
Den norske kinokonferansen i Bergen (28.–30.10.2014) dekkes av KINOMAGASINET takket være reise- og oppholdstøtte fra Unique Cinema Systems.
BERGEN: – Verdien av film eroderes overalt, og kinoene vil stå for mer og mer av verdiskapingen.
Det mener David Hancock, som er «Head of Film and Cinema» hos IHS Technology.
Vel fremme på Den norske kinokonferansen i Bergen, etter en lang kjøretur med familien på flomrammede vestlandsveier, fortalte IHS-sjefen om hvordan han ser på ståa i bransjen.
– DVD-er gis nå nesten bort og SVOD er rimelig, men hos kinoene blir film dyrere. Det er fordi det å se film på kino er en premium opplevelse. Det setter kinoverden utenfor de andre lanseringsvinduene for film. Kino er det beste stedet å se film, sa Hancock, og la frem statistikk som viste hvor studioene henter inntektene sine fra. Mens det fysiske videomarkedet for åtte-ni år siden dominerte inntektsstrømmen, ligger kinoomsetningen an til å utgjøre over 60 % av inntektene til studioene i de kommende årene.
– Den sosiale faktoren gjør at kinoene gjør det bra. Det er derfor kinoene fortsatt eksisterer. Journalister har spurt meg de siste femten årene når kinoene dør. De vil ikke dø. Kinoene gir en sosial opplevelse.
Det kinoene bør bli enda bedre på videre er eksperimentering, og ikke bare med mer fleksibel programmering,
– Vi som bransje går mot Premium Large Format-konsepter, med 3D, Laser, HFR, Immersive Sound og 4D-systemer. Bransjen kan gjøre forbedringer innen IT-systemer, billettsalg, sosiale medier, lerrett og lamper, sa Hancock.
Han fastslo at europeiske kinoer ligger bak i PLF-introduksjonen.
72 kjeder i verden har sitt eget PLF-varemerke, med dyrere priser og ting som komfortseter, større lerret og immersive sound, som de tror forbrukeren vil betale mer for. Det finnes i alt 1.401 lerretter, med IMAX, som markedsleder innenfor PLF-varemerkene. Luxe er RealD sitt nye forsøk på å skape et felles varemerke.
– Mer vekst vil komme fra dette som gir en ny grunn til å betale mer penger, mener IHS-sjefen.
Han kunne også fortelle at 91 % av verdens kinoer nå er digitaliserte, og slo – som alle vet – fast at Norge var første digitaliserte marked i verden. Neste år vil hele kinoverden være digitalisert.
– Det er en alfabetsuppe av sjargoner, HFR, VFR, HDR, EDR, PLF, LBP etc. Det er komplisert og det gjør det vanskelig for alle.
Hancock sa at de siste årene er fokuset på distribusjon. Harddisker er fortsatt viktigst. Det er kun Nederland og Norge hvor alle kinoer kan motta filmer via nettet.
3D-lyd eller immersive audio finnes ved utgangen av 2014 i ca 1.500 saler. Barco har nå 550 saler med sitt Auro 11.1 og Dolby ca 750 med sitt Atmos-system. Dette mener Hancock viser at kinoeierne synes disse lydsystemen gir en merverdi, når de tross alt er i så mange saler i løpet av kun to år i markedet.
Han trakk også frem at 3D trenger mer lys og at laser er løsningen. Et naturlig fokus for bytte til laser kan være når første generasjons projektorer skal skiftes ut av kinoene nå og frem til 2019-2020.
Facebook
RSS