
Onsdag 26. august 2015 inviterte Media Direct Norge (MDN) og CAPA til årets kinofagdag på Kino Victoria med påfølgende førpremiere på den norske storfilmen Bølgen.
Researcher Thomas Borge hos Media Direct Norge forteller til KINOMAGASINET at det var i underkant av 200 deltakere.
– Dette var første gangen vi forsøkte oss på noe slikt. Selv om vi er veldig fornøyde, så vi selvfølgelig at noe også kunne vært annerledes. Vi har blant annet fått tilbakemeldinger på at det var litt for få pauser, og at det gjerne kunne vært færre og grundigere foredrag, forteller Borge.
NY DAG I 2016
Av de som har respondert etter dagen, svarer 88 % at de kommer dersom de to selskapene arrangerer en kinofagdag i 2016, mens 12 % sier at de kanskje kommer og ingen sier at de ikke kommer.
– Vi sier at vi vil gjenta det, bekrefter Borge.
KINO VICTORIA
Kinofagdagen fant sted på Kino Victoria i Oslo.
En nesten fullsatt sal fra mediebransjen ble oppdatert på det som rører seg i kinobransjen – både nasjonalt og globalt.
NYE TALL OG TRENDER
De fikk presentert muligheter både på og utenfor lerretet samt gitt en god innsikt i deler av det store researcharbeidet som er gjort for å dokumentere kinokanalen.
Christin Berg fra Nordisk Film kino presenterte kinohøsten og starten på 2016. Her har kinopublikum mye å glede seg til, kunne det fastslås.
Morten Funch fra Coca Cola guidet de oppmøtte gjennom deler av sin strategi og fortalte hvorfor kino var en selvfølgelig del av deres kommunikasjon. Kino gir god avkastning per investert reklamekrone i tillegg til at det gir viktig dekning i en attraktiv målgruppe.
Mikkel Hagedorn fra Group M tok bransjen med inn i fremtiden og viste blant annet et spennende kinoprodukt fra Danmark, «Biospillet». Dette er et interaktivt reklamespill som engasjerer publikum og kobler kino mot digitale flater.
Ronny Lieblein, salgs og markedssjef i MDN – og en av initiativtakerne bak kinofagdagen – sier seg også godt fornøyd med gjennomføringen. Han håper at dagen ga tilhørerne ytterligere inspirasjon til å se potensialet hos kinoaktørene.
Hovedtalerne var:
Coca-Cola Nordic Services: Morten Funch, Nordisk Media Manager
Group M Next Nordic: Mikkel Hagedorn, Head of Innovation
Meeting Point: Rune Johansen, Daglig Leder
TNS Gallup: Ingvar Sandvik, Markedsdirektør
GimCom: Lasse Gimnes, Daglig Leder
I tillegg var det innlegg fra:
Fresch Thinking, Filmweb, TargetEveryOne, Nordisk Film Kino, MDN & CAPA
VEIEN VIDERE
– Vi fikk gode tilbakemeldinger på alle foredragsholdere. Mest populær var Research/innsikt – kino som medie med Ingar Sandvik fra TNS Gallup, Filmpresentasjon med Christin Berg fra Nordisk Film Kino og visningen av Bølgen, forteller Thomas Borge.
SPESIALUTGAVE AV KINOMAGASINET
JB Forlag – som utgir magasinet KINOMAGASINET og driver herværende nettside – leverte en ytterst eksklusiv utgave av KINOMAGASINET, spesiallaget for dette arrangementet. Dette ble delt ut til alle deltakerne som en del av en «goodie bag».
Grunnet en reise kunne vi dessverre ikke dekke arrangementet direkte. Derfor denne rapporten i ettertid.



Facebook
RSS