
NY KINO I STJØRDAL: Det var i september 2014 at det ble klart at Trondheim Kino fikk driftsrettighetene til den nye kinoen på Stjørdal. Saken ble vedtatt av formannskapet i Stjørdal kommune torsdag 18. september 2014. Kulturhuset i Stjørdal inneholder også en storsal, bibliotek, kirke, musikkskole, møtelokaler, ungdomsklubb og utstillingslokaler. Det hele koster over 717 millioner kroner. Det er Skanska Norge som er byggherre på oppdrag fra Stjørdal Kulturutvikling AS. Bygget er på totalt 11.500 kvm, samt et underjordisk parkeringsanlegg på 4.200 kvm.
Kimen Kino hadde første dag i drift lørdag 18. juli 2015 og første film som ble vist var Minions.
Trondheim kino ble etablert i 1918 og driver i dag kinodrift i 19 saler på Prinsen og Nova kinosenter i Trondheim. Kimen kino bidrar med sine tre saler at det fra 18. juli 2015 driftes 22 kinosaler fra Trondheim. Trondheim kino har med etableringen i Stjørdal rundt 100 ansatte og omsetter for rundt 130 millioner kroner.
Kinosalene på Kimen kino er som følger:
Sal 1: 131 seter (3D)
Sal 2: 131 seter
Sal 3: 113 seter (3D og Dolby Atmos) og utvalgte «love seats»
Kinoteknisk leverandør: Videvox
Kimen Kino
Sandgata 15
7500 STJØRDAL
Nettside: http://www.kimenkino.no
KINOMAGASINET besøkte Kimen Kino takket være reisestøtte fra Trondheim Kino. Selskapet la selvsagt ingen føringer for vår reportasje. Ønsker din kino besøk av KINOMAGASINET, ta kontakt med redaksjonen!
STJØRDAL: – Vi er blitt Nord-Trøndelags største kino i løpet av kun sju måneder, stråler kinosjef Gro Langnes ved nye Stjørdal Kino: Kimen Kino i Kimen kulturhus.
Det første årlige besøksmålet var på 75.000 solgte billetter, fra kinoen åpnet lørdag 18. juli 2016.
Gro Langnes fikk jobben med å lede kinoen, som drives av Trondheim Kino.
Kimen Kino er nå Nord-Trøndelags mest moderne kinoanlegg med fylkets eneste kinosal med 3D-lyd, Dolby Atmos. Det er tre saler med i alt 375 seter.
Gamle Stjørdal kommunale kino hadde i 2014 kun 28.346 besøkende, mens Steinkjer kommunale kino og Nordisk Kino Verdal begge hadde rundt 60.000 besøkende hver.
PREMIEREBESØK
Kinobransjens fagblad besøkte nylig Kimen kino for første gang. Vi møtte en gledesstrålende kinosjef, som viste oss rundt i et praktfullt kulturbygg.
Hennes sjef, Arild Kalkvik i Trondheim Kino, sier at publikumsoppslutningen er et drømmescenario for kjeden.
– Og det virker som nabokinoene, Verdal og Steinkjer, er uanfektet av vår etablering og kaniballiseringen overfor Trondheim er ikke på det nivået vi fryktet. Det som i stor grad har skjedd er at vi har fått et publikum som sluttet – eller gikk sjeldnere på kino. Stjørdal er en relativt stor by og sogner også mot Meråker og Selbu, forklarer Kalkvik.
GLEDE FRA ENDE TIL ANNEN
Gro Langnes er vant til å yte service, med sin bakgrunn fra hotellbransjen. Hun åpenbart stortrives i en for henne ny bransje.
– Jeg får holde på med noe som er så gøy! Folk er jo positivt innstilt fra det øyeblikket de ankommer en kino. Ingen gruer seg til å gå på kino, så det er i utgangspunkt glade og fornøyde kunder. Det er utrolig artig å drive med kino!
– Med 75.000 kjøpte billetter – som var årsmålet – på sju måneder: hva er det nye årsmålet?
– Vi har ikke satt noen ny prognose. Men det kommer i snitt 10.000 i måneden. Så vi håper på 110.000 til 120.000 personer det første driftsåret. Vi er spent på sommersesongen.
SOSIALE OG LOKALE MEDIER
– Hvordan markedsfører dere kinoen?
– Vi bruker flittig Facebook, litt Instagram og selvsagt hjemmesidene bruker vi. Vi har god dialog med Stjørdalens Blad, Stjørdalsnytt og Trønderavisa. Spesielt Stjørdalens Blad er gode på nett. De bruker pressemeldingene våre og er veldig glad i ting som er relativt ferdigskrevet!
BARN OG AKTIVITETER
– Hvordan planlegger du aktiviteter?
– Vi prøver å være kreative når vi ser filmene som kommer. Her har jeg også et personale som er kreative og initiavtrike. Da Zootropolis hadde premiere hadde vi på oss dyrekostymer. Med Gråtass-filmen hadde vi kun en standee. Filmlanseringen hadde et smalt markedsbudsjett, men i samarbeid med Felleskjøpet fikk vi til mye lokalt. Vi fikk låne hettejakker til de ansatte, og vi fikk tak i traktor, høyballer, grisekosedyr og vi hadde tegnekonkurranse.
Kinosjefen er selv småbarnsmor til en liten gutt.
Kinobursdager er Kimen også i gang med. De lanserte konseptet 1. mars 2016.
– Du er opptatt av å få de unge på kino?
– Ja. Vi har ikke studentene. De er i Trondheim eller Levanger. Men barn og ungdom er her frem til videregående. Så vi fokuserer mest på barnefilmer. Vi vil lage gode opplevelser slik at de vil tilbake hit. Det skal føles trygt og godt å gå på kino.
ERFARINGER
– Det var mange som ikke ønsket tre saler. Hvordan fylle tre når ikke en ble fylt, sa mange, forteller Gro. Men nå er tonen en annen.
– Hva gjør du ut av at dere har Dolby Atmos?
– Vi markedsførte det i begynnelsen og fortalte litt om hva det er. Folk må bare oppleve det. Det er den mest populære salen vår!
– Hvordan er du mottatt av den øvrige kinobransje?
– Med åpenhet. Det er en familiefølelse – på mange måter. Mange har vært der i mange år. De kjenner hverandre godt. Men de er åpen og nysgjerrig på nye personer, med varme og entusiasme.



Facebook
RSS