• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
    • Anmeldelse: Utama
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Kalkvik om kino: Moden bransje i vekst

Arild Kalkvik er styreleder i Film & Kino, kinodirektør i Trondheim Kino og leder for KinoNor. Her på talerstolen under Filmpolitisk seminar under Filmfestivalen i Haugesund mandag 17. august 2015. Foto: John Berge, KINOMAGASINET
Kalkvik om kino: Moden bransje i vekst
John Berge
17. august 2015

HAUGESUND: Arild Kalkvik er kinoenes fremste talsmann. I sitt foredrag minnet han om at det er et voksende marked for kino de kommende årene.

Arild Kalkvik er styreleder i Film & Kino, kinodirektør i Trondheim Kino, leder for KinoNor og leder i Norske kinosjefers forbund.

– Kinoen ikke er død. Men når journalister spør om kino skal dø, vil de ikke høre på meg. Men kanskje på John M. Jacobsen! Analyseselskaper sier at det er vekst i kino, og det kommer nye markeder i Russland, Kina og India. Kino er en viktig del av filmformidlingen i årene fremover. Det er jeg overbevist om. Det er kinoen som generer inntektene, selv om det er noe i fysisk video og vekst i online, er ikke dette forretningsmodeller som gir nok penger tilbake til produsentene.

Kalkvik startet foredraget med å gi ros til Filmmeldingen, siden han var godt oppdratt til også å rose det han var kritisk til. Kalkvik mente at det er mange spennende kulturpolitiske ambisjoner i meldingen og mener at både insentivordning og endringene for filmregionene vil bety mye for kinobesøket.

– Men vi er ikke like fornøyd med det som står i kapitlet om filmformidling.

– Ankepunktet er at vi føler at kinoens plass forsvinner litt. Vi har viktige oppgaver vi ikke kan springe fra. Vi digitaliserte kinoene som verdens første land, og dette er vi ikke ferdig med og har juridisk bindende avtaler. De er det særdeles uklokt å stoppe. I tillegg ser vi at med stadig nye medier som konkurrerer med oss i forhold til filmformidling, at det er viktig at de små kinoene har en plass de kan hente hjelp. Det har Film & Kino representert. Vi føler at den lokale kinoen er ryddraden i den norske filmkulturen.

Andre ting kinobransjen savner i filmmeldingen er mer om piratvirksomhet på nettet, som er en av de største truslene, ifølge Kalkvik.

Han fortalte også at i dag er ca. 27 % av kinoaktørene private, og halvparten av disse igjen er små kinoer, drevet av ungdomshus og samfunnshus. Men det er de største som er privatisert og de står nå for 41 % av besøket totalt sett.

– Det er krevende å drive en 100 år gammel virksomhet. Vi er en moden industri, som må fornye oss, hvis ikke dør vi. Dette tar kinobransjen på alvor og er noe vi ikke har fått kred for. Vi var først med digitalisering av kinoreklame. Det høres flåsete ut, men det var en forutsetning for å få til digitalisering av filmvisninger. Vi hadde et prøveprosjekt for det som hele verden har klart etter oss. Vi var også først i verden med billettsalg via nett.

Kalkvik berørte også kino- og videogramavgiften på hhv. 2,5 % og 3,50 per fysisk videogram.

– Vi har hele tiden sagt at etterhvert som onlinetjenester kommer, så må det komme avgift der også. Logikken er like regler for alle. Med mindre man klarer å innføre en avgift på alle deler av verdikjeden, bør den fjernes. Men kinoene vil opprettholde den som en frivillig avgift, slik vi også hadde det i årene fra 1970 til 1987, da loven om film- og videogram ble innført.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
17. august 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • 15 toppfilmer fra 2022 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER29. desember 2022
  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Forsvarte det norske kinosystemet
Svaret på hvorfor Film & Kino ikke bruker 90 millioner kroner