
En ny type sjokoladeegg med henholdsvis Mummitrollet– og Barbie-figurer og en ny nøttesjokolade er blant de store høstnyhetene fra godterileverandøren Candy People.
Sjokoladeeggene er også kjent blant mange som «kinderegg», men obs! Dette er ikke disse og det varemerket, som lages av den italienske konfektprodusenten Ferrero SpA, men egg laget av konkurrenten fra samme land: Zaini.
Zaini er verdens nest største produsent av «kinderegg».
Eggene – hvem enn som produserer de – har vært i produksjon helt siden tidlig på 1900-tallet, og er ikke gjenstand for rettighetsproblematikk.
Serien som nå lanseres i Norden av Candy People er laget med ekte italiensk melkesjokolade og uten palmeolje.

Slik ser emballasjen ut for sjokoladeeggene med Barbie-leketøy.
Sjefen i Candy People, Tommy Wikmark, sier at konkurrenten har palmeolje, og kun leker i en av tre egg hvis man kjøper en trepakning.
– Våre sjokoladeegg har lisensleke i alle egg. Kjøper du en trepakning med konkurrenten sitt egg så får du kun et egg med for eksempel Smurfen, hvis det er det som er lisensen på pakken. Våre, for eksempel Mummi, kommer med Mummi-leke i alle egg. Vi lanserer Mummi og Barbie nå overfor kinokioskene, forteller Wikmark.

Tommy Wikmark hos Candy People Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Den andre nyheten er også inspirert av en annen original:
– Ja, dette er vårt første ordentlige produkt som vi har basert på en annen sjokolade i samme sjanger. Vi har hentet inspirasjon fra amerikanske Reeses Cups, som har vært veldig populær i Norge tidligere. Men produktet inneholder genmodifiserte organismer (GMO) og kan dessverre ikke selges lengre i Norge. I tillegg har Reeses palmeolje og ikke ekte melkesjokolade, forteller Wikmark. Candy Peoples produkt kalles Nutcup.
– Vi har laget en variant uten palmeoljen og dekket den med ekte melkesjokolade, sier godterisjefen, som medgir at han er blitt hektet på smaken selv.
– Vi har jobbet i over to år med denne nå, for å få den så perfekt som mulig. Spesielt små biter med salte peanøtter i peanøttsmøret er helt fantastisk, mener Wikmark.

NYHET: Nutcup fra Candy People.
Wikmark sier at veiledende priser blir på 15-17 kroner per egg og 22-25 kroner for peanøttsjokoladen.
Nå starter Candy People innsalgsprossessen overfor kinokioskene og deres grossist, Engrospartner, har allerede fått respons fra bensinstasjonskjeden Cirkle K. som vil satse på Nutcup.
Neste runde med nyheter skjer først i slutten av februar 2018.
– Jeg kan ikke røpe hva det blir ennå, men jeg kan si såpass at det blir fokus på sunt godteri, sier Wikmark.

Fra venstre: Tommy Wikmark (daglig leder) og Bjørnar Hoem (key account selger) i Candy People Norge AS. Foto: Candy People.
Facebook
RSS