• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Kinoenes eksklusive vindu gjør at folk alltid vil komme

Hva skal kinoene gjøre for å øke publikumsbesøket og forbli det foretrukne kinostedet? Illustrasjonsfoto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Kinoenes eksklusive vindu gjør at folk alltid vil komme
admin
admin
12. juni 2013

«Bygg det og de vil komme» var nok en setning fra en film, men det kan også være mottoet for en kinoeier.

Det er ikke helt sant, men kinoenes eksklusive vindu for å vise nye filmer betyr at en kino alltid har en stor sjanse til å få folk til å komme.

Mens distributørene planlegger og finansierer markedskampanjer, ofte som en del av en større medialanseringsstrategi, mens kinoeierne fokuserer på de operasjonelle mekanismene og miljøet i og rundt et kinobygg. Nå som kinoverdenen er 3/4 digitalisert mht projektorsystemer og tar sin plass i et større digitalt medialandskap, må denne arbeidsfordelingen endres.

Ved å åpne kinoene til ny teknologi har IT-verdenen fått et fast grep om kinodriften. Dette har åpnet døren til en stor bredde av andre teknologiapplikasjoner som raskere «frame rates», 3D, 3D-lyd, 4D og digital levering via fiber eller satellit. Faktum er at kinoenes språk nå er drevet av teknologi.

En av nøkkelfaktorene i dette nye medielandskapet er i hvor stor grad kinoene kan bruke teknologien til å kommunusere med sine kunder og få dem til å komme til sterkt forbedrede bygg og saler.

Det ironiske er at denne nye æraen for kinoer ikke vil bli definert av teknologien som er bygd for byggene, tross alt det harde arbeidet og pengene som er brukt på den, men teknologien som gjør kinoene i stand til å ha en interaktiv kommunikasjon med kundebasen sin. Utfordringen blir å bruke all tilgjengelig teknologi for å øke kinobesøket, ikke bare marginelt men substansielt, slik at kinoene kan bli en mer effektiv business. Nå er snittbruken av en kino kun 20 til 30 prosent av åpningstiden.

Bruken av sosiale medier er fortsatt begrenset i kinoverdenen. Få kinoeiere har gått særlig lengre enn å opprette en Facebook-side. Kinoene har sjelden hatt muligheten til å kommunisere direkte med sitt publikum, og dette er muligens nytt for noen, men hvis kinoene skal forbli den foretrukne og beste filmopplevelsen, må de kanske fokusere på å komme inn i folks dagligliv på en mer direkte og effektiv måte.

I USA økte proposjonene for forbrukeromsetning for filmunderholdning hos kinoene fra 30,5 prosent i 2004 til 40,8 prosent i 2012. I Danmark er tallene fra 41,1 prosent i 2004 til 60 prosent i 2012. I et finansielt ustabilt land som Spania økte det fra 52,3 prosent i 2004 til 75,1 prosent i 2012.

Kinoomsetningen øker gradvis og digitalforbruket likeså, men nedgangen i fysisk hjemmevideosalg generelt er en motvekt, slik at «kaken» totalt sett har minsket.

Kinoene er ofte beskrevet som en markedsføringsplattform, ja, ofte en «inntrekker» og av og til et tapsprosjekt, for filmer. Men det er klart at hvis 3/4-deler av omsetningen kommer fra kinoene alene, så gjør det at kinoene er i en sterk posisjon for å få oppmerksomhet hos distributørene. Hvis kinoene derimot kun driver med lokkevarer, så er filmøkonomien i trøbbel og dette setter fokuset på trusselen: filmer risikerer å komme i en nedgangssyklus, hvor kinoene blir en stadig større fisk i en mindre og mindre innsjø.

Ifølge fremtidsanalyser gjort av IHS Screen Digest, så vil digitalomsetningen på sikt dekke nedgangen i det fysiske salget, men selv om det skjer, så bør kinoene se på den digitale verdenen som en mulighet til å være i front. Den beste måten å gjøre dette på er å bruke de digitale hjelpemidlene som er utbredte i andre bransjer og bruke dem på denne sektoren også. Ettersom den globale kinoindustrien står for en omsetning rundt ca 34 milliarder dollar, så vil en klar økning på omsetningen, la oss si på 20 prosent, utgjøre 6,8 milliarder dollar ekstra i den totale filmøkonomien, som alene vil gå fordi kostnadene med digitaliseringen på et år alene. Ikke en dårlig bragd, om bransjen kan klare den.

KINOMAGASINET har en eksklusivitetsavtale for Norden på publisering av analyseartikler fra Screen Digest, som vi jevnlig vil publisere med relevans for både kino og/eller videobransjen. Denne analyseartikkelen er gitt oss takket være vårt samarbeid og er skrevet av David Hancock, leder av Film og kinoavdelingen hos IHS Screen Digest.

David Hancock, leder av Film og kinoavdelingen hos IHS Screen Digest. Foto: IHS Screen Digest.
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
12. juni 2013
admin
admin kinomagasinet

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer

Nolan tordner mot Warner Bros.

John Berge8. desember 2020
Les mer

KinoNor utvider med et nytt medlem på Sunnmøre

John Berge7. desember 2020
Les mer

Ny avtale krymper kinovinduet

John Berge17. november 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer

Mest kompensasjon til de to privateide kinogigantene

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

NFF vil legge ned filmsensuren
Flest Amanda-nominasjoner til «Kon-Tiki»