• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Blackbird
    • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    • Anmeldelse: Spionens kone
    • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    • Anmeldelse: Zack Snyder’s Justice League
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Irriterer seg over manglende informasjon

Direktør Frida Ohrvik i Norsk Filmdistribusjon. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Irriterer seg over manglende informasjon
John Berge
John Berge
23. februar 2016

SF Kinos Store filmopplevelser-konsept er fra 2016 utvidet også med et pristilbud. Og akkurat det har falt de norske kinofilmdistributørene tungt for brystet.

Årsaken? Ifølge direktør Frida Ohrvik i Norsk Filmdistribusjon er det at SF Kino verken har informert henne eller hennes konkurrerende distributører om endringene av konseptet til også å være et pristilbud.

«Ganske provoserende» og:

«Det er jo tydelig hva SF vil med dette: Et forsøk på å skade Kinoklubben. Hvorfor har de ikke informert oss? De var kanskje redde for at vi skulle si nei», heter det i Ohrviks uttalelser til Dagens Næringsliv, som omtaler saken her.

Blant filmene fra distributøren som markedsføres i Store filmopplevelser finner man den nye suksessen Mannen fra Snåsa, samt kommende filmer som Snowden og Carol.

To konsept

Mens Store filmopplevelser fra SF Kino er et verdikort á 499 kroner som gir seks kinobilletter på filmene i konseptet, er Kinoklubb Norge-konseptet slik at kunden kjøper et medlemskort á 149 kroner, som så gir halv pris på de filmene som er valgt ut. Det er ti filmer i vårprogrammet til SF Kino. Fire av de fem filmene er også i Kinoklubb Norges konsept i første omgang. Filmweb, med Egmont som majoritetseier, har jobbet med konseptet i halvannet år før det ble lansert i februar 2016.

– Kan du utdype hvorfor du er så sint i dine uttalelser? spør KINOMAGASINET en alltid sprudlende blid Frida Ohrvik.

– Jeg reagerer på at SF Kino lanserer kortet med filmer de ikke en gang har bestilt fra oss. Det står også takk til NFI, Film & Kino og distributørene for støtten. Det reagerer vi også på. Det er normalt at når man starter noe, da tar man kontakt med distributørene. En kino kan spørre er det greit at vi gjør det «slik og slik», med en pris «sånn og sånn». SF Kino forhåndselger navngitte titler uten å ha spurt oss. Det er provokasjonen, sier Ohrvik, som medgir at det slett ikke er sikkert Norsk Filmdistribusjon hadde sagt nei om de hadde blitt spurt.

Rabatt eller ei?

– Ville du selge varene dine til rabattert pris? spør Ohvrik.

KM repliserer og spør:

– Det er jo helt vanlig i f.eks. varehandel at kjeder har store rabatter på varer overfor forbrukerne. Det har ikke leverandøren noe med, så lenge de får sin betaling for varene?

– Likevel burde de informert oss. Ingen har hørt noe. Det ble tatt opp på siste møte i distributørforeningen. Alle reagerer på dette, mener Ohrvik.

– Men får dere ikke fast betaling ifølge filmleieavtalen?

– Det kan jeg aldri tenke meg.

Forstår SF Kino

Direktøren sier videre at man må forstå at SF Kino ikke vil være med på et konkurrerende konsept, Kinoklubben, da de ikke ønsker å gi inntekter til Egmont-eide Filmweb.

– Er hele saken med Filmwebs Kinoklubb og SF Kinos Store filmopplevelser et tegn på tydeligere konkurranse mellom de store kjedene?

– Det kan virke som det. Hvorfor gjøre dette slik, hvis ikke? De bruker de samme filmene som Kinoklubben og går ut noen dager før de skal lansere seg. Men det er vel slikt som skjer i et konkurransesamfunn, og det er ikke vi vant til.

– Vel, er ikke det på tide at det også er konkurranse i kinobransjen?

