Hiv o’hoi, det ble en Sabeltann-film!

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom

Endelig får Kaptein Sabeltann seile på de sju hav. I jubileumsåret får han endelig sin første spillefilm å boltre seg i.

Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama har et budsjett på 50 millioner kroner og er dermed en av Norges dyreste filmer gjennom tidene.

Hovedrolleinnehaver Kyrre Haugen Sydness forteller om hvordan han fikk rollen som Sabeltann i Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama.

– Jeg har vært på en virkelig tur, det kan jeg love deg. Jeg har fått være med denne karakteren i fire år. Det var artig når jeg fikk telefonen med spørsmål om jeg ville spille kaptein Sabeltann. Jeg må innrømme at jeg ikke var så opptatt av ham fra før. Dattera mi sa at pappa, du må si ja!

Produsent Frederick Howard i Storm Films forteller til KM at han nå har jobbet i fem år med Kaptein Sabeltann-universet.

Han ble i 2009 forespurt av figurens skaper, Terje Formoe, om å jobbe med TV-serien.

– Jeg har alltid vært imponert over hva Terje Formoe har fått til. Nå har jeg brukt fem år på å bli spesialist på Kaptein Sabeltann. Det har vært en enormt fascinerende reise. Det er stadig nye luker og ny kunnskap om Kaptein Sabeltann som åpenbarer seg. Nå begynner jeg å få en god forståelse for den mest fryktede pirat på de sju hav, sier Howard.

– Det er et pirateventyr, siktet mot hele familien. Det skal være gøy å være mamma og pappa og bli med på kino å se denne, så det er mye tolags humor. Vi valgte vekk å lage en musikal, men alle de kjente sangene er med i nye innspillinger.

Noe uvanlig i norsk sammenheng er at det er to regissører på filmen, nemlig Lisa Marie Gamlem (Mormor og de åtte ungene) og John Andreas Andersen.

– Det var en tanke som kom på bordet fra deres egen side, nemlig å kombinere en dyktig barneinstruktør med en erfaren fotograf.

– Det vi kunne gjøre med filmen som vi ikke kunne gjøre i TV-serien er å jobbe med et filmbudsjett og løfte hele Kaptein Sabeltann-universet i et spillefilmformat. Det innebærer en kvalitetshevelse i alle ledd: jobbe filmatisk med manuskriptet, gi A-listede norske skuespillere i rollene, ha spesialdesignede høykvalitest kostymer fra noen av Europas beste innen området, vi har kunnet reise til tre kontinenter og ha med oss noen av de dyktigste filmarbeiderne foran og bak kamera. Og så er det jo første gang man får være med Kaptein Sabeltann ut på et tokt og se hvordan det ser ut på de sju hav når han plyndrer.

Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama er innspilt England, Marroco, Thailand og Norge.

– Som produsent er det en utfordring å ta tak i noen som er så kjent og kjært for så mange som Kaptein Sabeltann. Du skal ikke kødde med melkesjokoladen, men likevel skal du løfte et helt univers opp til en kvalitet og detaljnivå som aldri før har vært gjort. Samtidig som dette en stor film. Vi har over 220 spesialscener, som er digitalt laget. Og et sjeldent stort skuespillerensemble i norsk målestokk. Så jobber vi med kunstnere av veldig høy kvalitet som har krav til hva man som produsent leverer av ressurser og organisasjonen de skal ha i ryggen, forteller Frederick Howard.

Produksjonsselskapet Storm Films er fra før av kjent for Slipp Jimmy fri og Oscar-vinnende Peter og Ulven. Selskapet er en del av Stormgruppen som idag består av VFX-huset Storm Studios, distributøren Euforia Film og deleide Nordisk Film Shortcut.

Og i Norden er det selveste The Walt Disney Company som lanserer filmen på kino-

– Ja, vi samarbeider Disney om lanseringen. Deres unike kompetanse på familieunderholdning var et stort pluss. De representerer oss i hele Norden, og vi går ut på kino bredt i Sverige en måned etter Norge.

– Men Disney har egne piratmerker?

– Den andre merkevaren Jack Barrow, rettet mot et eldre publikum. Disney har ingen konkurrerende filmer i markedet nå.

– Hva med utenfor Norden?

– Det er ikke spilt inn en engelsk versjon. Vi vurderte det en periode, men konkluderte at det er en norsk film. Vi lager dog en engelsk dubbig selv. Filmen er solgt til noen og 70 land nå. Vi har fått veldig bra respons fra det internasjonale markedet. Det blir ekstremt spennende hvordan de responderer når de faktisk får produktet. Vi opplever at vi har laget en film som skal egne seg godt for et internasjonalt marked.

– Hva er forhåpningene?

– Det er vanskelig å spå, og det er noe jeg blir arrestert på i etterkant. Vi ønsker jo å ligge i den positive enden av den gode trenden for norsk barnefilm. Det har gått bra med familieunderholdning de siste årene. Så må man se hvem man skal sammenligne oss med. Vi vil være i det sjiktet eller over. Vi har tro på at dette skal bli en film som publikum trykker til sitt bryst. Det er blitt en bra film! sier Howard.

DENNE SAKEN BLE OPPRINNELIG PUBLISERT I KINOMAGASINET 5•2014. LES HELE MAGASINET NEDENFOR!

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom