• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Kino-reklame økte med 16,1 % i 2016

Administrende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Kino-reklame økte med 16,1 % i 2016
Per Mork
Per Mork
7. mars 2017

Ferske tall viser at kino som mediekanal økte reklameomsetningen med 16,1 prosent fra 2015 til 2016.

Med det er kino oppe i en reklameomsetning på 160 millioner norske kroner.

Kino er en av de absolutte vekst-vinnerne blant de norske mediekanalene i 2016.

Det totale reklamemarkedet i Norge endte på 19,2 milliarder NOK i 2016, en nedgang på 2,2 prosent. Kino hadde derimot en sterk utvikling i reklamemarkedet.

IRM (Instititutet för reklam- och mediestatistik) viser til netto reklameomsetning i det norske markedet, mens Mediebyråforeningens tall viser reklame kun formidlet via mediebyråene.

– Vi har lagt bak oss et svært sterkt 2016. Stadig flere oppdager at kino er en reklamekanal som gir gode resultater. Kino har en attraktiv målgruppe – og folk får med seg reklamen når de er på kino. Dessuten har vi sett en sterk utvikling når det gjelder kvaliteten på reklamefilmene, sier administrerende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge (MDN), som er landets største salgsselskap for kino-reklame. MDN eies av Egmont-selskapet Nordisk Film.

Tallene fra Mediebyråforeningen viser enda sterkere reklamevekst for kino som reklamekanal. Ifølge Mediebyråforeningens tall for 2016 vokste reklameomsetningen for kino med 46,3 prosent, og det i et totalmarked som hadde en oppgang på 0,7 prosent.

– Kino som reklamebærer er en mediekanal i kraftig utvikling. Kino er en primærvirksomhet for målgruppen og vi får stadig bedre research. Kinogjengerne har fokuset på kinolerretet. Og folk strømmer til kinoen for å se gode filmer. Kort sagt: kino-opplevelsen blir stadig bedre. Det gjelder også effekten for annonsøren, sier Ronny Lieblein.

Kino er på offensiven både i forhold til antall besøkende og reklameomsetning. Antall solgte kinobilletter økte fra 12 millioner i 2015 til drøye 13,1 millioner i 2016, viser tall fra Film & Kino. Ikke siden 1983 har det blitt solgt flere kinobilletter i Norge.

Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame er de to norske leverandørene av kinoreklame.

Også starten på 2017 har vært god for kino som reklamebærer.

– Vi har hatt en svært god start på 2017, så det ser veldig lovende ut. Det er all grunn til å tro på videre vekst i kinoreklame-markedet, sier Ronny Lieblein.

– Vi er foreløpig ingen stor reklamekanal i norsk målestokk, men vi vokser raskt. Vi nærmer oss 200 millioner, men jeg vil ikke driste meg til å spå når vi passerer 200 millioner. Det får komme når det kommer. Veksten er i alle fall god, sier Ronny Lieblein.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
7. mars 2017
Per Mork
Per Mork https://facebook.com/permork72

Grafisk designer og nettside utvikler.

Relaterte sakerForsiden
  • Kinoreklame utsolgt ut året hos MDN og CAPA 30.11.2016
  • Ronny Lieblein overtar Media Direct Norge 07.04.2016
  • Fortsatt vekst for kinoreklame 07.03.2016
  • Ekstremvekst for kinoreklame 25.09.2015
  • Leserinnlegg: Kinoreklame på offensiven 29.06.2015
  • Her er Media Direct samlet i Oslo 04.06.2015
  • Media Direct beklager feilvisning 27.05.2015
  • Media Direct Norge fra Drammen til Oslo 12.05.2015
  • MDN gir Røde Kors gratis kinoreklame 29.04.2015
  • Media Direct Norges nye researcher 03.02.2015
  • Fra Media Direct til Oslo Kino 22.06.2014
  • Kinoreklame vekker oppsikt 13.06.2014
  • Samkjører kinoreklame i seks land 02.05.2014
  • Fra minst til størst innen kinoreklame 27.02.2014

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer

Skeie 2021: «Veldig travelt»



John Berge26. januar 2021
Les mer

Nyttårspraten 2021: Sundling-gründeren tror kinoene vil overleve

John Berge7. januar 2021
Les mer

Flere CAPA-ansatte sluttet i 2020. MDN har beholdt alle ansatte.

John Berge30. desember 2020
Les mer

Bra aktivitetsnivå for Skeie i 2020

John Berge18. november 2020
Les mer

Filmweb: Jo mere vi er sammen!

John Berge5. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Disney-sjefen sier det er «ingen vei tilbake»
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Trailer: Delete Me (TV-serie)
    TRAILER3. mars 2021
  • Fikk bare holde åpent halvannen uke
    KORONAVIRUSET2. mars 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Disney-sjefen sier det er «ingen vei tilbake»
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Trailer: Delete Me (TV-serie)
    TRAILER3. mars 2021
  • Fikk bare holde åpent halvannen uke
    KORONAVIRUSET2. mars 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Vinmonopolet hadde beste reklamefilm på kino i 2016
Frukt og nøtter – og noen tradisjonelle godterinyheter