– Det kan godt hende, svarer Ohrvik.

Lurer på om Kinoklubb-konseptet fungerer

– Hva synes du om Kinoklubb-konseptet? Er det å gi et prisincentiv til godt voksne mennesker rett fremgangsmåte?

– Pris har alltid vist seg å fungere. Bare se på den store kinodagen. Det koster mye å gå på kino. Nå er det vinterferie og skal en familie gå på kino er det ikke penger til overs til å gjøre mye annet.

Ohrvik sier hun er nysgjerrig på hvordan Kinoklubben fungerer og hvorvidt det er blitt en god start.

Hun spør om KM har noe informasjon.

Vi svarer, som sant er, at vi har forespurt Kinoklubben om hvordan starten har gått, men så langt uten å få noe svar på det.

– Jeg er spent på om det vil fungerer bra og spent på tallene og medlemsmassen. Det er interessant å se om det får den responsen de ønsker seg. Det går på filmene de valgt også. Har de valgt riktig, til målgruppen de har i fokus? undrer Ohrvik.

Det satt til side: senere i vinterferieuken skal Ohrvik møte SF Kino-ledelsen for en drøfting av det hele rundt Store filmopplevelser.

SF KINO svarer på kritikken her.

FILMWEBS INITIATIV: Fordelsklubben Kinoklubb Norge startet opp 2. februar 2016. ANNET KONSEPT: SF Kinos Store Filmopplevelser er SFs alternativ til Kinoklubb Norge. Faksimile fra brosjyren for vinter/vår 2016.
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
23. februar 2016
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • SFs alternativ til Kinoklubb Norge 04.02.2016
  • Derfor sier SF Kino nei til Kinoklubb Norge 04.02.2016
  • 2. februar 2016: Kinoklubb Norge er lansert 02.02.2016
  • SF Kino blir ikke med i Kinoklubb Norge 10.11.2015
  • Kinoklubb Norge starter på nyåret 2016 10.11.2015
  • Kinoklubb Norge utsettes 28.04.2015
  • Elisabeth Brinch leder Kinoklubb Norge 13.01.2015
  • Skal starte «kinoklubb» for folk over 40 30.10.2014

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022

John Berge25. mars 2021
Les mer

Disney med ny nesestyver overfor kinoene

John Berge24. mars 2021
Les mer

Nå skal kinofilmdistributørene selv få sette aldergrensene

John Berge18. mars 2021
Les mer

Kinosvikt ga nesten en milliard kroner i mindre omsetning

John Berge17. mars 2021
Les mer

Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen

John Berge6. mars 2021
Les mer

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Ny trailer: Fast & Furious 9
    TRAILER16. april 2021
  • Jones … Indiana Jones. Her er det vi vet om Indiana Jones 5.
    FILMPRODUKSJON15. april 2021
  • Ny trailer: The Hitman’s Wife’s Bodyguard
    TRAILER15. april 2021
  • Petterson: «Gjenåpne Oslo-kinoene»
    KINODRIFT15. april 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm Oscar animasjon

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney med ny nesestyver overfor kinoene
    KINOBRANSJEN24. mars 2021
  • Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022
    KINOBRANSJEN25. mars 2021
  • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    ANMELDELSE26. mars 2021
  • Sandneseren Kristine (29) er ny kinosjef i landbrukskommunen Ås
    NYTT OM NAVN23. mars 2021
  • Ny trailer: Fast & Furious 9
    TRAILER16. april 2021
  • Jones … Indiana Jones. Her er det vi vet om Indiana Jones 5.
    FILMPRODUKSJON15. april 2021
  • Ny trailer: The Hitman’s Wife’s Bodyguard
    TRAILER15. april 2021
  • Petterson: «Gjenåpne Oslo-kinoene»
    KINODRIFT15. april 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Film & Kino halverer antall ansatte
SF Kino om distributørkritikken