Inn i det nord-norske mørket

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom

Nils Gaup gyver løs på det som etter planen skal bli en trilogi med nord-norske krimfilmer, basert på bøkene til Jorun Thørring om kriminaletterforsker Aslak Eira.

Glassdukkene het første bok og første film. KINOMAGASINET traff nylig regissør Nils Gaup og spurte ham om filmen plasserer seg inn i den «nye nordisk noir»-sjangeren.

– Man snakker mye om denne nordiske krimbølgen. Men jeg har ikke tenkt så mye på sjanger. Filmen er tradisjonell i så måte – at en ung kvinne forsvinner og vi vet ikke hvor hun er blitt av. Men det som skjer i samfunnet og blant menneskene, er det interessante for meg. Hadde dette skjedd i oslo eller en Storby som New York, så ville man behandlet det annerledes. Men dette skjer i Tromsø og det har aldri skjedd før, så det er en Fargo-aktig greie. Uten at det er en referansefilm!– Det er veldig naivt og uskyldig det hele. Plutselig skjer det ting som de ikke vet hva er. Det blir nesten litt komisk. De får en sak de ikke behersker.

– Naiviteten i det norske samfunnet preger stadig nyhetsbildet. Er det samfunnskritikk i filmen?

– Det er ikke kritikk, men en slags humoristisk setting. Hvor naiv kan man bli? Tromsø er bra – det er en øy, og den skifter veldig fra vinter til sommer. Det er en eksotisk by. Tromsøværingene tror i fullt alvor de bor i en storby, en metropol. Det er artig å bruke i filmsammenheng.

– Hva driver deg videre og motiverer deg som filmskaper?

– Det er alltid historien, som det skal bli veldig artig å fortelle. Jeg er ikke så opptatt av teknikken. Jeg er mer interessert i historien enn 4K og Dolby Atmos.

– Og det blir flere filmer?

– Planen er å lage tre filmer. Vi holder på med de to andre manusene. Og det kommer flere bøker også.

Stig Henrik Hoff spiller hovedrollen som Aslak Eira.

– Jeg er blitt konfontrert med hvorfor Stig Henrik spiller same, medgir Nils Gaup.

– Men jeg er mindre opptatt av etnisitet enn skuespillerfaget. Og så har jeg jobbet med Stig Henrik før, og vet at han er en veldig bra skuespiller. Men også at han behersker det som Aslak Eira må beherske, nemlig å overleve i naturen, gå på jakt, kunne fiske, være i naturen slik at man tror på det.

Gaup hadde med seg Hoff i Kautokeino-opprøret. Selv er skuespilleren meget begeistret over samarbeidet med Gaup, og at det å fordype seg i karakteren har vært kjempegøy og han gleder seg til å eventuelt fortsette med filmserien.

– Det er en fantastisk natur der oppe. Jeg er finnmarking og elsker å være der oppe, sier han.
– Jeg har aldri et ferdig manus før om morgenen før vi starter, og når vi jobber, så går det på musikk. Det vi har funnet er en musikalitet. Vi trives sammen. Nils er skuespiller. Han vet hvor vanskelig det er å stå foran kamera. Ofte får jeg frie tøyler innenfor rammen. Det er befriende. Vi kan forandre ting rett før tagning, selv når jeg skal snakke samisk. Poenget er at vi er tydelige på når ting fungerer eller ikke. Den tilliten får du ikke gratis. Det handler om at han har reist langt og bleket mange lerret. Den tilliten gjør at jeg blir rolig når jeg er på settet, sier Stig Henrik Hoff til KINOMAGASINET.

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom