James Cameron: «Dolby Vision er bedre enn 70 mm»

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom

I anledning Titanic-filmens 20-årsjubileum har filmskaper James Cameron remastret filmen i Dolby Vision-formatet.

I USA relanseres filmen i Dolby Cinema-salene i USA fra 1. desember 2017.

Cameron forteller i et intervju med Vanity Fair at han også har konvertert Avatar (1999) til Dolby Vision.

Eventuelle hjemmekinoutgaver som 4K Ultra HD Blu-ray nevnes ikke, men det er høyst sannsynlig at både Titanic og Avatar vil bli lansert i formatet, ettersom filmstudioet Fox er en ivrig støttespiller for formatet. Dog har de ikke lansert titler med Dolby Vision på formatet, ennå.

«Å se en film som alle kjenner, men å se den med High Dynamic Range i 3D, med riktige lysnivå på en Dolby Vision-projektor – det er virkelig et glimt inn i fremtiden … Vi har remastret hele filmen i HDR, og det er forbløffende. Det er forbi 70 mm, det er forbi noe format du har sett tidligere,» sier Cameron til Vanity Fair.

Cameron sier at han vil støtte Dolby Cinema-konseptet. Hva er bedre enn å trekke frem en moderne filmklassiker som alle elsker og la folk se den på nytt, på en moderne kino.

«Selvsagt vil de nye Avatar-filmene også komme i Dolby Vision og vi skal konvertere Avatar til HDR. Vi skal relansere den også med tiden. Jeg vil gjerne forsøke å hjelpe til med utbredelsen av Dolby Cinema, fordi jeg synes det er fantastisk det de gjør.»

Det finnes ingen Dolby Cinema i Norden.

Ikonisk scene fra Titanic: Leonardo DiCaprio som Jack Dawson, en lutfattig kunstner fra Chippewa Falls i Wisconsin som vant billetten med «Titanic» i poker. Kate Winslet som Rose DeWitt Bukater, en 17 år gammel jente fra Philadelphia som blir giftet bort for å opprettholde familiens klassestatus. Foto: 20th Century Fox.


Kate Winslet, Leonardo DiCaprio og regissør James Cameron under innspillingen av Titanic (1997).
Foto: 20th Century Fox.


I intervjuet, som er vel verdt å lese i sin helhet, forteller Cameron at han brukte fire år på å skrive manusene til de neste fire Avatar-filmene og alle forberedelsene inkl. design av sett og karakterer. Han forteller at alle ledende skuespillere har fått lese alle manusene, så de kan vite hvor de er i sagaen. Han understreker at alle filmene skal stå for seg selv og at man ikke trenger å se alle for å få en hel historie.

«Hvis du elsket den første filmen, vil du elske de nye. Og hvis du hatet den, vil du sikkert hate disse,» sier Cameron.

Ideskisse til James Camerons nye Avatar-filmer. Foto: 20th Century Fox.


Han forteller også om The Terminator, som han overtar eierrettighetene til i 2019. Det er planlagt en ny trilogi, men hvis den første ikke tjener nok penger, blir det ikke noe av film nr. to og tre. Han vil at filmene føyer seg inn i rekken av de to første Terminator-filmene, men at de andre oppfølgerne ikke eksisterer, eller skjedde i en alternativ tidslinje. De skal altså oversees, og ikke være kanon. Cameron mener at temaet i The Terminator er mer gyldig enn noensinne, i en verden hvor de fleste mennesker er «online» og med bærbare datamaskiner (mobiltelefoner) i hendene. Det neste store våpenracet mener han blir nettopp det å koble kunstig intelligens mot våpensystemer, som er kjernen i The Terminator-historiene.

Dolby Vision er et High Dynamic Range (HDR)-format fra Dolby Laboratories. Det brukes til visning i egne Dolby Cinema-saler, samt til visning på 4K Ultra HD Blu-ray og via diverse strømmetjenester, eksempelvis Netflix.

Dolby Vision er en proprietær (produsenteid) programvare, der opphavsretten brukes til å beskytte produsentens eierskap. I praksis beskyttes programvaren ved å begrense bruksretten til den. Dolby har uttalt at det er mindre enn 3 USD pr. TV å benytte seg av rettigheten. Flere TV-produsenter har likevel ikke valgt å støtte Dolby Vision, med det resultat at det nå er en slags forvirrende «HDR-krig», hvor de andre formatene er HDR10/HDR10+ og Hybrid Log-Gamma (HLG) .

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom