
– Jeg elsker kinoopplevelsen! Det er som en liten ferie fra hverdagen, sier Christel Schultz, salgssjef hos CAPA Norge AS.
Navn: Christel Schultz
Alder: 33
Stilling: Salgssjef CAPA Norge AS
Tid i bransjen: siden 2005
– Fortell oss litt om din utdannings- og yrkesbakgrunn og hvordan du havnet i bransjen.
– Jeg har Master i Markedsføring fra BI. Juni 2005 var jeg på Eldorado kino, og CAPA søkte etter en selger med en kinoreklame. Vi var langt over 100 søkere, men etter sju intervjuer var stillingen min, og siden da har jeg jobbet her. Så jeg kan med hånden på hjertet si at kinoreklame funker!
– Hvilken film er den beste du har sett?
– Et utrolig vanskelig spørsmål! For det er så utrolig mange gode filmer. Men den beste filmen jeg har sett de siste årene er nok De urørlige. Det er en film som sitter i kroppen lenge etter du har sett den, og jeg bare måtte fortelle alle jeg kjenner at de måtte se den!
– Hvor mange filmer ser du i uken?
– I snitt ser jeg nok tre filmer i uken.
– Hva gjør du for å promotere film?
– En veldig stor del av jobben min er å selge film og filmopplevelsen. Det er filmene som trekker annonsørene våre, og det er magien, opplevelsen og moduset film setter folk i som gjør at kinoreklame funker så ekstremt bra! Så jeg går aldri i et møte uten å snakke om film. CAPA er rett og slett en gjeng filmnerder.
– Foretrekker du å se en film på kino, BD eller DVD i hjemmekinoen eller et VOD-tilbud.
– Jeg elsker kinoopplevelsen! Det er som en liten ferie fra hverdagen. Det å gå på kino setter farge på en tidvis rutinepreget hverdag. Men innimellom ser jeg film hjemme også, og da gjennom VOD-tilbud.
– Foretrekker du 3D på kino eller i hjemmekinoen, eller ikke i det hele tatt?
– Det er ingenting som slår god 3D på kino! Vi er jo så heldig å ha våre egen luksuskinosal her på CAPA, og det var en utrolig sterk opplevelse å se The Great Gatsby med aktive 3D-briller her.
– Hva er fordelen og minus med kino og det samme med hjemmekino?
– Det eneste minuset med kino, som jeg kan komme på, er at det ikke tar seg like bra ut å komme i joggebukse. Utenom det er det ingenting som kan slå det store lerretet og den utrolige lydenopplevelsen jeg får på kino.
– Hvem er favorittregissørene dine?
– Quentin Tarantino.
– Favorittskuespillerne?
– Nok et vanskelig spørsmål å svare på, men Leonardo Di Caprio er en imponerende skuespiller! I tillegg må jeg nevne Matthes McConaughey. Han har hatt en utrolig utvikling de siste årene. Han startet karrieren sin som mannen alle ville ha i romantiske komedier, og fikk nå Oscar for sin rolle som AIDS-syke Ron Woodroof i Dallas Buyers Club! Det er litt av en reise.
– Hvor drar du helst på ferie?
– Jeg drar aller helst på tre ferier; storbyferie i New York, solferie i Italia og telttur i Nordmarka. Alle tre er helt fantastisk!
– Hvilke filmer ser du mest frem til i 2014?
– Dawn of the Planet of the Apes.
– Hva slags TV-serier foretrekker du og hvordan ser du på de – på TV, via streamingtjenester eller DVD/Blu-ray Disc?
– Jeg ser mange ulike serier vi streamingtjenester! Homeland og Sons of Anarchy er noe av det siste jeg har sett.
– Hvilke utfordringer står kinobransjen overfor?
– Kino står i utgangspunktet utrolig sterkt! Det viser de jevne besøkstallene. Uansett hvor mange andre alternativer som finnes, så går vi fortsatt på kino. Men det er viktig at filmene blir lansert samtidig verden over.
– Hva kjennetegner ditt firma?
– På verdensbasis er vi en innovatør i kinoreklamebransjen.
– Hvem imponerer deg mest i den norske kinobransjen og hvorfor?
– Jeg er utrolig imponert over SF Kino. De har klart å få til den vanskelige balansen mellom effektivisering og har samtidig opprettholdt den gode kinoopplevelsen.
– Hva er ditt beste kinominne/opplevelse i hele livet?
– Jeg har hatt utrolig mange gode kinoopplevelser, men jeg husker veldig godt da jeg så Tatt av vinden på kino da jeg var rundt 14 år! Det var en stor opplevelse.
– Hvilken kino/sal er din favorittkino gjennom tidene?
– SF Kino Slottsparken.
– Hvor fornøyd er du med Film & Kino og hvilke innspill har du på endringsprosessen for organisasjonen?
– Vi trenger flere som promoterer den gode kinoopplevelsen. Jeg tror det som kjennetegner alle oss som jobber innen kinouniverset er at vi er veldig stolte av kanalen vår, og da trenger vi flere som sprer det glade budskap.
– Har du tips til hvem vi bør intervjue i denne spalten?
– Kulturminister Thorhild Widvey.
– Hva vil du lese mer om på KINOMAGASINET?
– Jeg vil gjerne lese mer om hvordan kommersielle aktører utnytter kinoopplevelsen, og hvordan vi som bransje sammen kan tilnærme oss dette sammen. Dette vil alle tjene på, og målet er samtidig å gi kinopublikummet en enda bedre opplevelse.
– Hva synes du om KINOMAGASINET?
– Tommelen opp! Vi trenger flere som sprer det glade budskap.
Facebook
RSS