
Jeanette Heggland (47) vil fokusere på X-faktoren – selve magien med å gå på kino.
Jeanette er ansatt som ny administrerende direktør i Bergen Kino, melder kinoen fredag 8. februar 2019.
Nåværende direktør, Elisabeth Halvorsen, jobber ut februar 2019, og i mellomperioden vil økonomisjef Truls Waage være konstituert administrerende direktør.
Jeanette Heggland starter på arbeidernes dag, 1. mai 2019, og arbeidet innen handel har hun gjort siden tidlig i 20-årene.
Jeanette har en lang karriere innen ledelse av kommersielle virksomheter som kjøpesenteret Horisont, Coop, Power og KappAhl. Erfaringen inkluderer ledelse av større eiendomsprosjekter.
– Gratulerer med jobben! Vi må nesten spørre sportsspørsmålet: hva føler du nå?
– Jeg har visst det en liten uke, og blitt kjent med noen av lederne i Bergen kino. Nå gleder jeg meg veldig til å ta fatt på jobben sammen med alle medarbeiderne hos Bergen kino, sier Jeanette Heggland.

Bergen Kino-logoen.
– Hva slags forhold har du til Bergen kino fra før av?
– Jeg kjenner til kinoen som forbruker, og har vært en gjennomsnittlig kinogjenger, som går for lite på kino. Det har vel vært omtrent fire ganger i året. Jeg går etter populærfilmene, de som markedsføres stort. Sonja Henie-filmen var den siste jeg så. I desember måned er jeg blitt kjent med kinobransjen og sett på ulike kinoer. Jeg besøkte blant annet Colosseum kino og Odeon Oslo, samt Odeon Sotra. Jeg er irritert på meg selv at jeg har sett mer film i sofaen enn å gå på kino. Det er helt klart en mye bedre opplevelse å gå på kino, hvor filmene kommer først. Nå er jeg overbevist om at det er best på kino, så da gjelder det å få flere til å få den oppfatningen.

Bergen kinos KP1-sal anno juli 2017. Foto: Bergen kino.
– Hvordan skal du få til det?
– Det skal jeg gjøre i samarbeid med lederne og medarbeiderne i Bergen kino. Menneskene og det de skal oppleve er det jeg er opptatt av. Gode kundeopplevelser og service.
– Bergen kino får konkurranse høsten 2019, med Lagunen kino fra Nordisk Film Kino. Hva tenker du om det?
– Det blir spennende å få konkurranse. Det gjør ingen vondt. Det finnes bare muligheter om man ser hvordan forbrukernes vaner endrer seg, de ønsker mer opplevelser. Det er klartat i en ny konkurransesituasjon må Bergen kino være konkurransedyktig og levere på alle parametre. Bergen kino har vært flink på å møte konkurransesituasjonen, med økt kvalitet i salene. De har også student- og parkeringsrabatt. Alt ligger til rette for å lykkes i fremtiden. Bergen kino sier de er forberedt på lavere besøkstalk, men jeg tenker at det ikke nødvendigvis er konsekvensen av konkurransen. Jeg tenker at det er mulig med større kundegrunnlag, om vi forteller enda mer om hvorfolk folk skal velge kino fremfor stuen.
– Hvorfor ble du valgt, tror du?
– Det synes jeg kommer godt frem i pressemeldingen, svarer Jeanette.

Jeanette Heggland. Foto: Facebook/Privat.
Der heter det:
«Det var mange interessante søkere til stillingen, men vi var ikke i tvil om at Jeanette var rett person, spesielt på grunn av hennes ledererfaring, resultatoppnåelse og forståelse av oppdraget» uttaler styreleder Grete Line Simonsen.
Ombygging og varm sommer ga et dårlig kinoår for Bergen kino
Facebook
RSS