
Den nye organisasjonen for kinoer over hele verden – Global Cinema Federation (GCF) – har lansert sine fem viktigste strategiområder. Å beholde vinduet, hvor kinoene får filmene for seg selv i startfasen, er det første og viktigste punktet.
Alejandro Ramírez Magaña, Cinépolis-direktør og styreleder for GCF, anmerker at temaene er identifisert gjennom organisasjonens første år.
Dette er de viktigste temaene for kinoene, ifølge GCF.
1. Kinoeksklusivitet:
– Beholde det slik det er pr. i dag
– Kinovinduet er en viktig del av de kommersielle avtalene mellom kinoer og distributører
– Hvis vinduet endres til å bli mye kortere vil dette ansees som urettferdig og uakseptabel businessoppførsel
– Enhver diskusjon om endringer må ha kinoeierne ved forhandlingsbordet
Argumentene er blant annet:
– Det er brukt milliarder av dollar på å bygge kinoer
– Kinodistribusjon sørger for verdien av filmene videre i distribusjonskjeden
– Filmskapere lager filmer med tanke på kinovisning
– Forbrukerne «forstår» systemet med ulike lanseringsvinduer.
– Kollaps av vinduene vil viske ut forskjellen mellom kino og «rett-på-video»-titler
– Nye digitale distribusjonsmåter gjør endrede vinduer mulig, men endrer ikke nødvendigvis verdien som kinovisninger gir
– GCF anerkjenner at omsetningen av hjemmevideo er markant lavere enn i gullalderen for DVD, og at digital hjemmevideo ikke har «dekket inn» dette, og man forstår at distributørene «ønsker å fikse sine inntjeningsproblemer i hjemmemarkedet».
De andre prioriterte temaene er:
2. Internasjonal handel og investeringer
3. Tyveri av filmer
4. Ønske om å fjerne royaltybetaling for musikk-rettigheter
5. Tilgjengelighet for funksjonshemmede
Facebook
RSS