• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Irriterer seg over manglende informasjon

Direktør Frida Ohrvik i Norsk Filmdistribusjon. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Irriterer seg over manglende informasjon
John Berge
23. februar 2016

SF Kinos Store filmopplevelser-konsept er fra 2016 utvidet også med et pristilbud. Og akkurat det har falt de norske kinofilmdistributørene tungt for brystet.

Årsaken? Ifølge direktør Frida Ohrvik i Norsk Filmdistribusjon er det at SF Kino verken har informert henne eller hennes konkurrerende distributører om endringene av konseptet til også å være et pristilbud.

«Ganske provoserende» og:

«Det er jo tydelig hva SF vil med dette: Et forsøk på å skade Kinoklubben. Hvorfor har de ikke informert oss? De var kanskje redde for at vi skulle si nei», heter det i Ohrviks uttalelser til Dagens Næringsliv, som omtaler saken her.

Blant filmene fra distributøren som markedsføres i Store filmopplevelser finner man den nye suksessen Mannen fra Snåsa, samt kommende filmer som Snowden og Carol.

To konsept

Mens Store filmopplevelser fra SF Kino er et verdikort á 499 kroner som gir seks kinobilletter på filmene i konseptet, er Kinoklubb Norge-konseptet slik at kunden kjøper et medlemskort á 149 kroner, som så gir halv pris på de filmene som er valgt ut. Det er ti filmer i vårprogrammet til SF Kino. Fire av de fem filmene er også i Kinoklubb Norges konsept i første omgang. Filmweb, med Egmont som majoritetseier, har jobbet med konseptet i halvannet år før det ble lansert i februar 2016.

– Kan du utdype hvorfor du er så sint i dine uttalelser? spør KINOMAGASINET en alltid sprudlende blid Frida Ohrvik.

– Jeg reagerer på at SF Kino lanserer kortet med filmer de ikke en gang har bestilt fra oss. Det står også takk til NFI, Film & Kino og distributørene for støtten. Det reagerer vi også på. Det er normalt at når man starter noe, da tar man kontakt med distributørene. En kino kan spørre er det greit at vi gjør det «slik og slik», med en pris «sånn og sånn». SF Kino forhåndselger navngitte titler uten å ha spurt oss. Det er provokasjonen, sier Ohrvik, som medgir at det slett ikke er sikkert Norsk Filmdistribusjon hadde sagt nei om de hadde blitt spurt.

Rabatt eller ei?

– Ville du selge varene dine til rabattert pris? spør Ohvrik.

KM repliserer og spør:

– Det er jo helt vanlig i f.eks. varehandel at kjeder har store rabatter på varer overfor forbrukerne. Det har ikke leverandøren noe med, så lenge de får sin betaling for varene?

– Likevel burde de informert oss. Ingen har hørt noe. Det ble tatt opp på siste møte i distributørforeningen. Alle reagerer på dette, mener Ohrvik.

– Men får dere ikke fast betaling ifølge filmleieavtalen?

– Det kan jeg aldri tenke meg.

Forstår SF Kino

Direktøren sier videre at man må forstå at SF Kino ikke vil være med på et konkurrerende konsept, Kinoklubben, da de ikke ønsker å gi inntekter til Egmont-eide Filmweb.

– Er hele saken med Filmwebs Kinoklubb og SF Kinos Store filmopplevelser et tegn på tydeligere konkurranse mellom de store kjedene?

– Det kan virke som det. Hvorfor gjøre dette slik, hvis ikke? De bruker de samme filmene som Kinoklubben og går ut noen dager før de skal lansere seg. Men det er vel slikt som skjer i et konkurransesamfunn, og det er ikke vi vant til.

– Vel, er ikke det på tide at det også er konkurranse i kinobransjen?

– Det kan godt hende, svarer Ohrvik.

Lurer på om Kinoklubb-konseptet fungerer

– Hva synes du om Kinoklubb-konseptet? Er det å gi et prisincentiv til godt voksne mennesker rett fremgangsmåte?

– Pris har alltid vist seg å fungere. Bare se på den store kinodagen. Det koster mye å gå på kino. Nå er det vinterferie og skal en familie gå på kino er det ikke penger til overs til å gjøre mye annet.

Ohrvik sier hun er nysgjerrig på hvordan Kinoklubben fungerer og hvorvidt det er blitt en god start.

Hun spør om KM har noe informasjon.

Vi svarer, som sant er, at vi har forespurt Kinoklubben om hvordan starten har gått, men så langt uten å få noe svar på det.

– Jeg er spent på om det vil fungerer bra og spent på tallene og medlemsmassen. Det er interessant å se om det får den responsen de ønsker seg. Det går på filmene de valgt også. Har de valgt riktig, til målgruppen de har i fokus? undrer Ohrvik.

Det satt til side: senere i vinterferieuken skal Ohrvik møte SF Kino-ledelsen for en drøfting av det hele rundt Store filmopplevelser.

SF KINO svarer på kritikken her.

FILMWEBS INITIATIV: Fordelsklubben Kinoklubb Norge startet opp 2. februar 2016. ANNET KONSEPT: SF Kinos Store Filmopplevelser er SFs alternativ til Kinoklubb Norge. Faksimile fra brosjyren for vinter/vår 2016.
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
23. februar 2016
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • SFs alternativ til Kinoklubb Norge 04.02.2016
  • Derfor sier SF Kino nei til Kinoklubb Norge 04.02.2016
  • 2. februar 2016: Kinoklubb Norge er lansert 02.02.2016
  • SF Kino blir ikke med i Kinoklubb Norge 10.11.2015
  • Kinoklubb Norge starter på nyåret 2016 10.11.2015
  • Kinoklubb Norge utsettes 28.04.2015
  • Elisabeth Brinch leder Kinoklubb Norge 13.01.2015
  • Skal starte «kinoklubb» for folk over 40 30.10.2014

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Film & Kino halverer antall ansatte
SF Kino om distributørkritikken