
Ferske tall viser at kino som mediekanal økte reklameomsetningen med 16,1 prosent fra 2015 til 2016.
Med det er kino oppe i en reklameomsetning på 160 millioner norske kroner.
Kino er en av de absolutte vekst-vinnerne blant de norske mediekanalene i 2016.
Det totale reklamemarkedet i Norge endte på 19,2 milliarder NOK i 2016, en nedgang på 2,2 prosent. Kino hadde derimot en sterk utvikling i reklamemarkedet.
IRM (Instititutet för reklam- och mediestatistik) viser til netto reklameomsetning i det norske markedet, mens Mediebyråforeningens tall viser reklame kun formidlet via mediebyråene.
– Vi har lagt bak oss et svært sterkt 2016. Stadig flere oppdager at kino er en reklamekanal som gir gode resultater. Kino har en attraktiv målgruppe – og folk får med seg reklamen når de er på kino. Dessuten har vi sett en sterk utvikling når det gjelder kvaliteten på reklamefilmene, sier administrerende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge (MDN), som er landets største salgsselskap for kino-reklame. MDN eies av Egmont-selskapet Nordisk Film.
Tallene fra Mediebyråforeningen viser enda sterkere reklamevekst for kino som reklamekanal. Ifølge Mediebyråforeningens tall for 2016 vokste reklameomsetningen for kino med 46,3 prosent, og det i et totalmarked som hadde en oppgang på 0,7 prosent.
– Kino som reklamebærer er en mediekanal i kraftig utvikling. Kino er en primærvirksomhet for målgruppen og vi får stadig bedre research. Kinogjengerne har fokuset på kinolerretet. Og folk strømmer til kinoen for å se gode filmer. Kort sagt: kino-opplevelsen blir stadig bedre. Det gjelder også effekten for annonsøren, sier Ronny Lieblein.
Kino er på offensiven både i forhold til antall besøkende og reklameomsetning. Antall solgte kinobilletter økte fra 12 millioner i 2015 til drøye 13,1 millioner i 2016, viser tall fra Film & Kino. Ikke siden 1983 har det blitt solgt flere kinobilletter i Norge.

Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame er de to norske leverandørene av kinoreklame.
Også starten på 2017 har vært god for kino som reklamebærer.
– Vi har hatt en svært god start på 2017, så det ser veldig lovende ut. Det er all grunn til å tro på videre vekst i kinoreklame-markedet, sier Ronny Lieblein.
– Vi er foreløpig ingen stor reklamekanal i norsk målestokk, men vi vokser raskt. Vi nærmer oss 200 millioner, men jeg vil ikke driste meg til å spå når vi passerer 200 millioner. Det får komme når det kommer. Veksten er i alle fall god, sier Ronny Lieblein.
Facebook
RSS