• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

STATISTIKK

Hvorfor vil så få se Sonja?

Sonja slår ikke an på norske kinoer.
Hvorfor vil så få se Sonja?
Per Mork
29. desember 2018

Storfilmen om Sonja Henie, som har kostet nesten 80 millioner kroner, slår ikke an. Etter tre romjulsdager ble det solgt 18.316 kinobilletter.

Medregnet førpremierer er salget på 19.628, ifølge Norske filmdistributørers forening sine tall pr. 28.12.2018.

Det gir en omsetning på kun 2.270.159 millioner kroner, som skal fordeles på produsent, distributør og kinoene.

NRK har skrevet om tallene.

– Det er klart man skulle ønsket mer enn det vi har fått. Men det er bare tre dager på kino, så det er for tidlig å konkludere, produsent Synnøve Hørsdal i Maipo Film til NRK.

All statistikk og erfaringer fra tidligere lanseringer viser dog det samme: med en så svak start skal det ekstremt mye til før kinobesøkstallene blir store.

Sonja Henie i en scene fra Sonja. Foto: Jose Haro/Maipo Film.

Hvorfor slår ikke Sonja an?

Administrerende direktør Guttorm Petterson i bransjeorganisasjonen Film & Kino sier til NRK at filmen ikke har klart å fange ungdommen, og at de voksne trenger mer tid for å oppdage Sonja-filmen.

Sonja fikk terningkast fire blant annet hos NRK.

Mens herværende nettsted faktisk ga fem.

Les anmeldelsen her:

Anmeldelse: Sonja

Redaktør John Berge i KINOMAGASINET så selv Sonja i romjulen 2018.

– Historien om Sonja Henie er ekstremt fascinerende, og det var mye informasjon i filmen som var helt ukjent for meg. Sånn sett likte jeg filmen svært godt, sier Berge.

Han mener Ine Marie Wilman er glimrende som Sonja Henie, understøttet av mange gode skuespillere. Scenografi og kostymer er også i toppklasse.

– Men filmen går på trynet på flere felt, hevder Berge.

– Man kommer aldri helt under huden på Sonja Henie og hvorfor hun tok sine valg på så uvant vis for tidsperioden å være. Der filmen svikter aller mest er i et forfeilet forsøk på å være «hip» og moderne, ikke minst med bruk av moderne musikk i mange nøkkelscener og sekvenser. Dette virker mot sin hensikt. Jeg vil tro at et middelaldrende og eldre publikum vil mene at slike scener «skjærer i ørene». Filmskaperne burde ha vært tiltro til tidsepokens musikalske fasetter. Å se et storband spille mens man hører moderne musikk, er helt feil, og musikkbruken satte meg mange ganger helt ut av filmens iscenesettelse, forklarer Berge.

Ine Willmann har hovedrollen som Ine Willmann i Sonja. Foto: Maipo Film.

Han tror også at generasjonene som husker Sonja Henie nå er svært gamle og blant de som sjelden går på kino.

– Man har rett og slett ikke klart å nå rett publikum, og forsøkt å nå de unge i markedsføringen, uten å ha lykkes, mener Berge.

– Historien er kjempesterk og moderne i seg selv. Hadde man bare hatt mer tiltro på at den ville stått på egne ben, ville dette vært en mye bedre film, sier han.

Julefilmene som slår an er Aquaman med 61.691 solgte kinobilletter og Mary Poppins vender tilbake med 26.935.

The Grinch og Bohemian Rhapsody er også fortsatt svært godt besøkt etter hhv. sju og åtte uker på kino.

PS! En annen ny, norsk film, med enda større budsjett enn Sonja, er Troll – kongens hale. (120 millioner kroner.) Der er billettsalget kun på 18.805 i løpet av de tre første kinodagene i romjulen.

Anmeldelse: Mary Poppins vender tilbake

Anmeldelse: Aquaman

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
STATISTIKK
29. desember 2018
Per Mork https://facebook.com/permork72

Grafisk designer og nettside utvikler.

Relaterte sakerForsiden
  • Anmeldelse: Sonja 21.12.2018
  • Teasertrailer: Sonja 23.10.2018
  • Trailer: Sonja 30.11.2018
  • Anmeldelse: Mary Poppins vender tilbake 27.12.2018
  • Magien vender tilbake: Mary Poppins Returns 24.12.2018
  • Mary Poppins – originalen som aldri går av moten 24.12.2018
  • Trailer: Mary Poppins Returns 18.09.2018
  • Anmeldelse: Aquaman 26.12.2018

Siste saker fra STATISTIKK

Supersuksess for The Super Mario Bros. Movie


John Berge12. april 2023
Les mer

20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter

admin21. februar 2023
Les mer

Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter

John Berge23. januar 2023
Les mer

Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider

John Berge3. januar 2023
Les mer

Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder

admin2. januar 2023
Les mer

Avatar: The Way of Water som ventet til topps

John Berge19. desember 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Heng på – Stallone tar en ny «Cliffhanger»
    FILMPRODUKSJON2. mai 2023
  • Fort & farlig: Fast & Furious 10
    FILMOMTALE12. mai 2023
  • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
    ANMELDELSE2. mai 2023
  • Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski
    FILMHISTORIKK15. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Allerede 10.000 billetter solgt hos Vega Scene
Aldri før har norske filmer hatt større markedsandel på kinoene