
SF Kinos Store filmopplevelser-konsept er fra 2016 utvidet også med et pristilbud. Og akkurat det har falt de norske kinofilmdistributørene tungt for brystet.
Årsaken? Ifølge direktør Frida Ohrvik i Norsk Filmdistribusjon er det at SF Kino verken har informert henne eller hennes konkurrerende distributører om endringene av konseptet til også å være et pristilbud.
«Ganske provoserende» og:
«Det er jo tydelig hva SF vil med dette: Et forsøk på å skade Kinoklubben. Hvorfor har de ikke informert oss? De var kanskje redde for at vi skulle si nei», heter det i Ohrviks uttalelser til Dagens Næringsliv, som omtaler saken her.
Blant filmene fra distributøren som markedsføres i Store filmopplevelser finner man den nye suksessen Mannen fra Snåsa, samt kommende filmer som Snowden og Carol.
To konsept
Mens Store filmopplevelser fra SF Kino er et verdikort á 499 kroner som gir seks kinobilletter på filmene i konseptet, er Kinoklubb Norge-konseptet slik at kunden kjøper et medlemskort á 149 kroner, som så gir halv pris på de filmene som er valgt ut. Det er ti filmer i vårprogrammet til SF Kino. Fire av de fem filmene er også i Kinoklubb Norges konsept i første omgang. Filmweb, med Egmont som majoritetseier, har jobbet med konseptet i halvannet år før det ble lansert i februar 2016.
– Kan du utdype hvorfor du er så sint i dine uttalelser? spør KINOMAGASINET en alltid sprudlende blid Frida Ohrvik.
– Jeg reagerer på at SF Kino lanserer kortet med filmer de ikke en gang har bestilt fra oss. Det står også takk til NFI, Film & Kino og distributørene for støtten. Det reagerer vi også på. Det er normalt at når man starter noe, da tar man kontakt med distributørene. En kino kan spørre er det greit at vi gjør det «slik og slik», med en pris «sånn og sånn». SF Kino forhåndselger navngitte titler uten å ha spurt oss. Det er provokasjonen, sier Ohrvik, som medgir at det slett ikke er sikkert Norsk Filmdistribusjon hadde sagt nei om de hadde blitt spurt.
Rabatt eller ei?
– Ville du selge varene dine til rabattert pris? spør Ohvrik.
KM repliserer og spør:
– Det er jo helt vanlig i f.eks. varehandel at kjeder har store rabatter på varer overfor forbrukerne. Det har ikke leverandøren noe med, så lenge de får sin betaling for varene?
– Likevel burde de informert oss. Ingen har hørt noe. Det ble tatt opp på siste møte i distributørforeningen. Alle reagerer på dette, mener Ohrvik.
– Men får dere ikke fast betaling ifølge filmleieavtalen?
– Det kan jeg aldri tenke meg.
Forstår SF Kino
Direktøren sier videre at man må forstå at SF Kino ikke vil være med på et konkurrerende konsept, Kinoklubben, da de ikke ønsker å gi inntekter til Egmont-eide Filmweb.
– Er hele saken med Filmwebs Kinoklubb og SF Kinos Store filmopplevelser et tegn på tydeligere konkurranse mellom de store kjedene?
– Det kan virke som det. Hvorfor gjøre dette slik, hvis ikke? De bruker de samme filmene som Kinoklubben og går ut noen dager før de skal lansere seg. Men det er vel slikt som skjer i et konkurransesamfunn, og det er ikke vi vant til.
– Vel, er ikke det på tide at det også er konkurranse i kinobransjen?
– Det kan godt hende, svarer Ohrvik.
Lurer på om Kinoklubb-konseptet fungerer
– Hva synes du om Kinoklubb-konseptet? Er det å gi et prisincentiv til godt voksne mennesker rett fremgangsmåte?
– Pris har alltid vist seg å fungere. Bare se på den store kinodagen. Det koster mye å gå på kino. Nå er det vinterferie og skal en familie gå på kino er det ikke penger til overs til å gjøre mye annet.
Ohrvik sier hun er nysgjerrig på hvordan Kinoklubben fungerer og hvorvidt det er blitt en god start.
Hun spør om KM har noe informasjon.
Vi svarer, som sant er, at vi har forespurt Kinoklubben om hvordan starten har gått, men så langt uten å få noe svar på det.
– Jeg er spent på om det vil fungerer bra og spent på tallene og medlemsmassen. Det er interessant å se om det får den responsen de ønsker seg. Det går på filmene de valgt også. Har de valgt riktig, til målgruppen de har i fokus? undrer Ohrvik.
Det satt til side: senere i vinterferieuken skal Ohrvik møte SF Kino-ledelsen for en drøfting av det hele rundt Store filmopplevelser.
SF KINO svarer på kritikken her.

Facebook
RSS