
Teknisk sjef Ole Henrik Kristiansen (39) hos Videvox Norge AS er en av landets fremste kinoteknikere. Vi møtte Kristiansen for en prat om Dolby Atmos.
I disse dager er Kristiansen i full gang med å installere Dolby Atmos og andre kinotekniske løsninger hos Notodden kino – som går fra å være en flerbrukssal i kommunehuset med 340 seter, best egnet for teater, til å få to fullferdige kinosaler i det nye kulturhuset, Bok & Blueshuset på Notodden.
Videvox har også installert Dolby Atmos hos SF Kino Stavanger tidligere i år og for få dager siden, Trondheim Kino Nova 1-salen. Fire av i alt sju saler med Dolby Atmos er da levert av det bærumbaserte kinotekniske selskapet.
– To nye saler, begge med Atmos, på Notodden. Det høres rimelig fantastisk ut?
– Det er utrolig artig at de har valgt å satse på det. De sier at «nå bygger vi kino, og vi skal bygge utifra det beste som kan leveres i dag». Utrolig tøft at de velger å satse på det. De har valgt 4K-projektor i den nye salen, forteller Ole Henrik Kristiansen til kinobransjens fagblad.
Han forteller at en Dolby Atmos-installasjon krever et ganske stort prosjektarbeide som må gjøres etter at kinoen har valgt Atmos.
– Det er et stort arbeid med tegninger mellom oss og Dolby, i et nært samarbeid, for å finne den beste løsningen for salen som kinoen har til rådighet. Den store utfordringen er å få høytalerne i taket. Det er en den største forskjellen fra vanlige lydinstallasjoner. Der er det en del bygningstekniske ting som avklares.
– Hvor involvert er Dolby i installasjonene?
– Det kommer alltid en tekniker fra Dolby på slutten. Det er en del av produktet som Dolby selger. De selger ikke høytaler og forsterkere, men en Atmosprosessor og utstyret rundt den, med prosjektering og besøk av en Dolby-tekniker som gjør sluttinnjustering og kontroll og kalibrering.
Det er mange år siden THX drev sertifisering, forteller Kristiansen.
– THX har utspilt sin rolle for kinomarkedet. De gapte over veldig mye annet enn kino. De satte en kjempebra standard da de begynte på 80-tallet. De satte fokus på bra lyd og en bra kinoopplevelse, som ingen hadde tenkt på før. Men de utviklet seg ikke kinokonseptet sitt. De kom ikke med nye krav. En THX-godkjent kino for 20 år siden ville vært det i dag, uten oppgraderinger, og det vil jo ikke si at man har en like god opplevelse.
– Må norske kinoer overbevises om Dolby Atmos?
– Noen er veldig på, og er kjempefordrivere for det. Så er det selvsagt et kostnadsbilde, som gjør at det blir fordyrende, enten man etterinstallerer det eller har det fra starten av. Noen har definitivt sett lyset og sier at de skal ha det, mens noen er mer avventende igjen.
– 64 kanaler får man ikke i hjemmekinoen med det første?
– Der er definitivt kinoen er alene. Du får ikke plass til så mange hjemme.
– Har Dolby planer om hjemmekinoversjon?
– Jeg spurte om det samme på et kurs hos de. De sier at de ikke har planer, men at de ikke kan utelukke hva fremtiden vil bringe.
– Får vi en eksplosjon i antall norske kinosaler med Dolby Atmos i 2014?
– Nei, men det vil øke jevnt og trutt. Det er viktig at det finnes titler med film i formatet, for å drive utviklingen, og selvfølgelig at de filmene er besøksmessige suksesser.
– Er det mange som vurderer det?
– Ja, mange ber om cirkapriser. Vi har hatt en god del forespørsler på området. Man har ønske om Atmos og man ser at nabokinoer har fått det.
KINOMAGASINET kommer tilbake med en større reportasje om den nye, kommende kinoen på Notodden.
Følg også med på enda et intervju med Ole Henrik Kristiansen om få dager!
Facebook
RSS