Hjemsøkt: Norsk vinterthriller

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom

Klar for en norsk skrekkfilm med klassiske overtoner? Hjemsøkt er filmen hvor filmskaperne lover å levere varene.

Manuset er skrevet av ingen ringere enn suksessforfatter Maja Lunde (Bienes historie), allerede i 2006.

Det er den tidligere journalisten Synnøve Macody Lund (Hodejegerne) som spiller hovedrollen som Cathrine.

Når faren dør arver Cathrine det gamle familiegodset, og reiser alene til barndomstraktene for å selge eiendommen og komme seg videre.

Snart aner hun at huset bærer på mørke hemmeligheter. Hun er ikke alene, og det som venter henne bak dørene kan hun ikke flykte fra …

Et hus på Gran på Hadeland passet utmerket til filmen, forteller regidebutant Carl Christian Raabe, som fikk med seg ringreven Philip Øgaard som filmfotograf.

Carl Christian Raabe har jobbet seg opp i norsk filmbransje, blant annet med å være stillfotograf på en rekke filmer, som Hodejegerne, Kon-Tiki, Mormor og de åtte ungene, Gåten Ragnarok, Kraftidioten og serier som Frikjent og Valkyrien.

Han har også laget reklame- og dokumentarfilmer.

Målet har hele tiden vært å bli regissør.

– Synnøves karakter og huset er med 95 % av tiden. Måten det er skrevet på passet veldig bra med huset vi fant. Men jeg har med vilje desorientert seeren litt – et gammelt Stanley Kubrick-triks. Så vi gjør ikke seeren for kjent med selve huset, sier regissøren.

– Følelsen av å være alene i et stort hus, og begynne å tenke hva veggene skjuler, den følelsen har vi vel alle følt på, sier Maja Lunde.

Filmer som Den sjette sansen, The Others, The Orphanage – smarte skrekkfilmer som bygger seg langsomt opp og får publikum til å tenke – er noen referanseprosjekter.

I utseende har den koblinger til The Shining, med 2.35: 1 bredformat.

– Kvalitetskommers. Og smart. Slik beskriver regissør Raabe Hjemsøkt.

En scene fra Hjemsøkt.


Han ble tvillingpappa høsten 2017.

– Å lansere Hjemsøkt føles nesten like stort som å bli tvillingpappa til to gutter. Jeg tror temaet appellerer til kvinner, mens sjangeren appellerer mer til de yngre. Tematisk er det også noe for Synnøves generasjon, 40-åringer. Men både unge mennesker og voksne kvinner kan få glede av filmen, da den har relevante problemstillinger for kvinner.

– Alene i huset er en noe klisjébefengt sjanger. Hva har du gjort for å unngå de verste klisjéene?

– Det er klart at når pitchen er «kvinne arver et skrekkens hus» kan det høres klisjé ut. Men vi har i alle ledd arbeidet for å gi filmen et originalt preg. Philip (Øgaard) ville uansett aldri latt meg bare filme klisjéer. Carl Christian Raabe utdyper litt mer om hovedkarakteren Cathrine.

– Det handler også om frykten for å få barn. Cathrine er en karakter som er gravid og vil ta abort, mens mannen ikke vil det. Der har vi en antiklisjé, da det som regel er mannen som vil ta abort. Så møter Cathrine noe i huset. Det former og påvirker hennes syn på det å få barn.

Det er Another World Entertainment (AWE), som har spesialisert seg på skrekkfilmer, som sørger for lanseringen.

– Vi viste filmen til flere selskaper, men AWE kicket så utrolig på filmen. Vi har hatt testvisninger for publikum. De ble veldig skremt, så da gliste jeg fra øre til øre. Det virker som filmen fungerer for målgruppen! Raabe vil likevel ikke «vise eller fortelle alt».

– Det du holder igjen, fyller publikum med egen bevissthet. Det er for eksempel ikke så mye bakgrunnsinformasjon om hovedkarakteren, men man trenger ikke vite det. Man begynner å forestille seg hva det kan være. Publikum fyller på med egen fantasi.

Regissør Carl Christian Raabe foran Colosseum kino i Oslo. Foto: John Berge.


– Hva slags regissør er du blitt?

– Jeg liker å tro at jeg er klarer å kombinere det fortellemessige og visuelle med presise skuespillerinstruksjoner. Det er hvertfall jobben til en regissør å holde balansen mellom de aspektene. Så får andre vurdere om jeg har klart det.

– Hvor mye ble endret fra det opprinnelige manuset?

– Vi har i samarbeid gjort den litt skumlere og litt mer skremmende, men grunnstrukturen er som Maja Lunde skrev den for over ti år siden –med den store overraskelsesslutten!

– Blir du fornøyd hvis 50.000 ser filmen?

– Så absolutt! Om den blir godt mottatt er det selvsagt stas, så det kribler i magen.

En scene fra Hjemsøkt.

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom