• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

– Kinoene vil stå for mer av verdiskapingen

Rolv Gjestland, rådgiver kinoteknikk i Film & Kino, sammen med David Hancock, «Head of Film and Cinema» hos IHS Technology, under Den norske kinokonferansen 2014 i Bergen tirsdag 28. oktober 2014. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
– Kinoene vil stå for mer av verdiskapingen
John Berge
28. oktober 2014

Den norske kinokonferansen i Bergen (28.–30.10.2014) dekkes av KINOMAGASINET takket være reise- og oppholdstøtte fra Unique Cinema Systems.

BERGEN: – Verdien av film eroderes overalt, og kinoene vil stå for mer og mer av verdiskapingen.

Det mener David Hancock, som er «Head of Film and Cinema» hos IHS Technology.

Vel fremme på Den norske kinokonferansen i Bergen, etter en lang kjøretur med familien på flomrammede vestlandsveier, fortalte IHS-sjefen om hvordan han ser på ståa i bransjen.

– DVD-er gis nå nesten bort og SVOD er rimelig, men hos kinoene blir film dyrere. Det er fordi det å se film på kino er en premium opplevelse. Det setter kinoverden utenfor de andre lanseringsvinduene for film. Kino er det beste stedet å se film, sa Hancock, og la frem statistikk som viste hvor studioene henter inntektene sine fra. Mens det fysiske videomarkedet for åtte-ni år siden dominerte inntektsstrømmen, ligger kinoomsetningen an til å utgjøre over 60 % av inntektene til studioene i de kommende årene.

– Den sosiale faktoren gjør at kinoene gjør det bra. Det er derfor kinoene fortsatt eksisterer. Journalister har spurt meg de siste femten årene når kinoene dør. De vil ikke dø. Kinoene gir en sosial opplevelse.

Det kinoene bør bli enda bedre på videre er eksperimentering, og ikke bare med mer fleksibel programmering,

– Vi som bransje går mot Premium Large Format-konsepter, med 3D, Laser, HFR, Immersive Sound og 4D-systemer. Bransjen kan gjøre forbedringer innen IT-systemer, billettsalg, sosiale medier, lerrett og lamper, sa Hancock.

Han fastslo at europeiske kinoer ligger bak i PLF-introduksjonen.

72 kjeder i verden har sitt eget PLF-varemerke, med dyrere priser og ting som komfortseter, større lerret og immersive sound, som de tror forbrukeren vil betale mer for. Det finnes i alt 1.401 lerretter, med IMAX, som markedsleder innenfor PLF-varemerkene. Luxe er RealD sitt nye forsøk på å skape et felles varemerke.

– Mer vekst vil komme fra dette som gir en ny grunn til å betale mer penger, mener IHS-sjefen.

Han kunne også fortelle at 91 % av verdens kinoer nå er digitaliserte, og slo – som alle vet – fast at Norge var første digitaliserte marked i verden. Neste år vil hele kinoverden være digitalisert.

– Det er en alfabetsuppe av sjargoner, HFR, VFR, HDR, EDR, PLF, LBP etc. Det er komplisert og det gjør det vanskelig for alle.

Hancock sa at de siste årene er fokuset på distribusjon. Harddisker er fortsatt viktigst. Det er kun Nederland og Norge hvor alle kinoer kan motta filmer via nettet.

3D-lyd eller immersive audio finnes ved utgangen av 2014 i ca 1.500 saler. Barco har nå 550 saler med sitt Auro 11.1 og Dolby ca 750 med sitt Atmos-system. Dette mener Hancock viser at kinoeierne synes disse lydsystemen gir en merverdi, når de tross alt er i så mange saler i løpet av kun to år i markedet.

Han trakk også frem at 3D trenger mer lys og at laser er løsningen. Et naturlig fokus for bytte til laser kan være når første generasjons projektorer skal skiftes ut av kinoene nå og frem til 2019-2020.

Relaterte sakerKinoTeknologi
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
28. oktober 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoTeknologi

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

«Bransjen mer spennende enn noensinne»
Filmlex – den norske filmgrossisten