• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Kalkvik om kino: Moden bransje i vekst

Arild Kalkvik er styreleder i Film & Kino, kinodirektør i Trondheim Kino og leder for KinoNor. Her på talerstolen under Filmpolitisk seminar under Filmfestivalen i Haugesund mandag 17. august 2015. Foto: John Berge, KINOMAGASINET
Kalkvik om kino: Moden bransje i vekst
John Berge
John Berge
17. august 2015

HAUGESUND: Arild Kalkvik er kinoenes fremste talsmann. I sitt foredrag minnet han om at det er et voksende marked for kino de kommende årene.

Arild Kalkvik er styreleder i Film & Kino, kinodirektør i Trondheim Kino, leder for KinoNor og leder i Norske kinosjefers forbund.

– Kinoen ikke er død. Men når journalister spør om kino skal dø, vil de ikke høre på meg. Men kanskje på John M. Jacobsen! Analyseselskaper sier at det er vekst i kino, og det kommer nye markeder i Russland, Kina og India. Kino er en viktig del av filmformidlingen i årene fremover. Det er jeg overbevist om. Det er kinoen som generer inntektene, selv om det er noe i fysisk video og vekst i online, er ikke dette forretningsmodeller som gir nok penger tilbake til produsentene.

Kalkvik startet foredraget med å gi ros til Filmmeldingen, siden han var godt oppdratt til også å rose det han var kritisk til. Kalkvik mente at det er mange spennende kulturpolitiske ambisjoner i meldingen og mener at både insentivordning og endringene for filmregionene vil bety mye for kinobesøket.

– Men vi er ikke like fornøyd med det som står i kapitlet om filmformidling.

– Ankepunktet er at vi føler at kinoens plass forsvinner litt. Vi har viktige oppgaver vi ikke kan springe fra. Vi digitaliserte kinoene som verdens første land, og dette er vi ikke ferdig med og har juridisk bindende avtaler. De er det særdeles uklokt å stoppe. I tillegg ser vi at med stadig nye medier som konkurrerer med oss i forhold til filmformidling, at det er viktig at de små kinoene har en plass de kan hente hjelp. Det har Film & Kino representert. Vi føler at den lokale kinoen er ryddraden i den norske filmkulturen.

Andre ting kinobransjen savner i filmmeldingen er mer om piratvirksomhet på nettet, som er en av de største truslene, ifølge Kalkvik.

Han fortalte også at i dag er ca. 27 % av kinoaktørene private, og halvparten av disse igjen er små kinoer, drevet av ungdomshus og samfunnshus. Men det er de største som er privatisert og de står nå for 41 % av besøket totalt sett.

– Det er krevende å drive en 100 år gammel virksomhet. Vi er en moden industri, som må fornye oss, hvis ikke dør vi. Dette tar kinobransjen på alvor og er noe vi ikke har fått kred for. Vi var først med digitalisering av kinoreklame. Det høres flåsete ut, men det var en forutsetning for å få til digitalisering av filmvisninger. Vi hadde et prøveprosjekt for det som hele verden har klart etter oss. Vi var også først i verden med billettsalg via nett.

Kalkvik berørte også kino- og videogramavgiften på hhv. 2,5 % og 3,50 per fysisk videogram.

– Vi har hele tiden sagt at etterhvert som onlinetjenester kommer, så må det komme avgift der også. Logikken er like regler for alle. Med mindre man klarer å innføre en avgift på alle deler av verdikjeden, bør den fjernes. Men kinoene vil opprettholde den som en frivillig avgift, slik vi også hadde det i årene fra 1970 til 1987, da loven om film- og videogram ble innført.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
17. august 2015
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer

Nolan tordner mot Warner Bros.

John Berge8. desember 2020
Les mer

KinoNor utvider med et nytt medlem på Sunnmøre

John Berge7. desember 2020
Les mer

Ny avtale krymper kinovinduet

John Berge17. november 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer

Mest kompensasjon til de to privateide kinogigantene

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • King Oscar kino legges ned
    25. februar 2021
  • Paramount+ vil koste 69 kroner
    VOD (KLIKKEFILM)25. februar 2021
  • Nå krymper også Paramount kinovinduet
    FILMLANSERING25. februar 2021
  • 452.000 kroner til seks kinoer
    KINODRIFT24. februar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Terje tror på bedre tider for kinobransjen
    KINOLEVERANDØR29. januar 2021
  • Star gir Disney+ mer voksent innhold
    VOD (KLIKKEFILM)28. januar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • King Oscar kino legges ned
    25. februar 2021
  • Paramount+ vil koste 69 kroner
    VOD (KLIKKEFILM)25. februar 2021
  • Nå krymper også Paramount kinovinduet
    FILMLANSERING25. februar 2021
  • 452.000 kroner til seks kinoer
    KINODRIFT24. februar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Forsvarte det norske kinosystemet
Svaret på hvorfor Film & Kino ikke bruker 90 millioner kroner