• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

VOD (KLIKKEFILM)

Hvor blir det av digitaldataene?

Grafikk: Per Mork, KINOMAGASINET ©
Hvor blir det av digitaldataene?
John Berge
John Berge
17. september 2013

Salgsomsetning av videogram og besøkstall og omsetning på kinoer er lett tilgjengelig informasjon. Men hva med digitale seertall og omsetning?

Ifølge en omfattende artikkel i The New York Times pekes det på det faktum at det ikke finnes tilgjenglige data for digitalvisningene av filmer og TV-serier fra eksempelvis Netflix, Amazon og lokale VOD-leverandører. Hvert enkelt studio og rettighetshaver får individuelle data, men dette er som regel ikke delt med allmenheten.

New York-avisen har snakket med Liesl Copland, en digitalmediaekspert hos William Morris Endeavor Entertainment, som har bakgrunn fra Netflix. Copland peker på at digitalvisninger av filmer og TV-serier ender opp i et analytisk «svart hull».

Digitaldistributører vet mye mer om sine kunder enn studioene vet etter å ha sett på kinobesøkstall og videogramsalg.

En SVOD-tjeneste vet nøyaktig hva hver enkelt kunde liker. Det var derfor Netflix visste at House of Cards ville bli en suksess, uttaler Copland ifølge The New York Times.

I USA finnes det utveksling av digitalvisningsdata via Rentrak og NPD Group, men verken massemedier, filmskapere eller andre med behov, får vite annet enn sammendrag eller trendrapporter.

Ronald J. Sanders, hjemmevideosjefen hos Warner Bros., har tidligere uttalt at det er mindre interesse for On-Demand-informasjon om filmer og TV-serier, men hvis det var større interesse, ville bransjen følt sterkere press på å offentliggjøre disse dataene.

Men bransjen som helhet ønsker dataene i bredere skala. Per første halvår 2013 ble det solgt digitalfilm og TV-serier for mer enn tre milliarder i USA, en økning på 24 prosent i forhold til samme periode i 2012. Motion Picture Association of America (MPAA) har identifisert 95 digitalleverandører.

Relaterte sakerTeknologiVOD
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
VOD (KLIKKEFILM)
17. september 2013
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerTeknologiVOD

Siste saker fra VOD (KLIKKEFILM)

Nå lover Amazon Prime Video å blir bedre for norske kunder

John Berge2. mars 2021
Les mer

Ny Disney-film direkte på Disney+ samme dag som på norske kinoer

John Berge25. februar 2021
Les mer

Paramount+ vil koste 69 kroner

admin25. februar 2021
Les mer

Nå er Star i gang hos Disney+

John Berge23. februar 2021
Les mer

Disney+ størst først i 2026

John Berge16. februar 2021
Les mer

Sumo blir til Play

John Berge15. februar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Nytt kinoteknisk selskap skal jobbe sammen med Kulturmeglerne
    NYTT OM NAVN9. februar 2021
  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Disney-avtale med «kinesisk Netflix»
Netflix hos 16 prosent av husholdningene