• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

CINEMACON

Jon Landau om Avatar-filmene: «Vi vil skape en unik kinoopplevelse»

Jon Landau. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Jon Landau om Avatar-filmene: «Vi vil skape en unik kinoopplevelse»
John Berge
26. april 2018

High Frame Rate – høy billedfrekvens

High Frame Rate 3D (HFR 3D) er 3D-film med høy bildefrekvens (48 bilder per sekund).

High Frame Rate (engelsk for «høy bildefrekvens»), forkortet HFR og omtalt som 48fps og annet, er et filmformat for digital film der bildefrekvensen er 48 stillbilder per sekund istedenfor industristandarden 24. Når enkelbildene i en film blir avspilt i rask rekkefølge, vil de gi publikum en illusjon av sammenhengende bevegelser og «levende bilder».

Formatet ble tatt i bruk første gang i Peter Jacksons spillefilmtrilogi om Hobbiten i 2012.

LAS VEGAS: Vil også de nye Avatar-filmene bli et teknologisk gjennombrudd for et nytt og bedre 3D-system? Mye tyder på det.

KINOMAGASINET fikk et eksklusivt intervju med filmprodusent Jon Landau under CinemaCon 2018.

Han er partneren til James Cameron og står bak storfilmer som Titanic (1997), Avatar (2009) og de kommende fire Avatar-filmene.

Avatar er verdens mest inntektsbringende kinofilm gjennom tidene på verdensbasis, med en omsetning på kino på nærmere 2,8 milliarder dollar, mens Titanic er på andreplass med nærmere 2,2 milliarder dollar. Det er dermed ingen smågutt i Hollywood vi her fikk snakke med, men den mest suksessfulle filmprodusenten i moderne tid.

Men han er jovial, hyggelig og imøtekommende, som et hvilket som helst medmenneske.

Og sannelig er Jon også en norgesvenn!

– Jeg var nylig i Norge, i fjor sommer. Vi tok et cruise opp fjordene som en ferie. Jeg hadde aldri vært der og jeg ville bare se deres vakre land.

– Hva kan du fortelle om de tekniske spesifikasjonenen for Avatar-filmene. Kommer dere med et nytt 4K-basert 3D-system, det er hva jeg lenge har tenkt dere vil gjøre?

– Vi har ikke annonsert ennå hva slags kamera vi bruker, men vi jobber med en avtale med helt nye 3D-kameraer som blir brukt, og det blir annonsert i løpet av en måned eller halvannen måned.

– Det er vel ganske logisk at det må være 4K, det nye 3D-systemet, for å være bedre?

– På et eller annet tidspunkt betyr ikke oppløsningen noe mer, om du kommer til et visst nivå. Jeg tror det som betyr er høyere bildefrekvens. Sammenligner du f.eks med 24 bilder og 48 bilder i sekundet, så kan hvem som helst se en forskjell. Vi går for 48 bilder i sekundet.

– Så det samme som Peter Jackson gjorde med Hobbiten-filmene?

– Ja, men vi bruker det på en annen måte enn han gjorde.

– Hva med The Abyss og True Lies-utgivelsene på 4K UHD-formatet. Jim har sagt mange ganger at dere skal lansere disse …

– Vi må finne rett tidspunkt for å dedikere oss selv til det. Vi slipper ikke bare noe på markedet uten at vi selv følger med på det og har ting på vår standard, så vi skal jobbe med begge lengre ned i veien.

– Det er jo 30-årsjubiluem for The Abyss i 2019 …

– Ja, jeg vet, akkurat, svarer Jon med glimt i øyet.

– Hva kan du si om Terminator-filmen som kommer?

– Jeg er ikke involvert i Terminator. Jim gjør det. Jeg jobber med Avatar, Alita Battle Angel og også Fantastic Voyage som vi også jobber med.

James Cameron og hans Avatar-team. Foto: 20th Century Fox.

– Hva er status for Avatar-filmene pr. 2018?

– Vi er mer enn halvferdig med opptakene med bevegelsessensorer, og den første filmen kommer i desember 2020.

– Er dere halvferdige med alle de fire filmene?

– Nei, de første to og en halv av de.

– Skal dere gjøre alle fire på rad?

– Vi gjør to og en halv av de i samme periode, lansere to og så fullføre de to andre filmene.

– Hva er forventningene. Tror du de nye Avatar-filmene blir et paradigmeskifte for 3D, slik den første ble i 2009?

– Jeg tror de nye Avatar-filmene vil skape den ultimate kinoopplevelsen. Og at hvis du vil se en film de neste ti årene vil det være Avatar-filmene.

– Vil det på nytt skape en 3D-revolusjon?

– Det handler ikke om 3D i seg selv, men at vi vil skape en unik kinoopplevelse. Det handler om totaliteten av opplevelsen.

– Vil Jim ha tid til å lage andre filmer etter dette?

– Absolutt. Jims karriere er ikke over med Avatar!

Ideskisse til James Camerons nye Avatarfilmer. Foto: 20th Century Fox.

Under seminaret Jon Landau var en del av panelet på, sa han også dette:

– Alt starter med historien. På teknologisiden bruker vi digital teknologi for å skape den mest visuelle opplevelsen, men vi trenger også at kinoene er med og sørger for at folk drar til kinoene. Alt fra hvordan lobbyen ser ut, setene er, laserprojeksjon til HDR betyr noe.

– Vi re-lanserte Titantic i HDR Dolby Vision i 2017. For folk var det som å se den på nytt, og da ble folk minnet om hvorfor kinoppplevelsen er så spesiell og unik.

CinemaCon 2016: Under 20th Century Fox-presentasjonen torsdag 14. april kom regissør James Cameron på scenen i Colosseum på Caesars Palace. Foto: Alberto E. Rodriguez/Getty Images for CinemaCon.

– Vi tror at 3D engasjerer publikum og at selve avstanden forsvinner melllom publikum og filmfortellingen. Så vi lager oppfølgerne i ekte 3D, vi konverterer ikke fra 2D. Vi er veldig spente på hva vi kan få til, for teknologien gir oss muligheten til å skape unike opplevelser i kinoen. Det er ekskapisme. Lyset slås av, og du tenker ikke på regningene som venter eller hva som er på telefonen.

– Vi er en global business. Vi lager ikke filmer bare for Amerika, men hele verden og vi må anerkjenne det i karakterene vi har i filmene.

Redaktør John Berge (t.v.) møtte Jon Landau under CinemaCon 2018. Foto: Rolf Einar Hammerås. ©

FAKTA: Jon Landau (født 23. juli 1960) er en amerikansk Oscar-belønnet filmprodusent. Han er mest kjent for å ha produsert filmene Titanic og Avatar sammen med James Cameron.

KINOMAGASINET dekker CinemaCon 2018 takket være DX, Skeie og Sundlings.

Nye Avatar-filmer i 2020, 2021, 2024 og 2025

James Cameron lover fire Avatar-filmer

Cameron: «Avatar»-filmene blir en familiesaga

Flere Avatar-filmer på Sigourney Weaver

Tre nye «Avatar»-filmer

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
CINEMACON
26. april 2018
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • Nye Avatar-filmer i 2020, 2021, 2024 og 2025 22.04.2017

Siste saker fra CINEMACON

CinemaCon: MPA og Neon

Runar Lien4. mai 2022
Les mer

CinemaCon 2022: Lionsgate

John Berge2. mai 2022
Les mer

CinemaCon 2022: Walt Disney Pictures

Runar Lien29. april 2022
Les mer

CinemaCon 2022: Paramount Pictures

John Berge29. april 2022
Les mer

CinemaCon 2022: Universal Pictures

Runar Lien28. april 2022
Les mer

CinemaCon 2022: Warner Bros. Pictures Studio

Runar Lien27. april 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • KINOMAGASINET 8•2022
    MAGASINET5. januar 2023
  • De lystige skurkene i Sherwood-skogen
    FILMHISTORIKK16. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

CinemaCon 2018, dag 3: Paramount Pictures
CinemaCon 2018, dag 2: STX Film