• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Hollywood i pluss, tross flopper

Despicable Me 2 er en av sommeren 2013s store suksesser. Etter bare fem uker på norske kinoer, er filmen allerede den fjerde mest sette i 2013 på norske kinoer. Foto: Universal.
Hollywood i pluss, tross flopper
John Berge
John Berge
12. august 2013

Sommeromsetningen på kino i USA i år er foran et tidligere toppår, 2011, melder Variety.

Per 11. august er inntjeningen 12 prosent foran samme tidspunktet for to år siden, skriver fagbladet.

Det går altså bra – totalt sett. Dette til tross for flere store «flopper», dyre, kostbare filmer, som på langt nær vil tjene inn produksjonskostnadene – heriblant The Lone Ranger (Disney), R.I.P.D. (Universal), After Earth og White House Down (begge Sony), med flere.

– Sommeren har vært fantastisk til tross for dommedagsprofetiene i mediene, uttaler Chris Aronson hos 20th Century Fox til BBC News.

Blant filmer som har gjort det skarpt finner vi blant andre World War Z (Paramount), Despicable Me 2 (Universal), Monsters University (Disney/Pixar), Iron Man 3 (Disney).

Ifølge Varietys analyse er det for mange filmer på markedet samtidig denne sommeren og altfor mange kostbare nye filmer (med originale manus, ikke basert på oppfølgere) slo ikke an.

I Norge har bransjeorganisasjonen Film & Kino for få dager siden lagt frem tall som viser at nærmere 1,9 millioner besøkende har vært innom norske kinoer sommeren 2013. (Sommerbesøket er regnet fra 1. juni til og med 8. august. ) Ifølge Film & Kino er dette ca 16 prosent færre enn sommeren 2012. Grusomme meg 2 (Despicable Me 2) er sommerslager nummer en, med 225.852 besøkende. I fjor ble til sammenligning Istid 4: Kontinenter på avveie sett av over 580.000 personer.

– Med to unntak har sommerbesøket på norske kinoer ligget godt over to millioner siden 2007. Men i år har det dessverre ikke vært filmer på kino som har fenget de store publikumsgruppene, sier kommunikasjonssjef Birgitte Langballe, til organisasjonens egen nettside, www.kino.no. Hun fremehever de norske filmene Pelle politibil på sporet og Pornopung som gode kort på hjemmemarkedet. De har stått for 76 prosent av besøket på norske filmer denne sommeren.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
12. august 2013
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Anmeldelse: «Grusomme meg 2» 09.07.2013
  • «After Earth» settes opp på 158 kinoer 14.06.2013
  • Fortsatt håp for «After Earth» 14.06.2013
  • Strålende fornøyde med «World War Z» 15.07.2013
  • «Iron Man 3»: Neste beste USA-helg gjennom tidene 05.05.2013
  • Stor satsing på «Monsteruniversitetet» 01.08.2013
  • Filmanmeldelse: «The Lone Ranger» 02.07.2013
  • Etterspill om «The Lone Ranger» 08.08.2013

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer

Nolan tordner mot Warner Bros.

John Berge8. desember 2020
Les mer

KinoNor utvider med et nytt medlem på Sunnmøre

John Berge7. desember 2020
Les mer

Ny avtale krymper kinovinduet

John Berge17. november 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer

Mest kompensasjon til de to privateide kinogigantene

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Siste frist for å bli OK-direktør
Lene Løken trekker seg neste år