• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

– Kan komme noe godt ut av salget av Oslo Kino

Jon Iversen, daglig leder i Norsk Filmklubbforbund. Foto: Privat. Gjengitt med tillatelse.
– Kan komme noe godt ut av salget av Oslo Kino
admin
21. mars 2013

– Jeg tror ikke det blir noen forverring av repertoaret, mener Jon Iversen, daglig leder i Norsk Filmklubbforbund.

Norsk Filmklubbforbund er en sammenslutning av norske filmklubber for barn- ungdom og voksne spredt rundt i hele Norge.

I dag finnes det om lag 100 filmklubber som er tilsluttet forbundet, og flere av disse filmklubbene drives i samarbeid med SF Kino.

Iversen forteller til KINOMAGASINET/VIDEOMAGASINET at han opplever at filmklubbene i Norge har et godt forhold til SF Kino.

– Filmklubbene har, så vidt jeg kjenner til, stort sett bare gode erfaringer med SF. Filmklubbene får låne kinoene gratis til sine visninger og jeg har inntrykk av at SF-kinoene ser på dette som en god investering i lokal filmkultur. Noe det sikkert også ofte er. I filmklubbene jobber folk gratis for film- og kinokulturen, barnefilmklubbene er med på å bygge fremtidens kresne kinopublikum og klubbene bidrar generelt til å utvikle folks filmsmak og skape bredde i fremtidens kinorepertoar. Det er jo på mange måter en vinn/vinn situasjon for begge parter, mener Iversen.

Enkelte kritiske røster hevder at det blir mer Hollywood-film og et mer ensformig tilbud nå når SF skal drive Bergen Kino. For tiden er også Oslo Kino til salgs, og SF Kino ønsker å kjøpe opp Oslo-kjeden.

Iversen frykter ikke nødvendigvis at tilbudet blir dårlige.

– Jeg tror ikke det blir noen forverring av repertoaret på kort sikt i hvert fall. De menneskene som driver den norske delen av SF kino i dag er kinoentusiaster, som neppe vil være fornøyd om SF skulle bidra til dårligere kinoer og snevrere repertoar. Våre svenske filmklubbkolleger har også et relativt bra samarbeid med SF kino, om enn ikke så bra som her. De er imidlertid også bekymret for utviklingen i svensk kinobransje, der de mindre kinoene står i fare for å forsvinne.

I en kommentar om salget av Oslo Kino, i Z filmtidsskrift, har Iversen skrevet at «Kampen står om et nytt privat kinomonopol. Men, kanskje kommer det noe godt ut av catfighten?». Her utdyper Iversen dette:

– Politikerne har jo gjennom salget av Oslo kino til kommersielle interesser helt kuttet båndet til de kulturelle forpliktelsene en kommunal kino, tross alt har. Da tenker jeg kanskje de vil se med et mer positivt blikk på støtte til alternativer som kan bidra til en liten oppmykning av det nye monopolet man eventuelt har skapt. SF kino har jo også lovet oss en arthouse-kino i Oslo i forbindelse med sitt kjøpstilbud. Så, ja sånn kan vi kanskje likevel få den arthouse-kinoen det kommunale kinoselskapet aldri klarte å stable på beina.

Les Jon Iversens kommentar her.

Tidligere denne gikk Ivar Halstvedt, direktør i SF Kino, ut og mente at kinodebatten er for lite saklig og for lite faktabasert. Hva mener Iversen om debatten?

– Bekymringen for et kinomonopol eid av et finansieringsselskap er nok mer prinsipielt begrunnet. Finansbransjen kan man jo generelt ikke stole på ut over at de er ute etter profitt, om enn ikke alltid på kort sikt. Og monopoler har jo en tendens til å ta seg til rette. Rart å se at de som alltid har vært skeptiske til det kommunale kinomonopolet, som jo hadde en ideell begrunnelse, synes langt mindre bekymret for et privat monopol enn de var for et offentlig. Eller kanskje ikke så rart? Det ligger vel ideologiske begrunnelser bak begge standpunkter her, sier Iversen.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
21. mars 2013
admin kinomagasinet

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Trailer: Evil Dead Rise
    TRAILER5. januar 2023
  • Anmeldelse: La elva leve
    ANMELDELSE16. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

SF Kino fikk kjøpe Bergen kino
Tidligere NF-kinosjef: «Ville ikke valgt Nordisk Film som partner en gang til»