• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Blackbird
    • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    • Anmeldelse: Spionens kone
    • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    • Anmeldelse: Zack Snyder’s Justice League
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
  • Facebook

  • RSS

NYTT OM NAVN

Her er Disneys nye markedssjef

Ludvig A. Johansen er ny markedssjef hos den norske avdelingen av The Walt Disney Company Nordic. Foto: Disney. (Gjengitt med tillatelse.)
Her er Disneys nye markedssjef
John Berge
John Berge
30. mai 2016

32 år gamle Ludvig A. Johansen fra Namsos skal bringe Disney videre på kinofronten.

The Walt Disney Company Nordic har ansatt Ludvig A. Johansen som ny markedssjef etter at Bård H. Stokke ga seg våren 2016.

Johansens første arbeidsdag var 9. mai 2016 og han er nå godt i gang med å planlegge markedskampanjene for kommende Disney-filmer på kino, herunder Oppdrag Dory, Marvels Doctor Strange, Star Wars: Rogue One og Hundreogettåringen.

Disney inviterte aktuelle kandidater til samtale om stillingen.

Av disse var det altså Johansen som ble «headhuntet» og fikk sjansen til å jobbe sammen med daglig leder Inger Warendorph og hennes team.

– Vi følte en god kjemi og Disney mente jeg hadde en spennende bakgrunn. Jeg har jobbet bredt med markedsføring hos TV 2 de siste sju årene, og vært innom alt fra CRM-verdenen til reklamefilm- og utendørsreklame, forteller Ludvig A. Johansen til KINOMAGASINET.

– TV 2 Sumo var lenge en av få streamingaktører. I løpet av årene jeg jobbet for TV 2 skjedde veldig mye. Viaplay, HBO og Netflix kom inn i markedet. Det var en utrolig fin reise. Men jeg var sulten på å prøve noe nytt. Det var en kjempemulighet når en så sterk merkevare ringer på!

– Disney. Da må vi spørre om ditt beste Disney-minne?

– Jeg har vokst opp med tegnefilmer, som Løvenes konge. Disney, da tenker jeg på tegnefilmene og det du ser på julaften. Men det er klart, nå eier Disney andre selskaper, som Marvel og Lucasfilm. Star Wars er et tema det er lett å snakke om!

Walt Disney ble nylig kåret til verdens sterkeste merkevare. Johansen sier det er en kjempespennende utfordring å få kunne jobbe med en slik verdensledende merkevare.

– Det er flott å kunne jobbe med produkter de fleste folk har et såpass sterkt forhold til. Jeg er stolt over å kunne bli en del av Walt Disney, sier han.

– Hva har du gjort de første ukene på jobb. Det har jo vært mye fridager?

– Hehe. Jo da, i starten er det jo å sette seg inn i systemene og ting. Så har jeg vært med over til Sverige, på en tredagers samling, hvor de nordiske kollegene møtes på markedsiden. Det var god timing. Da fikk jeg hilst på alle kollegene. Det ble en skikkelig kickstart, hvor jeg lærte mye om bedriften og hva som gjøres på nordisk nivå.

– Vi har fått opplyst at bransjen skal få treffe deg på filmtreffet i juni?

– Ja, jeg har forstått det. Jeg har fått en lang liste med folk i bransjen jeg har planlagt å møte og bli kjent med. Men vi får ta en ting om gangen. Jeg har i alle fall et supert inntrykk av kontoret her og kollegene her. De er en tett sammensveiset og fin gjeng. Mange blir lenge i film .og kinobransjen. Det ser jeg på som et positivt tegn, at mange trives i bransjen.

– Og hvordan ser du på kinoopplevelsen i en digital hverdag?

– Jeg tenker at utviklingen har vært positiv, med digitale verdenspremierer – om ikke normen – så i alle fall ganske vanlig. Det gjør kino ekstra aktuelt. Man får filmene både tidligere og i en garantert kvalitet. Det er interessant å se at kinobesøket over lang tid har vært såpass stabilt. Kino fyller en rolle i folks liv som streaming og annen mediebruk i hjemmet ikke fyller. Kino settes i en annen kategori. Det er en del av opplevelsesøkonomien. Jeg ser ikke noe umiddelbart som vil rokke ved det.

Ludvig A. Johansen skal også jobbe med Disney Media+, som skal etablere og gjennomføre lokale og internasjonale strategiske partnerskap. I alle tilfeller er det kinolansering av filmer som er hovedfokuset hans.

– Avslutningvis: hva er ditt beste kinominne på din barndoms kino?

– Det var Namsos Kino. Noe spesifikt minne har jeg ikke, men jeg husker at vi gikk ofte på kino! Namsos hadde ikke så mange kulturtilbud. Så det å gå ut på kino var en av mulighetene til å finne på noe sosialt med kamerater. Eller leie VHS på videobutikken. Kino er en fin ting i oppveksten!

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
NYTT OM NAVN
30. mai 2016
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Fra film til friluftsliv for Bård H. Stokke 02.03.2016

Siste saker fra NYTT OM NAVN

Går av med førtidspensjon i 2022

John Berge15. april 2021
Les mer

28-åring overtar driften av 30-åringen Nordreisa kino

John Berge12. april 2021
Les mer

Sandneseren Kristine (29) er ny kinosjef i landbrukskommunen Ås

admin23. mars 2021
Les mer

Fra senterleder til regionleder

John Berge23. mars 2021
Les mer

70-åring fortsetter som kinosjef til etterfølgeren er funnet

John Berge26. februar 2021
Les mer

Nytt kinoteknisk selskap skal jobbe sammen med Kulturmeglerne

John Berge9. februar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Downton Abbey 2 kommer til julen 2021
    FILMPRODUKSJON19. april 2021
  • Etter over fem måneder med stengte Oslo-kinoer har filmpremierene tårnet seg opp
    KORONAVIRUSET19. april 2021
  • Ny trailer: Fast & Furious 9
    TRAILER16. april 2021
  • Jones … Indiana Jones. Her er det vi vet om Indiana Jones 5.
    FILMPRODUKSJON15. april 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm Oscar animasjon

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney med ny nesestyver overfor kinoene
    KINOBRANSJEN24. mars 2021
  • Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022
    KINOBRANSJEN25. mars 2021
  • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    ANMELDELSE26. mars 2021
  • Sandneseren Kristine (29) er ny kinosjef i landbrukskommunen Ås
    NYTT OM NAVN23. mars 2021
  • Downton Abbey 2 kommer til julen 2021
    FILMPRODUKSJON19. april 2021
  • Etter over fem måneder med stengte Oslo-kinoer har filmpremierene tårnet seg opp
    KORONAVIRUSET19. april 2021
  • Ny trailer: Fast & Furious 9
    TRAILER16. april 2021
  • Jones … Indiana Jones. Her er det vi vet om Indiana Jones 5.
    FILMPRODUKSJON15. april 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Nedslått produsent har kontaktet advokater
Aamot-statuetten til Synnøve Hørsdal