
CAPA Kinoreklame AS ble stiftet av Bergen Kino i 1990, og eies i dag med 50% av SF Kino AS og 50% av Kinovasjon Norge AS som er Bergen, Trondheim, Stavanger, Sandnes og Haugesund kino. CAPA har hovedkontor i Wergelandsveien 21 i Oslo, og har avdelingskontorer i Bergen, Trondheim og Stavanger.
Oslogutten Jan Tore Kristiansen (46) har bare gode minner fra barndommens kinobesøk og synes reklamen er en viktig del av kosen.
Fra 1. oktober er Kristiansen på plass i ærverdige Wergelandsveien 21, like bak Det kongelige slott, hvor han overtar sjefsstolen i kinoreklameselskapet CAPA Kinoreklame AS.
Selskapet har i et års tid vært i en mellomfase, men en ny kurs er nå staket ut etter en større omorganiseringsprosess.
Overfor KM forteller Kristiansen at det var en såkalt hodejeger som kontaktet ham i anledning at jobben ble utlyst.
– For meg er kinoreklamen en del av kosen. Det er like morsomt som å se selve filmen. Jeg husker alle Freia og Diplomis-reklamene spesielt godt.
– Hvorfor søkte du deg til en av de mest utsatte delene av reklamebransjen?
– Det er triggende, krevende og ufordrende. Jeg har hatt den type jobber før også – litt «underdogs». Jeg synes dette er spennende og morsomt. Det er betydelig potensial i kinoreklame. Jeg synes absolutt det bør være mulig å øke andelen. Det skal ikke så mye til før det monner heller!
Jan Tore Kristiansen er født i Bærum, men vokst opp ved Ullevål Stadion i Oslo. Han kommer fra Amedia, som er ett av Norges største mediekonsern. Der har han vært salgsdirektør for eiendom det siste året. Før det har han syv år bak seg som administrerende direktør for Mediehuset dittOslo AS.
Direktør Carl Martin Klingberg (51) sluttet i CAPA etter 24 år, høsten 2013.Cecile Trøan Kjelsaas – til daglig viseadm. direktør i SF Kino – trådte inn i CAPA Kinoreklame AS da Carl Martin Klingberg ga seg. I februar 2014 la hun frem en forretningsplan for nye CAPA. Etter dette gikk Trøan Kjelsaas tilbake til SF Kino, og Ted Johansson – leder NCG Media & SF Media AB – overtok i perioden frem til Kristiansen begynner.
– Vi er glade for å få Jan Tore med på laget, sier Ted Johansson.
– Sammen med de andre i CAPA blir hans viktigste utfordring å gjøre kino til et enda viktigere medium for annonsørene, samt øke forståelsen for kino som annonsemedium hos kinoeiere i Norge. CAPA har en offensiv markedsstrategi og et uttalt mål om å øke sin distribusjon og knytte til seg flere kinoer, både i Oslo og andre deler av landet.
– CAPA virker på meg som et veldig spennende og dynamisk selskap, med mange dyktige medarbeidere og offensive eiere, uttaler Jan Tore Kristiansen.
– Jeg kommer fra avisdelen av industrien, og her har aktørene lange tradisjoner for å samarbeide innenfor en rekke områder, selv om man selvsagt også er konkurrenter på andre felt. Jeg håper og tror at den erfaringen kan komme til nytte i min nye rolle, og den kan bidra til at annonsørene får et enda bedre totaltilbud innenfor kinoreklame.
Facebook
RSS