
Kulturbarometeret for 2012 viser at kino er det kulturtilbudet som flest benytter seg av.
67 prosent oppgav i 2012 å ha gått på kino de siste 12 måneder, mot 70 prosent i 2008.
Det har vært mer nedgang enn økning i bruken av ulike kulturtilbud mellom 2008 og 2012. Teater og kunstutstillinger er tilbudene som har sunket mest i oppslutning i denne perioden. Kinoen er fortsatt det tilbudet som flest bruker. Kvinner og personer med høy utdanning og høy inntekt er i størst grad kulturbrukere.
Gjennomsnittlig antall kinobesøk per år var på 3,0 i 2012, mot 3,3 i 2011.
Film & Kino er ikke enig i tallene fra Statistisk sentralbyrå.
– Besøket gikk opp i 2012 sammenliknet med 2011. Det ble faktisk det tredje beste besøket på ti år. Antallet solgte billetter på norske kinoer er forbausende stabilt sett over flere tiår, spesielt med tanke på de siste årenes konkurranse fra de nye digitale kanalene, sier Birgitte Langballe til Finansavisen. SSB-tallene blir feil grunnet at de ikke måler besøk fra barn under ti år, mener Langballe.
Kulturbarometeret viser ellers at det har vært mer nedgang enn økning i bruken av ulike kulturtilbud mellom 2008 og 2012. Teater og kunstutstillinger er tilbudene som har sunket mest i oppslutning i denne perioden. Kinoen er fortsatt det tilbudet som flest bruker. Kvinner og personer med høy utdanning og høy inntekt er i størst grad kulturbrukere.
Facebook
RSS