• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: 65
    • Anmeldelse: Boy From Heaven
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMVISNING

Intimitetskoordinatorer planlegger sexscener på film og scene – nå er også Norge «på vei»

Slik kan det foregå: Intimitetskoordinator Alicia Rodis fra den amerikanske organisasjonen Intimacy Directors International overvåker to skuespillere som gjør en nær scene. Foto: AP
Intimitetskoordinatorer planlegger sexscener på film og scene – nå er også Norge «på vei»
Gitte Johannessen
16. april 2020

Nabolandene våre har dem: Intimitetskoordinatorer som skal sørge for at scener med sex og nakenhet planlegges på samme måte som vågale stunts foran kamera. I Norge henger vi litt etter – men er «på vei», sier en initiativtaker.

– Vi ville jo aldri drømme om å gi to skuespillere hver sin kniv og si «vær så god og improviser», sier svenske Malin B. Eriksen til TT. Likevel er det ofte slik det kan foregå når to skuespillere skal gjøre en sexscene.

– Jeg har hørt så mange skrekkhistorier, der skuespillere oppmuntres til å kysse hverandre på en audition eller gå av gårde og «øve litt på egenhånd». Det skal man ikke, akkurat som man i voldsomme scener ikke skal hente fra sitt eget privatliv, sier Erikson, som når hun jobber sørger for tydelige, etiske retningslinjer.

Hun er Sveriges første i denne nye yrkesgruppen, som Reuters på tampen av fjoråret noterte seg var i stor etterspørsel i Hollywood etter de siste årenes skandaler og MeToo.

– Det finnes selvsagt regissører som kan håndtere intimitet på en kjempefin måte. Men ikke alle kan, og det skal ikke være et lotteri. Selv om ingen kommer til skade fysisk, så kan man skades emosjonelt. Skuespillere skal, som alle andre, kunne gå hjem etter arbeidsdagen er slutt og føle at de har gjort en bra jobb, sier Erikson.

Dyrelyder
Selv har hun bakgrunn som scenekunstregissør og skuespillerpedagog. Hun er blant de 19 kvinnene – samt en mann – som står oppført hos Intimacy On Set. Det er en internasjonal organisasjon som den britiske intimitetskoordinatoren Ita O’Brien startet noen år før MeToo, og som omfatter både etiske retningslinjer og en praktisk metode.

Det handler ifølge deres svenske medlem om å finne en bra måte å gjøre det på, og O’Briens metode omfatter blant annet å studere dyr.

– En nøkkel til dette er ikke å blande sammen det profesjonelle og det private. Lyd og pust skal ikke komme fra en skuespillers private sexliv. Vi kan for eksempel studere sjimpanser, eller tenke på en hest eller en snegle. Så går skuespilleren ut fra det dyret i bevegelser, tyngdepunkt og pust, sier Malin B. Eriksen, og røper at det kan oppstå motstand.

– Skuespillere er jo dyktige på å bruke sin egen intuisjon og impulser. Og dette er jo stikk motsatt. Det skal ikke handle om hva skuespilleren føler, det skal være atskilt, sier Eriksen, som ifølge TT-intervjuet opplever at interessen er stor – om enn ny. Hun jobbet nylig med en svensk film, og er hyret inn Riksteatern – som i september i fjor ble Sveriges første teaterscene med tilknyttet intimitetskoordinator.

Ita O’Bbrien var i Norge i fjor og holdt workshop om intimkoordinasjon. Hun har grunnlagt en av flere utdanningsorganisasjoner, Intimacy On Set, som er basert i Storbritannia. Foto: ItaOBrien.com

Norge «på vei»
Da Morgenbladet tidligere i vår forhørte seg om tanken på noe tilsvarende her til lands, var Den Nationale Scene og Nationaltheatret åpne for ideen, uten at det fantes konkrete planer, mens Det Norske Teatret og Hålogaland Teater svarte at det ikke var aktuelt i nåværende tidspunkt.

Norsk Skuespillerforbund har omtalt intimitetskoordinatorer i sitt medlemsblad, og forbundsleder Knut Alfsen sier til avisen at han er positiv til ideen.

Ita O’Brien i Intimacy On Set besøkte Norge i oktober i fjor og holdt en workshop i intimkoordinasjon i tilknytning til et seminar om praktisk grensesetting som nettverket Et langt liv i scenekunsten sto bak.

Det var Henriette Myhre i Musikkteaterforum som hadde ideen til å hente henne over.

– Jeg har ikke møtt noen med denne profesjonen i Norge foreløpig. Jeg tror vi rett og slett ikke har tenkt på det, men vi er på vei. Det hører med til en profesjonalisering av hele profesjonen. Det er snakk om en holdningsendring i en hel bransje, om bevisstgjøring på alle plan. Ett sted må vi begynne – for det er veldig, veldig viktig å ivareta alle, og både kvinner og menn. Vi i organisasjonene må gjøre det legitimt å snakke om dette, at nakenscener må inn i kontraktsform, slike ting, sier Myhre til NTB.

– Gjør det enklere
Og skuespillerne selv? Aimee Lou Wood (25) er blant de unge skuespillerne som er å se i den britiskproduserte Netflix-suksessen «Sex Education» – der Gillian Anderson spiller en sexterapeut og Asa Butterfield hennes keitete tenåringssønn som drar i gang sin egen, ditto «skole».

På settet til serien, som akkurat er fornyet for en tredje sesong, jobber skuespillere og regissør med en intimitetskoordinator – for øvrig Ita O’Brien – som før hver sexscene går gjennom hva som skal skje og hvordan det skal filmes.

Aimee Lou Wood (t.v.) sammen med Emma Mackey og Asa Butterfield i Netflix-suksessen «Sex Education», som spilles inn med bistand fra såkalte intimitetskoordinatorer. Foto: Netflix / Presse

– Det gjør det mye enklere, vi føler oss friere og vi vet hva neste bevegelse skal være. Vi trenger ikke basere det på våre egne erfaringer, vi behøver ikke fundere på «hvordan er det nå jeg pleier å gjøre?”. Det hadde vært verre om en regissør bare sa «kjør i vei, gjør det», sier Aimee Lou Wood.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMVISNING
16. april 2020
Gitte Johannessen

Kulturjournalist i NTB.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra FILMVISNING

Vi feirer ti år og inviterer deg til å se denne filmen gratis

John Berge23. oktober 2022
Les mer

Gorilla har hovedrolle i ny familiefilm

Gunnar Rehlin29. desember 2020
Les mer

Vil strømme borgerrettsdrama om advokaten Bryan Stevenson gratis i hele juni – som folkeopplysning

admin4. juni 2020
Les mer

Lise Davidsens debut i London i Beethovens Fidelio blir å se livestrømmet på norske kinoer

admin27. februar 2020
Les mer

Her kan du se The Irishman på kino i Norge

John Berge24. oktober 2019
Les mer

Sommerfilmene 2019: Filmsommer med morderdukker, Beatles-låter og Brad Pitt

Veronica Karlsen21. juni 2019
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
    ANMELDELSE5. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Lise Davidsens debut i London i Beethovens Fidelio blir å se livestrømmet på norske kinoer
Vil strømme borgerrettsdrama om advokaten Bryan Stevenson gratis i hele juni – som folkeopplysning