• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Hva skjer nå, Petterson?

Film & Kino-direktør Guttorm Petterson under filmtreffet i Stavanger, hvor også representantskapsmøtet i nye Film & Kino ble avholdt. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Hva skjer nå, Petterson?
John Berge
9. juni 2015

STAVANGER: Etter at Filmmeldingen ble fremlagt og organisasjonens styringsform ble endret skal Film & Kino-direktør Guttorm Petterson endre organisasjonen uten at premissene er klare.

Etter representantskapet ble gjennomført 1. juni i Stavanger oppsummerer Petterson hva ståa er for nye Film & Kino, som nå består av private og kommunale kinoer og fem videogramdistributører, som alle er avgiftspliktige i ordningen gjennom Norsk kino- og filmfond (NKFF).

I meldingen foreslås det at NKFF overtas av Staten selv og administreres av Norsk filminstitutt (NFI). NFI skal også overta mange av ordningene som Film & Kino har hatt ansvaret for. Film & Kino på sin side anses av Regjeringen, etter disse eventuelle endringene, som en hvilken som helst annen interesseorganisasjon, i henhold til Filmmeldingen.

– Alt gikk etter planen, sier Petterson om representantskapsmøtet.

Filmmeldingen beskriver han som «ingen gavepakke» og som et forstyrrende element, men det påvirket ikke organisasjonsendringen, selv om den selvsagt ble heftig debattert i andre fora i løpet av dagene i Stavanger.

Film & Kino sendte – etter at de stiftet organisasjonen på nyttt – sporenstreks ut en pressemelding, som det kalte «Det store kinoranet».

– Det er en påtakelig mangel på kinopolitikk i meldingen, hevder Petterson.

– Det er bare nevnt noen få ganger. Regjeringen ser ikke kinoens betydning for norsk film, mener han.

Og sier at kinokultur består av mye mer enn av å sette opp en film. Det er alt med bygging av saler, slik at det blir best mulig lyd og bilde, og en fin totalopplevelse.

– Kino er et samlingsted og det eneste kulturtilbudet mange steder. Slik jeg leser filmmeldingen, vil de største klare seg og de minste vil Bygdekinoen ivareta. Mens alle de i mellom kan få problemer. Film & Kino har vært en samlende organisasjon i 98 år. Hvis en slik institusjon blir borte lar den seg ikke erstatte med et pennestrøk, sier Petterson.

Han mener at «kinokultur er svært viktig og mangler fullstendig i filmmeldingen»

– Kino er en totalopplevelse, hvor film bare er et element i opplevelsen. Riktignok kanskje det viktigste, men filmmeldingen tar ikke på noen måte dette inn over seg.

Petterson sier det nå er naturlig å jobbe med de andre partiene på Stortinget for å påvirke i hvor stor grad Filmmeldingens endringsforslag får gjennomslag.

Samtidig pågår en nedbemanningsprosess. På representantskapet ble det sagt at 90 % av de ansatte har sagt ja til sluttpakker.

Ifølge Petterson er ikke dette helt riktig.

– Det er ikke ferdigforhandlet med noen ennå og det er flere som ikke har sagt ja. Men nå skal vi i forhandlinger med hver enkelt og så skal vi se på hvilke oppgaver vi skal løse og hva vi har behov for av mannskap.

– Er det ikke umulig å gjøre dette når man ikke vet om man har en levedyktig organisasjon?

– Det er det som er vanskeligheten og utfordringene. Vi må også gå i dialog med norsk filminstitutt for å se hva de har og hva de ønsker av kompetanse fra oss.

– Styringen av fondet er ikke noe problem for oss at flyttes. Men det som skjer nå er at Staten tar alle midler til seg og vi får null fra avgiften.

– Meldingen sier at dere er som hvilken som helst annen interesseorganisasjon?

– Innen distribusjon og produksjon er det bare private selskaper. Selv nye Film & Kino har 117 kommunale medlemmer og 36 private. Det er altså en stor overvekt av kommunale medlemmer. Det er ingen betydelige aktører som ikke er medlemmer, kun noen få dugnadskinoer. Nå er 97 % av kinoene medlemmer, sier Film & Kino-direktøren.

Les øvrige saker fra representantskapet i Stavanger via lenkene under.

Relaterte saker
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
9. juni 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte saker
  • Styrer Film & Kino mot en uviss fremtid 01.06.2015
  • Bygdekinoansatte jobber gjerne for Norsk filminstitutt 02.06.2015
  • Film & Kino-direktøren: «Dramatisk situasjon» 30.05.2015

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder
    STATISTIKK2. januar 2023
  • Vinnerne av Golden Globe Awards 2022
    PRISUTDELING11. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Snart klart for nye aldersgrenser
James Bond-filmene skifter studio?