• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

STATISTIKK

Kinofilmene når bredere ut og har kortere visningsperiode

Førsteamanuensis Terje Gaustad ved BI presenterte sin nye undersøkelse «Det smale mangfoldet», søndag 20. august 2017, under Den norske filmfestivalen i Haugesund. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no © ​
Kinofilmene når bredere ut og har kortere visningsperiode
John Berge
John Berge
21. august 2017

Den norske filmfestivalen 2017

KINOMAGASINET dekker Den norske filmfestivalen 2017 takket være reisestøtte fra Den norske filmfestivalen og Kultur og festivalutvikling KF i Haugesund (Edda kino.). 

Mens det i 2008 var i snitt 60 norske kinoer som lanserte filmene på premieredatoen, var tallet i 2013 nærmere 100 kinoer.

Det viser en undersøkelse utført av førsteamanuensis Terje Gaustad og forsker Øyvind Torp ved Handelshøyskolen BI, med bakgrunn i datagrunnlag hentet fra Rapportserveren, gitt av Film & Kino.

– Filmene er bredere tilgjengelig etter digitaliseringen. Kurvene viser at filmene tar ut en større andel av markedspotensialet de første ukene, slo Gaustad fast i sin presentasjon av «Det smale mangfoldet» under et seminar på Den norske filmfestivalen søndag 20. august 2017.

Undersøkelsen, som er pågående og også skal ta for seg kinoåret 2017, viser at etter digitaliseringen av kinoene så dominerer de mest populære filmene enda mer.

Av de internasjonale filmene sto 20 prosent av dem for 90 % av kinobesøket på internasjonale filmer i 2013, mot 80 prosent i 2008, og for norske filmer hadde andelen økt fra 62 til 75 prosent på de årene. (Før- og etter digitaliseringsårene iht. undersøkelsen.)

– Markedet for filmene tas ut tidligere, med kortere oppsetninger, som skaper press i visningsmarkedet. Med et snitt på 95 lanseringsteder i stedet for 65 for premierefilmene, blir det plass til færre filmer, mindre tid til å bygge jungeltelegraf, som igjen skaper rom for tidligere hjemmevideolanseringer, sa Gaustad i presentasjonen.

Førsteamanuensis Terje Gaustad ved BI presenterte sin nye undersøkelse «Det smale mangfoldet», søndag 20. august 2017, under Den norske filmfestivalen i Haugesund. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
​

I forkant av digitaliseringen av kinoene i Norge var det forventninger om større mangfold av filmutvalget. Byttet fra de gamle filmrullene til digitale DCP-er ville gjøre det rimeligere og enklere å få kopier ut til kinoene. Det var ikke lengre begrensninger i antall kopier, og enklere å bytte filmer på kinoene.

Men så spørs det: Ble det teoriene om langtidseffekten («long-tail») – hvor det er lønnsomt å selge mindre av mer, åpning for nisjeprodukter og fjerning av flaskehalsene i markedet – eller «blockbuster»-teorien som vant frem. Den sistnevnte fremhevet at det blir for mye å velge mellom for publikum i en digital verden, som gjør det mer lønnsomt å markedsføre populære titler.

Førsteamanuensis Terje Gaustad slo fast:

– Ja, det ble større «long-tail» – mer mangfold, siden det er flere titler, men blockbuster-tendensen skaper større konsentrasjon av besøket rundt de populære filmene. Det er flere filmer på kino, men folk ser enda mer de mest populære filmene. De får størst visningskapasitet.

– Dettte skaper utfordringer for medium-filmen, de mellomstore filmene, når markedet konsentrere seg rundt de store titlene. De marginale får lite rom. Markedsføring og lansering av disse er en utfordring når kapasiteten blir så stor på de store filmene.

Fra venstre: Guttorm Petterson (adm. direktør Film & Kino), Terje Gaustad (Førsteamanuensis, BI), Øyvind Torp (forsker, BI) og Annette Gjerde Hansen (rådgiver, BI) under Den norske filmfestivalen i Haugesund. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
​

Førsteamanuensis Terje Gaustad ved BI presenterte sin nye undersøkelse «Det smale mangfoldet», søndag 20. august 2017, under Den norske filmfestivalen i Haugesund. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Les hele rapporten her:
http://hdl.handle.net/11250/2450303

Prosjektet er finansiert av Forskningsrådets KulMedia-program.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
STATISTIKK
21. august 2017
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • Førte digitaliseringen av kinoene til et større mangfold i filmutvalget? 18.08.2017
  • Dolby Digital og 4K betyr alt for Vest-Agder-kinoene, mener Jan Schou 27.07.2017
  • Digitaliseringen av kinoene åpner opp en verden av teknologiinvesteringer 29.06.2017
  • Status for Kino-Norge før og etter digitaliseringen 27.06.2017

Siste saker fra STATISTIKK

«Den største forbrytelsen» snart sett av 70 000

admin18. januar 2021
Les mer

Krigsepos fra første verdenskrig ble britenes mest sette kinofilm i koronaåret

admin8. januar 2021
Les mer

De norske filmene berget kinoåret 2020

John Berge6. januar 2021
Les mer

2020 ble kinoenes uår. Halvparten av publikummet forsvant.

admin5. januar 2021
Les mer

«Den største forbrytelsen» ble mest besøkt på kino i årets første helg

Veronica Karlsen4. januar 2021
Les mer

Animefilm setter ny rekord i Japan

admin28. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Uke 31-2017: Hvordan gikk det på kino med Baby Driver og Valerian and the City of A Thousand Planets?
Thelma sett av over 15.000 personer