• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Kinoenes eksklusive vindu gjør at folk alltid vil komme

Hva skal kinoene gjøre for å øke publikumsbesøket og forbli det foretrukne kinostedet? Illustrasjonsfoto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Kinoenes eksklusive vindu gjør at folk alltid vil komme
admin
12. juni 2013

«Bygg det og de vil komme» var nok en setning fra en film, men det kan også være mottoet for en kinoeier.

Det er ikke helt sant, men kinoenes eksklusive vindu for å vise nye filmer betyr at en kino alltid har en stor sjanse til å få folk til å komme.

Mens distributørene planlegger og finansierer markedskampanjer, ofte som en del av en større medialanseringsstrategi, mens kinoeierne fokuserer på de operasjonelle mekanismene og miljøet i og rundt et kinobygg. Nå som kinoverdenen er 3/4 digitalisert mht projektorsystemer og tar sin plass i et større digitalt medialandskap, må denne arbeidsfordelingen endres.

Ved å åpne kinoene til ny teknologi har IT-verdenen fått et fast grep om kinodriften. Dette har åpnet døren til en stor bredde av andre teknologiapplikasjoner som raskere «frame rates», 3D, 3D-lyd, 4D og digital levering via fiber eller satellit. Faktum er at kinoenes språk nå er drevet av teknologi.

En av nøkkelfaktorene i dette nye medielandskapet er i hvor stor grad kinoene kan bruke teknologien til å kommunusere med sine kunder og få dem til å komme til sterkt forbedrede bygg og saler.

Det ironiske er at denne nye æraen for kinoer ikke vil bli definert av teknologien som er bygd for byggene, tross alt det harde arbeidet og pengene som er brukt på den, men teknologien som gjør kinoene i stand til å ha en interaktiv kommunikasjon med kundebasen sin. Utfordringen blir å bruke all tilgjengelig teknologi for å øke kinobesøket, ikke bare marginelt men substansielt, slik at kinoene kan bli en mer effektiv business. Nå er snittbruken av en kino kun 20 til 30 prosent av åpningstiden.

Bruken av sosiale medier er fortsatt begrenset i kinoverdenen. Få kinoeiere har gått særlig lengre enn å opprette en Facebook-side. Kinoene har sjelden hatt muligheten til å kommunisere direkte med sitt publikum, og dette er muligens nytt for noen, men hvis kinoene skal forbli den foretrukne og beste filmopplevelsen, må de kanske fokusere på å komme inn i folks dagligliv på en mer direkte og effektiv måte.

I USA økte proposjonene for forbrukeromsetning for filmunderholdning hos kinoene fra 30,5 prosent i 2004 til 40,8 prosent i 2012. I Danmark er tallene fra 41,1 prosent i 2004 til 60 prosent i 2012. I et finansielt ustabilt land som Spania økte det fra 52,3 prosent i 2004 til 75,1 prosent i 2012.

Kinoomsetningen øker gradvis og digitalforbruket likeså, men nedgangen i fysisk hjemmevideosalg generelt er en motvekt, slik at «kaken» totalt sett har minsket.

Kinoene er ofte beskrevet som en markedsføringsplattform, ja, ofte en «inntrekker» og av og til et tapsprosjekt, for filmer. Men det er klart at hvis 3/4-deler av omsetningen kommer fra kinoene alene, så gjør det at kinoene er i en sterk posisjon for å få oppmerksomhet hos distributørene. Hvis kinoene derimot kun driver med lokkevarer, så er filmøkonomien i trøbbel og dette setter fokuset på trusselen: filmer risikerer å komme i en nedgangssyklus, hvor kinoene blir en stadig større fisk i en mindre og mindre innsjø.

Ifølge fremtidsanalyser gjort av IHS Screen Digest, så vil digitalomsetningen på sikt dekke nedgangen i det fysiske salget, men selv om det skjer, så bør kinoene se på den digitale verdenen som en mulighet til å være i front. Den beste måten å gjøre dette på er å bruke de digitale hjelpemidlene som er utbredte i andre bransjer og bruke dem på denne sektoren også. Ettersom den globale kinoindustrien står for en omsetning rundt ca 34 milliarder dollar, så vil en klar økning på omsetningen, la oss si på 20 prosent, utgjøre 6,8 milliarder dollar ekstra i den totale filmøkonomien, som alene vil gå fordi kostnadene med digitaliseringen på et år alene. Ikke en dårlig bragd, om bransjen kan klare den.

KINOMAGASINET har en eksklusivitetsavtale for Norden på publisering av analyseartikler fra Screen Digest, som vi jevnlig vil publisere med relevans for både kino og/eller videobransjen. Denne analyseartikkelen er gitt oss takket være vårt samarbeid og er skrevet av David Hancock, leder av Film og kinoavdelingen hos IHS Screen Digest.

David Hancock, leder av Film og kinoavdelingen hos IHS Screen Digest. Foto: IHS Screen Digest.
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
12. juni 2013
admin kinomagasinet

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Filmdistributørene hedret Vega Scene 

admin16. mars 2023
Les mer

Kinoklubben har nådd en stor milepæl

John Berge13. februar 2023
Les mer

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania
    ANMELDELSE22. februar 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

NFF vil legge ned filmsensuren
Flest Amanda-nominasjoner til «Kon-Tiki»