
«Ukens beste film». «Et mesterverk». «En tsunami av energi». Dokumentarfilmen Karenina & I – om Gørild Mauseths reise inn i Anna Kareninas univers – seiler opp som en kritikeryndling og publikumssuksess i filmlandet Italia.
På grunn av svært gode kritikker i Italiensk presse, som slår fast at den arktiske Karenina’en er uforglemmelig, kom distributørene nærmest løpende etter paret Gørild Mauseth og Tomasso Mottola. De to kan nå notere seg noe de ikke hadde drømt om:
Deres filmatiske Karenina-utforskning har fått distribusjon i Italia. Fram mot sommeren blir det filmvisninger både på kino, i teatre og i museum.

Skuespiller Gørild Mauseth i rollen som Anna Karenina da Riksteaterets presenterte satsingen i 2012. Det ble starten på et eventyr og en altoppslukende rolle for Mauseth. Foto: Morten Holm / NTB SCANPIX.
I Norge hadde filmen kinopremiere for over to år siden, 24. februar 2017, og det ble solgt kun i overkant av 3.000 billetter.
Filmen fikk terningkast fire hos NRK Filmpolitiet, og filmnettstedet Montages foretok en grundig analyse.
Men la oss ta det hele fra start: Med Leo Tolstojs klassiske roman «Anna Karenina» (1878) i bagasjen har Gørild Mauseth gjort en nesten umulig jobb. Fra Riksteateret tok hun turen til Gorkij Drama Teateret i Vladivostok – og spilte rollen på russisk.
Som tilskuer sto ektemannen og regissøren Tommaso Mottola, og det slo ham at han var vitne til den evige kampen mellom kunsten og livet. Det å være så ambisiøs, og samtidig være kvinne og mor, det var en vanskelig øvelse, innså han. Og begynte å dokumentere blant annet den lange togreisen gjennom Russland.
Resultatet var dokumentarfilmen «Karenina & I», som fikk delt mottakelse her hjemme. Men i Italia, der har det gått riktig lidenskapelig for seg. Der har filmen allerede rukket å spille for utsolgte hus – og hanket inn nærmest panegyriske kritikker.

Gørild Mauseths søken etter Anna Karenina er blitt dokumentarfilm. Den har nylig blitt vist i Italia, og anmelderne elsker den. Nå blir det stor distribusjon, forteller skuespilleren. Foto: Tour de Force.
Helt uvirkelig
– Vår visjon var å få filmen vist på noen store italienske teatre. Det var ikke lett å få solgt inn ideen. Man tenkte at kanskje får man solgt noen billetter i orkestergrava. Men så ender det slik: Ti dager før premieren er alt utsolgt, forteller Mauseth.
Det var i Roma (9. mars 2019), Milano (11. mars) og Napoli (18. mars) filmen «Karenina & I» trakk fulle hus, noe Mauseth karakteriserer som «helt uvirkelig».
– Vi lot anmelderne se filmen først, og det at de likte filmen så godt gjorde jobben for oss, ved deres hjelp spredte ordet seg.
En av de virkelig gode anmeldelsene kan leses her, på Mymovies.it , hvor det konkluderes med at filmen er «et komplekst og helt perfekt essay».

Skuespilleren Gørild Mauseth fotografert da det ble klart at hun skulle spille Anna Karenina i Russland. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix.
Takker røttene
Mauseth takker røttene sine for at filmen kunne foreta reisen fra Kjøllefjord til Roma. Med midler fra fylkesordføreren i Finnmark, og sin egen fars fiskeforetak, sikret de sponsormidler til italiensk voiceover og flyere.
I filmen snakker skuespilleren også mye om at hun har røtter, noe hun tror skiller henne fra Anna Karenina:
– Tilhørighet, røtter og minner kan redde oss. Den håpløsheten Anna Karenina føler på, tyder på at hun manglet noe av dette, mener Mauseth om rollen hun har gått så inderlig inn i. Leo Tolstojs univers har vært altoppslukende, og både mann og barn ble mildt sagt trukket dypt inn i skuespillrens søken etter romankarakterens sjel – og Leo Tolstojs tankeverden.
– Og kanskje er det derfor dokumentarfilmen treffer så mange? Det at vi tre gjorde dette sammen gir en familiedimensjon til filmen, det er ekte og det er noe folk kan relatere til, sier Mottola.

Laget dokumentar av konas Anna Karenina-jakt: Regissøren Tommaso Mottola. Foto: Tour de Force.
Puster ut
Paret er på vei hjem til Kjøllefjord da vi får en prat.
Det er tid for å puste ut etter det de to beskriver som et risikoprosjekt. Nå skal de vende hjem til nye prosjekter i verdens nordligste filmselskap, Orto Polare – grunnlagt av de to.
– Det var ingen selvfølge at dette endte som en gladsak. Men vi ser ikke på det som en seier kun for oss, men også for norsk film. Kanskje har vi til og med banet vei for en ny måte å jobbe med film på? Tenk lørdagsfilm-matiné – på teater, sier Mauseth. (NTB)

Scene fra «Karenina & I», som slår an i Italia. Foto: Tour de Force.
Facebook
RSS