
Fakta om nye Colosseum Kino
Onsdag 27. september 2017 gjenåpnet Nordisk Film Kino dørene til en nyoppusset storstue på Colosseum Kino.
Kjeden har installert færre, men bedre seter for å gi opptil 888 gjester optimal komfort. På to av radene, intens og gullrekka, kan du nyte filmen i elektriske lenestoler som kan justeres med knappene på innsiden av armlenet etter eget ønske. Seter levert av Fora Form / Ferco Seating.
Spektakulært spesiallaget audiovisuelt lysshow i kuppelen: Det er installert 16 små laserprosjektorer stilt opp mot kuppelen. Oppover det 32 meter høye taket skytes det levende bilder og grafikk laget av Nordisk Film Shortcut.
Nytt lerret (RealD Ultimate Screen): Med 75 prosent bedre lysrefleksjon og en overflate som har økt til 22 meter i bredde, hele 15 prosent større enn en tennisbane, er dette lerretet Europas største i sitt slag.
Lydsystem: AuroMax fra Barco.
Projektor: DP4K60L – Barcos flaggskiplaserprojektor.
– Storstua fortjente en oppgradering. Det er noe med å få det største og beste lerretet, og enda bedre lyd enn det vi hadde.
Det sier en smørblid administrerende direktør for Nordisk Film Kino i Norge, Jannicke Haugen.
Colosseum kino på Majorstuen i Oslo har blitt pusset opp for å møte konkurransen i 2018, da SF Kino starter i hovedstaden med det som blir landets største kinosenter.
– Nå har vi 50 nye høyttalere og ny laserprojektor, så alt det innenfor teknologi må vi følge med på hele tiden, sier Haugen.
– Vi har hatt undersøkelser blant gjestene våre og det de er mest opptatt av er seter, og at de har koppholdere og det har vi innfridd. Og så er jeg veldig fan av å ha store, deilige liggestoler. Det er noe med å sitte godt og gjøre det hyggelig. I det hele tatt har fokuset vært: hvordan kan vi tilfredstille gjestene best mulig.
– Så er det dette med det spektakulære, være litt moderne og finne på noe nytt, når vi har en slik kuppel som dette. Det er Erlend Bøksle og Morten Valestrands ære – fordi de hadde ideen til lysshowet, og brant sånn for dette, og da må det være noe der tenkte jeg. Jeg syntes det hørtes lurt ut, men at det ville koste mye penger. Da begynte jeg å dykke nærmere inn i dette og ble selv også veldig tent. Og så begynte snøballen å rulle.
– Hva overbeviste deg?
– Entusiasmen til Erlend og Morten. Jeg har tillitt til deres hoder, og synes de er innmari flinke folk. Jeg husker selv fra hockeykamper, når de kommer inn med musikken på at det gir stemning. Jeg fikk litt denne følelsen av at det skal vi skape her. Det handler om å skape ekstra magi.
– Hva kostet det?
– Det forblir en bedriftshemmelighet. Vi er veldig stolte.
– Hva har alt kostet?
– Masse. Men det er som storstuen fortjener. Vi har forsøkt å ivareta det gamle.
– AuroMax har ikke slått an like bra som konkurrenten Dolby Atmos. Hva tenker du rundt det?
– Meg fortalt kommer flere filmer i formatet, men du kan bruke alle høyttalerne selv om du har filmer som ikke har det formatet, og det kan du ikke med Atmos, så vi får fordeler ut av det likevel.

Administrerende direktør Jannicke Haugen på Colosseum kino onsdag 27. september 2017. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Fra venstre: Timothy Morgan (Marketing Executive, RealD, Karina Neil (Director, Cinema – EMEA, RealD), Jannicke Haugen (Administrerende direktør, Nordisk Film Kino) og Stephanie Vlegels (PR Executive). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Les mer om nye Colosseum kino her:
Kinoekspert om nye Colosseum kino: «Jeg er imponert over hva de har klart å få til»
Barcos glade trio på åpningen av flaggskipkinoen til Nordisk Film Kino
Espen Pedersen: «Vi ville finne noe som var unikt og kunne løfte opplevelsen på Colosseum igjen»
Slik blir nye Colosseum kino etter oppussingen: AuroMax-lyd og 4K-laserprojektor
Facebook
RSS