• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Nitram
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
    • Anmeldelse: Men
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble

Jeffrey Zacks, professor i psykologi og direktør for Dynamic Cognition Laboratory ved Washington University i St. Louis, har skrevet boken «Flicker: Your Brain on Movies». (Skjermbilde fra YouTube).
Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
admin
19. januar 2022

Hvis du noensinne ha måtte tørke tårer på grunn av en film, så skjønner du de intense emosjonelle opplevelsene en film kan skape. Faktisk så kan noen av våre sterkeste følelser utløses når man ser på film.

«Med tanke på at alt du oppfatter er vibrasjonene til noen høyttalere og en rekke stillbilder på en skjerm – hvorfor ser vi på det så ekte?» spurte Jeffrey Zacks, professor i psykologi og direktør for Dynamic Cognition Laboratory ved Washington University i St. Louis.

Han avslørte noen av svarene på dette i sin nye bok, «Flicker: Your Brain on Movies», som undersøker hvorfor vi har så sterke reaksjoner til filmer når hjernene våre har utviklet seg for å håndtere den ekte, fysiske, tredimensjonale verden.

Følgende er en redigert versjon av et intervju med Jeffrey.

Hvordan er filmskapere i stand til å provosere frem følelser?

Én måte vi oppfatter følelser i en film er gjennom «jeg-prosessen». Jeg kaller det «Mirror Rule», som sier at det er en god idé å etterligne det visuelle innspillet du ser. Så hvis du går bort til noen og de smiler til deg, er det godt å smile tilbake. Et annet generelt prinsipp for menneskelig atferd er det jeg kaller «Success Rule». Den sier at når du blir konfrontert med stimuli, har du en tendens til å utføre atferden som ga gode resultater som svar på lignende stimuli i fortiden. De samme følelsene du kan oppnå som når du vinner igjen og igjen på sider som nettcasino.

Hvis du observerer noen på kino når et stort smilende ansikt kommer opp på skjermen, så vil du oppleve at mesteparten i salen vil dra litt på smilebåndet.

Når vi smiler, så har vi en tendens til å føle oss mer lykkelig. Når vi rynker på pannen, har vi en tendens til å føle oss sintere. Kombinasjonen av «Mirror Rule»-prinsippet og hjernens oppfatning av kroppens nåværende tilstand er nok til å produsere følelser.

I en film så har en filmskaper muligheten til å integrere disse tingene veldig tett. De kan kontrollere eksakt hva som vises av ansiktet og alt annet som er tilstede. Seerne av filmen har begrenset mulighet til å gå unna eller fokusere på andre ting.

Hvorfor gråter vi av filmer?

Speiling av ansikt når du ser på film kan få ditt ansikt til å ende opp i en trist positur, og det fremkaller triste følelser. Du har identifisert deg med karakteren og du resonnerer om det faktumet at de blir triste av det som skjer. Dette produserer empatisk tristhet hos deg.

Musikk har også stor innflytelse på følelser og film. Ofte har triste filmer langsom musikk spilt i molltoneart, og det begynner å spille i øyeblikkene de prøver å få deg til å gråte.

Filmskapere kan putte alle disse tingene sammen med ekte problemer mange møter på i det virkelige liv, og dermed trykke på alle knappene som trengs for å fremprovosere triste følelser.

Gjelder det samme for lykke?

Helt klart. Det eneste som er tragisk er at, i både film og i virkeligheten, så er det mye lettere å få folk triste enn å gjøre folk glad.

Hvorfor skvetter vi når noe kastes på skjermen?

I fortiden så har vi funnet ut at det er lurt å dukke om det kommer et truende objekt mot hodet ditt. Dette er evolusjonært innbakt, fordi vi gjør det som har funket bra i fortiden.

Vi har en hel livstid utenfor kinosalen hvor vi må håndtere fysiske objekter og deres bevegelser. Å reagere på slike ting er ikke noe vi kan skru av når vi setter oss ned for å se på film, så om det blir kastet noe på skjermen er det helt vanlig å skvette. Om vi ikke hadde reagert så hadde vi risikert å heller ikke reagere når noe faktisk truende kommer flyvende mot oss.

Se et foredrag med Jeffrey Zacks fra 4. mars 2022 her:

Relaterte sakerfilmvitenskapvitenskap
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
19. januar 2022
admin kinomagasinet

Relaterte sakerfilmvitenskapvitenskap

Siste saker fra

KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Nitram
    ANMELDELSE28. juni 2022
  • Kevin Costner skal gi oss filmer vi aldri har sett maken til
    FILMPRODUKSJON27. juni 2022
  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    ANMELDELSE8. juni 2022
  • Kinoalliansen har startet kinoteknisk selskap
    KINOBRANSJEN3. juni 2022
  • Nå skal kinofilmdistributørene selv sette aldersgrensene
    KINOBRANSJEN10. juni 2022
  • Anmeldelse: Nitram
    ANMELDELSE28. juni 2022
  • Kevin Costner skal gi oss filmer vi aldri har sett maken til
    FILMPRODUKSJON27. juni 2022
  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022
  • How to Pay For College Essays Online – Fusion Personnel says:

    […] do to deter fraud? Schools need to change their…

  • Pay For a Paper and Improve Your Grades - בית ספר זרקור says:

    […] fatigue. The lack of water can result in anxiety,…

  • How to Pay For College Essays Online - Corbet Naturecraft says:

    […] cost of college https://kinomagasinet.no/who-can-write-my-essay-for-me/ essays is very similar to…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15