
It Follows er en uavhengig produsert skrekkfilm av Northern Lights Film, Animal Kingdom og Two Flints. Filmen er regissert av David Robert Mitchell og har et fantastisk soundtrack laget av Disasterpiece (Rich Vreeland). It Follows har norgespremiere 17. april. I Norge blir filmen distribuert av Another World Entertainment med Marius Olsen som eneste ansatte og daglige leder i det opprinnelige danske selskapet.
Skrekkfilmsensjasjonen It Follows ligger an til å bli den største filmlanseringen gjennom tidene for vesle Another World Entertainment. Hele 90 kinoer har bestilt filmen til premieren fredag 17. april 2015.
Fredagen uken før, 10. april, ble det holdt førpremiere på Ringen Kino på Grünerløkka i Oslo.
It Follows dreier seg om den unge studenten Jay, som etter å hatt sex med kjæresten Hugh, våkner opp neste dag bundet til en rullestol. Da forklarer Hugh at Jay nå har fått overført en forbannelse av et slag. Mer skal vi ikke røpe!
KINOMAGASINET var selvfølgelig på førpremieren og møtte en meget forventningsfull og energisk daglig leder i distribusjonsselskapet Another World Entertainment – Marius Olsen. AWE – som de også kaller seg – har satset på kinodistribusjon i halvannet år nå. Da de startet opp var fokuset på DVD og Blu-ray Disc, men med de nye markedsendringene er også kino blitt stadig viktigere for selskapet.
– Hvordan blir lanseringen av It Follows?
– Vi begynte moderat, også har vi økt i takt med hva som har skjedd i USA og England. I USA åpnet de med fire saler første uken, 50 saler andre uken og hele 1.054 saler tredje uken. Så det har vært den største independentreleasen i USA så langt i 2015. Vi drar nok noen gode synergier i forhold til den hypen. I tillegg har vi fått gjort mye innen digital markedsføring. Vi er blant annet på Facebook, Instagram og vi har konkurranser. I tillegg har vi arbeidet tett med Inferno Festivalen som vi mener er en ypperlig måte å nå målgruppen til filmen. Arrangementet i kveld er også en viktig del av lanseringen. «Word of mouth»-visninger er viktig når man distribuerer skrekkfilm.
– Hvor bredt har dere tenkt å gå ut med filmen og hva håper dere på i forhold til besøkstall?
– Filmen er booket på 90 kinoer nå og jeg håper jo på at dette kan bli vår beste film noensinne. Vi håper på 50.000 besøkende totalt sett. Vi håper at været holder slik at mange går på kino.
Another World Entertainment ApS startet i Danmark med norsk filmdistribusjon gjennom Voices Music & Entertainment i juni 2006 med utgivelse av den beryktede Cannibal Holocaust (Ruggero Deodato, 1980). Selskapet som hovedsakelig utgir filmer for hjemmemarkedet, har distribuert filmer av flere filmhistoriske tungvektere som Andrej Tarkovskij, Francois Truffaut, Vittorio De Sica og Federico Fellini, men tyngden i den tykke katalogen har bestått av skrekkfilmer.
I 2011 ble det opprettet et norsk AS av selskapet og de begynte litt etter litt å komme inn på kinomarkedet. Derfor er det ikke vanskelig å skjønne hvorfor Olsen gleder seg masse til It Follows kommer på kino.
– I katalogen vår på ca. 650 filmer er det mye skrekk. Derfor er det deilig å endelig komme med en skrekkfilm på kino. Det er virkelig en kvalitetsfilm og det er vår største lansering. Det er helt på sin plass i forhold til hvor vi kommer fra.
– Blir det mer kinofilm å se fra Another World Entertainment fremover?
– Ja, det blir det. Vi har jo fått noen positive erfaringer. Vi kommer fra hjemmemarkedet og det skal vi fortsatt pleie i lang tid fremover for det er jo der vi har vært best, men så ser vi at det har blitt en ny god business for oss å komme på kino med noen av de sterkeste kortene som vi har funnet på festivaler. Finner vi noen gullkorn så kjører vi på.
Allerede før førpremieren på Ringen kino fikk It Follows to seksere – av Cinema og Natt & Dag, og en femmer fra Filmmagasinet. Montages kaller den «den beste horrorfilmen på mange år. En umiddelbar klassiker». Noe som er bemerkelsesverdig for skrekkfilm.
– Skrekkfilm kan jo være en utfordring å markedsføre. Det er ofte tøffere for denne sjangeren å få så gode kritikker som It Follows allerede har fått. Hvordan har det vært å få så gode tilbakemeldinger?
– Det er helt fantastisk! Det er absolutt en utfordring å markedsføre skrekkfilm. De pleier ikke å bli rost med terningkast seks på sine første rullinger. Mange får ofte lunkne tilbakemeldinger og noen lusne toere, men denne her har fått fantastiske tilbakemeldinger og jeg tror at ingen går skuffet fra en visning av filmen.
Olsen bobler over av entusiasme og vil gjerne benytte anledningen via kinobransjens fagblad til å sende en takk til de som har hjulpet til med lanseringen.
– Montages i forhold til at de har fått synliggjort arrangementet og invitert sine lesere. Og spesielt Karsten Meinich i Montages som introduserte filmen. Ringen kino for arrangementet, de har ordnet kul belysning, quiz, skummel musikk som setter den rette stemningen før filmen. Og sjekk ut soundtracket til filmen av Disasterpiece på Spotify, det supertøft!
KINOMAGASINETs «dom» i form av en anmeldelse kommer på nettsiden torsdag 16. april 2015.


Facebook
RSS