• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Storstilt kampanje for å få flere på kino i 2019

Markedssjef Christer Solberg hos Media Direct Norge (MDN). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Storstilt kampanje for å få flere på kino i 2019
John Berge
John Berge
27. november 2019

Media Direct Norge (MDN), Nordisk Film, Filmweb og Fantefilm står bak en ny kampanje for å få flere nordmenn til å gå og se kinofilmer før 2019 er omme.

Kampanjen har fått navnet «Julefilm er best på kino».

Se reklamefilmen her:

MDN Julefilm er best på Kino from Media Direct Norge on Vimeo.

Snekker Andersen og Julenissen: Den vesle bygda som glømte at det var jul (premiere: 8.11.2019) – med blant andre Anders Baasmo og Trond Espen Seim i hovedrollene – fronter kampanjen.

Reklamekampanjen vises på ulike digitale kanaler, utendørs, kino samt på papir. Blant mediene som er plukket ut er A-magasinet, VG, JCDecaux og Filmwbb.

«Målsettingen med kampanjen er å få enda flere kinobesøk i desember. Ved å vise til kinoens egenskaper og klare styrker som mediekanal for filmer, så håper vi at budskapet vinner frem – og at vi når målsettingen om enda flere kinobesøk», sier markedssjef Christer Solberg i Media Direct Norge i en pressemelding.

Kino har de seneste årene levert stabile og sterke tall for antall kinobesøk. I 2018 ble det solgt 12,1 millioner billetter mot 12,2 millioner billetter i 2017. I 2016 ble det solgt 13,1 millioner billetter. Det er det høyeste besøkstallet siden 1980-tallet.

Men hittil i 2019 har det vært svakere kinobesøkstall. Pr. slutten av november har det vært cirka 9,8 millioner solgte kinobilletter, mot over 11,2 i samme periode i 2018, med andre ord en nedgang på ca. tolv prosent.

– I 2019 regner vi med at vi lander på rundt 11,4 millioner kinobesøk. Vi har ingen grunn til å klage på kinobesøket, men vi håper hele tiden på en økning. Det er viktig med høye ambisjoner, sier Christer Solberg.

ODEON ga Oslo som kinoreklameby et løft. Og snart blir Bergen større.

I 2020 lanseres en ny James Bond-film, No time To Die 3. april, Top Gun Maverick, med blant andre Tom Cruise i juli, Børning 3 i august og i tillegg kommer to store norske krigsfilmer som bransjen av erfaring vet vil få svært gode besøkstall.

Markedssjef Christer Solberg tror at det betyr et nytt bra kino-år.

– Ja, vi har estimater på 12 millioner solgte kinobilletter i 2020. Det er et anslag som vi tror er meget realistisk. Kinostatistikken er avhengig av norske og utenlandske filmer med høy attraktivitet. I så måte tror vi 2020 blir sterkere enn 2019, sier Christer Solberg.

Tom Cruise i Top Gun Maverick.

Media Direct Norge (MDN) har vært og er den største reklameselgeren for kino i Norge. MDN eies av Egmont-selskapet Nordisk Film. Kino som reklamebærer, har i store perioder større etterspørsel etter reklame enn det man har av kinobesøk.

– Det er klart at det er en utfordring. Vi har unge og attraktive målgrupper som annonsørene vil ha. Vi klager ikke på etterspørselen. For oss handler det om å levere hoder. Vi skulle gjerne hatt enda flere kinogjengere å tilby til annonsører og mediebyråer, sier Christer Solberg i MDN.

Ifølge IRMs reklametall økte reklameomsetningen på kino med 28,1 prosent fra 2017 til 2018. Og det i et reklamemarked som totalt økte med 0,3 prosent.

Media Direct Norge har ansatt ny markedssjef

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
27. november 2019
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer

Nolan tordner mot Warner Bros.

John Berge8. desember 2020
Les mer

KinoNor utvider med et nytt medlem på Sunnmøre

John Berge7. desember 2020
Les mer

Ny avtale krymper kinovinduet

John Berge17. november 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer

Mest kompensasjon til de to privateide kinogigantene

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Bømlo kulturhus blir sjette medlem av KinoNor
Rønning og Sandberg på topp i hjembyen Sandefjord i to tiår