
Salgsomsetning av videogram og besøkstall og omsetning på kinoer er lett tilgjengelig informasjon. Men hva med digitale seertall og omsetning?
Ifølge en omfattende artikkel i The New York Times pekes det på det faktum at det ikke finnes tilgjenglige data for digitalvisningene av filmer og TV-serier fra eksempelvis Netflix, Amazon og lokale VOD-leverandører. Hvert enkelt studio og rettighetshaver får individuelle data, men dette er som regel ikke delt med allmenheten.
New York-avisen har snakket med Liesl Copland, en digitalmediaekspert hos William Morris Endeavor Entertainment, som har bakgrunn fra Netflix. Copland peker på at digitalvisninger av filmer og TV-serier ender opp i et analytisk «svart hull».
Digitaldistributører vet mye mer om sine kunder enn studioene vet etter å ha sett på kinobesøkstall og videogramsalg.
En SVOD-tjeneste vet nøyaktig hva hver enkelt kunde liker. Det var derfor Netflix visste at House of Cards ville bli en suksess, uttaler Copland ifølge The New York Times.
I USA finnes det utveksling av digitalvisningsdata via Rentrak og NPD Group, men verken massemedier, filmskapere eller andre med behov, får vite annet enn sammendrag eller trendrapporter.
Ronald J. Sanders, hjemmevideosjefen hos Warner Bros., har tidligere uttalt at det er mindre interesse for On-Demand-informasjon om filmer og TV-serier, men hvis det var større interesse, ville bransjen følt sterkere press på å offentliggjøre disse dataene.
Men bransjen som helhet ønsker dataene i bredere skala. Per første halvår 2013 ble det solgt digitalfilm og TV-serier for mer enn tre milliarder i USA, en økning på 24 prosent i forhold til samme periode i 2012. Motion Picture Association of America (MPAA) har identifisert 95 digitalleverandører.
Facebook
RSS