
I løpet av sju magiske dager i januar 2018 skal Oppdal kulturhus og Oppdal kino få installert nytt lydanlegg i kinosalen.
– Vi har vurdert tilbudene og kommet frem til at dette vi ønsker oss, sier Morten Haagensen, kulturhuskonsulent og kinosjef for Oppdal kulturhus og Oppdal kino, til KINOMAGASINET.no.
Han har fått god hjelp fra Olav Hoel, teknisk ansvarlig på huset og Rolv Gjestland, kinoteknisk rådgiver fra Konsikt.
Installasjonsoppdraget gikk til Unique Cinema Systems.
Hele installasjonen har en prislapp på litt over 700.000 kroner eks. mva.
Etter planen skal man starte 8. januar og være ferdig den 15. januar.
Den 104 seters dedikerte kinosalen får da en 37-kanalers Dolby Atmos-set-up, med australske Krix-høyttalere.
Kulturhuset drives som eget kommunalt foretak og tjente gode penger på kinoåret 2016.
– Vi hadde et greit overskudd i 2016, så det pløyer vi nå tilbake til publikum. I tillegg fikk vi tilbakeført rundt 180.000 kroner etter at vi gikk inn med en egenandel under digitaliseringsprosjektet. Det og det gode kinoåret 2016 er årsaken til at vi kan investere i Atmos, sier Morten Haagensen.

Morten Haagensen er kulturhuskonsulent og kinosjef og markedsansvarlig for Oppdal Kulturhus. Her inne i kinosalen. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
– Hvordan skal dere markedsføre dette?
– Ved å snakke med lokalavisene og fortelle om det i alle våre kanaler. Vi skal også synliggjøre det med en åpning og kanskje en startuke der vi viser både nye og noen «eldre» filmer som er anerkjent som svært gode med hensyn til Dolby Atmos-miks.
Blant filmene i 2018 med Dolby Atmos finner vi blant annet The Greatest Showman, Jumanji: Welcome to the Jungle, The Commuter, Fifty Shades Freed, Red Sparrow, Ready Player One , X-Men: The New Mutants, Deadpool 2, Jurassic World: Fallen Kingdom og Alita: Battle Angel .
– Dette blir en fin start på året, sier Haagensen, som mener Atmos-installasjonen er på høyde med da kinoen ble digitalisert og senere fikk 3D.
– Vi er en kino som har eksistert i ti år. Mye er gjort, digitaliseringen og 3D, en til to saler, men Atmos er det største løftet etter digitaliseringen. Vi har gjort det som kunne vært gjort. Atmos er skikkelig artig. Jeg har troen på at det er en ting som publikum vil merke. Det er rett og slett gøy å si at vi satser, at vi vil være med og gi publikum det beste de kan få.
Facebook
RSS