
Media Direct Norge (MDN), Nordisk Film, Filmweb og Fantefilm står bak en ny kampanje for å få flere nordmenn til å gå og se kinofilmer før 2019 er omme.
Kampanjen har fått navnet «Julefilm er best på kino».
Se reklamefilmen her:
MDN Julefilm er best på Kino from Media Direct Norge on Vimeo.
Snekker Andersen og Julenissen: Den vesle bygda som glømte at det var jul (premiere: 8.11.2019) – med blant andre Anders Baasmo og Trond Espen Seim i hovedrollene – fronter kampanjen.
Reklamekampanjen vises på ulike digitale kanaler, utendørs, kino samt på papir. Blant mediene som er plukket ut er A-magasinet, VG, JCDecaux og Filmwbb.
«Målsettingen med kampanjen er å få enda flere kinobesøk i desember. Ved å vise til kinoens egenskaper og klare styrker som mediekanal for filmer, så håper vi at budskapet vinner frem – og at vi når målsettingen om enda flere kinobesøk», sier markedssjef Christer Solberg i Media Direct Norge i en pressemelding.
Kino har de seneste årene levert stabile og sterke tall for antall kinobesøk. I 2018 ble det solgt 12,1 millioner billetter mot 12,2 millioner billetter i 2017. I 2016 ble det solgt 13,1 millioner billetter. Det er det høyeste besøkstallet siden 1980-tallet.
Men hittil i 2019 har det vært svakere kinobesøkstall. Pr. slutten av november har det vært cirka 9,8 millioner solgte kinobilletter, mot over 11,2 i samme periode i 2018, med andre ord en nedgang på ca. tolv prosent.
– I 2019 regner vi med at vi lander på rundt 11,4 millioner kinobesøk. Vi har ingen grunn til å klage på kinobesøket, men vi håper hele tiden på en økning. Det er viktig med høye ambisjoner, sier Christer Solberg.
ODEON ga Oslo som kinoreklameby et løft. Og snart blir Bergen større.
I 2020 lanseres en ny James Bond-film, No time To Die 3. april, Top Gun Maverick, med blant andre Tom Cruise i juli, Børning 3 i august og i tillegg kommer to store norske krigsfilmer som bransjen av erfaring vet vil få svært gode besøkstall.
Markedssjef Christer Solberg tror at det betyr et nytt bra kino-år.
– Ja, vi har estimater på 12 millioner solgte kinobilletter i 2020. Det er et anslag som vi tror er meget realistisk. Kinostatistikken er avhengig av norske og utenlandske filmer med høy attraktivitet. I så måte tror vi 2020 blir sterkere enn 2019, sier Christer Solberg.

Tom Cruise i Top Gun Maverick.
Media Direct Norge (MDN) har vært og er den største reklameselgeren for kino i Norge. MDN eies av Egmont-selskapet Nordisk Film. Kino som reklamebærer, har i store perioder større etterspørsel etter reklame enn det man har av kinobesøk.
– Det er klart at det er en utfordring. Vi har unge og attraktive målgrupper som annonsørene vil ha. Vi klager ikke på etterspørselen. For oss handler det om å levere hoder. Vi skulle gjerne hatt enda flere kinogjengere å tilby til annonsører og mediebyråer, sier Christer Solberg i MDN.
Ifølge IRMs reklametall økte reklameomsetningen på kino med 28,1 prosent fra 2017 til 2018. Og det i et reklamemarked som totalt økte med 0,3 prosent.
Facebook
RSS