdl.handle.net/11250/2450303

Prosjektet er finansiert av Forskningsrådets KulMedia-program.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
STATISTIKK
21. august 2017
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • Førte digitaliseringen av kinoene til et større mangfold i filmutvalget? 18.08.2017
  • Dolby Digital og 4K betyr alt for Vest-Agder-kinoene, mener Jan Schou 27.07.2017
  • Digitaliseringen av kinoene åpner opp en verden av teknologiinvesteringer 29.06.2017
  • Status for Kino-Norge før og etter digitaliseringen 27.06.2017

Siste saker fra STATISTIKK

Dramatisk kinonedgang, men Lange flate ballær 3 løfter ellers svakt norsk kinofilmbesøk

admin10. mai 2022
Les mer

Sonic setter nye rekorder

John Berge12. april 2022
Les mer

Rekordomsetning for ny Spider-Man-film

John Berge24. januar 2022
Les mer

Slik ble det norske kinoåret 2021

admin4. januar 2022
Les mer

Pangstart for «Spider-Man 3»

John Berge19. desember 2021
Les mer

Steven Spielbergs nye film flopper

John Berge13. desember 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    ANMELDELSE14. mai 2022
  • KINOMAGASINETs vårutgave
    KINOBRANSJEN13. mai 2022
  • Trailer: Krigsseileren
    TRAILER11. mai 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix skrekk spenning thriller Star Wars superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Villmenn
    ANMELDELSE21. april 2022
  • Trailer: Thor: Love and Thunder
    TRAILER18. april 2022
  • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
    ANMELDELSE4. mai 2022
  • Trailer: Krigsseileren
    TRAILER11. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    ANMELDELSE14. mai 2022
  • KINOMAGASINETs vårutgave
    KINOBRANSJEN13. mai 2022
  • Trailer: Krigsseileren
    TRAILER11. mai 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Uke 31-2017: Hvordan gikk det på kino med Baby Driver og Valerian and the City of A Thousand Planets?
Thelma sett av over 15.000 personer