• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Kino-reklame økte med 16,1 % i 2016

Administrende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Kino-reklame økte med 16,1 % i 2016
Per Mork
7. mars 2017

Ferske tall viser at kino som mediekanal økte reklameomsetningen med 16,1 prosent fra 2015 til 2016.

Med det er kino oppe i en reklameomsetning på 160 millioner norske kroner.

Kino er en av de absolutte vekst-vinnerne blant de norske mediekanalene i 2016.

Det totale reklamemarkedet i Norge endte på 19,2 milliarder NOK i 2016, en nedgang på 2,2 prosent. Kino hadde derimot en sterk utvikling i reklamemarkedet.

IRM (Instititutet för reklam- och mediestatistik) viser til netto reklameomsetning i det norske markedet, mens Mediebyråforeningens tall viser reklame kun formidlet via mediebyråene.

– Vi har lagt bak oss et svært sterkt 2016. Stadig flere oppdager at kino er en reklamekanal som gir gode resultater. Kino har en attraktiv målgruppe – og folk får med seg reklamen når de er på kino. Dessuten har vi sett en sterk utvikling når det gjelder kvaliteten på reklamefilmene, sier administrerende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge (MDN), som er landets største salgsselskap for kino-reklame. MDN eies av Egmont-selskapet Nordisk Film.

Tallene fra Mediebyråforeningen viser enda sterkere reklamevekst for kino som reklamekanal. Ifølge Mediebyråforeningens tall for 2016 vokste reklameomsetningen for kino med 46,3 prosent, og det i et totalmarked som hadde en oppgang på 0,7 prosent.

– Kino som reklamebærer er en mediekanal i kraftig utvikling. Kino er en primærvirksomhet for målgruppen og vi får stadig bedre research. Kinogjengerne har fokuset på kinolerretet. Og folk strømmer til kinoen for å se gode filmer. Kort sagt: kino-opplevelsen blir stadig bedre. Det gjelder også effekten for annonsøren, sier Ronny Lieblein.

Kino er på offensiven både i forhold til antall besøkende og reklameomsetning. Antall solgte kinobilletter økte fra 12 millioner i 2015 til drøye 13,1 millioner i 2016, viser tall fra Film & Kino. Ikke siden 1983 har det blitt solgt flere kinobilletter i Norge.

Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame er de to norske leverandørene av kinoreklame.

Også starten på 2017 har vært god for kino som reklamebærer.

– Vi har hatt en svært god start på 2017, så det ser veldig lovende ut. Det er all grunn til å tro på videre vekst i kinoreklame-markedet, sier Ronny Lieblein.

– Vi er foreløpig ingen stor reklamekanal i norsk målestokk, men vi vokser raskt. Vi nærmer oss 200 millioner, men jeg vil ikke driste meg til å spå når vi passerer 200 millioner. Det får komme når det kommer. Veksten er i alle fall god, sier Ronny Lieblein.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
7. mars 2017
Per Mork https://facebook.com/permork72

Grafisk designer og nettside utvikler.

Relaterte sakerForsiden
  • Kinoreklame utsolgt ut året hos MDN og CAPA 30.11.2016
  • Ronny Lieblein overtar Media Direct Norge 07.04.2016
  • Fortsatt vekst for kinoreklame 07.03.2016
  • Ekstremvekst for kinoreklame 25.09.2015
  • Leserinnlegg: Kinoreklame på offensiven 29.06.2015
  • Her er Media Direct samlet i Oslo 04.06.2015
  • Media Direct beklager feilvisning 27.05.2015
  • Media Direct Norge fra Drammen til Oslo 12.05.2015
  • MDN gir Røde Kors gratis kinoreklame 29.04.2015
  • Media Direct Norges nye researcher 03.02.2015
  • Fra Media Direct til Oslo Kino 22.06.2014
  • Kinoreklame vekker oppsikt 13.06.2014
  • Samkjører kinoreklame i seks land 02.05.2014
  • Fra minst til størst innen kinoreklame 27.02.2014

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Vinmonopolet hadde beste reklamefilm på kino i 2016
Frukt og nøtter – og noen tradisjonelle godterinyheter