
CinemaCon arrangeres av The National Association of Theatre Owners (NATO). Messen ble startet opp i 2011. Det er deltakere fra mer enn 80 land. Messen er verdens største innenfor kinobransjen.
Det blir som vanlig storslagne presentasjoner fra de ulike studioene mens messen pågår, i Colosseum-salen på Caesar’s Palace i Las Vegas, Nevada i USA. I tillegg til frokostmøter, lunsjer, middager, fester og to messehaller fylt av hhv. kinoteknisk utstyr og godteri.
Messen foregår i 2017 fra mandag 27. til torsdag 30. mars.
KINOMAGASINET dekker CinemaCon for fjerde år på rad. I år takket være støtte fra Sundlings.
LAS VEGAS: I aldersgruppen 18 til 24 år og 25 til 39 år er det i USA færre kinobesøkende de senere år, men en ørliten økning fra 2015 til 2016 gir bransjen håp.
Dave Hollis, visepresident for Walt Disney Studios Motion Pictures, holdt på andre dag under CinemaCon 2017 et lengre foredrag med en rekke tall, plansjer og fakta omkring statusen for bransjen.
Nye rekorder ble slått i 2016, rent omsetningsmessig, både i USA/Canada, men også internasjonalt. Men Hollis erkjente, på vegne av bransjen, at det er nye utfordringer i årene som kommer.
Et slående bilde på endringene mente Hollis er forskjellen i tidsbruk på de ulike sosiale mediene som Facebook, Twitter, Instagram og nettets uslåelige nr. 1, YouTube, fra bare fem år siden. Tidsbruken er nå enormt mye større enn bare for få år siden, og dette i seg selv er et hinder for å få mennesker til å velge å bruke 120 minutter på en kinoforestilling.
– Det er enormt med muligheter for forbrukerne. Teknologi og vanene endres og alle har travle liv, sa Dave Hollis, og mente at aldersgruppene fra 18 til 39 år er noe bransjen må satse enda mer på.
– Selvsagt vil vi at de skal bruke tiden i kinosetene, og se våre filmer, fra alle studioer, og mene at alle filmer bør sees på kino.
Han roste bransjen for å ha satset på tre områder:
• Forbedret lyd og bilde, hvor Dolby Atmos, 4K, IMAX ble fremhevet
• Bedre seter og mattilbud
• Apper for billettbestilling og mulighet for setereservasjon (som er nytt for det amerikanske markedet).
Disney-sjefen var også svært sjenerøs med å vise til og trekke frem sine konkurrenteres mange box office-suksesser fra 2016, og var selvsagt også stolt over Disneys markedsledende posisjon i 2016.

Fullsatt sal under dag to av CinemaCon 2017 i Colosseum-salen i Caesar’s Palace i Las Vegas. Foto: Getty Images for CinemaCon
Facebook
RSS