
TROMSØ: Norske kinoansatte skal bli bedre i å bruke sosiale medier. Og det blir de!
Det forsikrer kursleder Monique Sjøberg fra Film & Kino som holder kursene «Sosiale medier for kinoer» og selvsagt drifter Facebook-siden knyttet opp mot samme tema, «Markedsføring i sosiale medier for kinoansatte (Film & Kino)». Den lukkede Facebookgruppen har ca. 170 medlemmer.
– Det skjer endringer hele tiden, man blir ikke utlært, sier Monique Sjøberg.
Siden i fjor høst er kurset holdt for ca. 80 personer. Alle kinoansatte har fått tilbudet. Kurset er blitt holdt under filmfestivalen i Haugesund, filmfestivalen i Bergen, kinokonferansen i Trondheim og under to filmtreff i Oslo, og nå altså under filmfestivalen i Tromsø.
KINOMAGASINET slo av en prat med Roger Martinussen (kinosjef Aurora kino Narvik) og Frank Bakkemo (kinosjef Aurora kino Fokus Tromsø) i etterkant av kurssamlingen.
Deres Facebooksider har hhv. i underkant av 2.000 «liker» (Narvik) og overkant av 6.100 (Fokus).
– Det vi nå vet mer om er bruken av de ulike statistikkene, for å se hvordan du treffer publikum. Det er veldig viktig, i tillegg måten du formulerer deg på og det du legger ut, sier Roger Martinussen.
– Det er verktøy som ligger i bunn, som jeg ikke var klar over eksisterte en gang, sier Frank Bakkemo.
De undrerstreker at de, og andre ansatte, bruker Facebook aktivt.
– For vår del handler om at det er den eneste markedskanalen vi er i daglig, sier Roger Martinussen fra Narvik. Det bor ca. 18000 innbyggere i Narvik.
– Vi har kuttet annonsering i avisen, og satser utelukkende på Facebook og hjemmesiden. Dette gjorde vi fra 1. november 2013. Det går greit å ha det som hovedmarkedsføringskanal.
Verken i Narvik eller Tromsø har kinoene brukt annonseringsmulighetene på Facebook.
– Instagram er tydelivis et medium de unge bruker, som vi selv fikk en a-haopplevelse med under et nylig personallmøte. Det ble full fyr blant de unge ansatte da vi diskuterte det. Det er et medium vi ikke har brukt, men skal ta i bruk, for å imøtekomme målgruppen, sier Roger Martinussen.
Facebook
RSS