• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

HURTIGSPOLING

Her er Another World Entertainments nye markedssjef

Atli Bjarnason er markedsansvarlig hos Another World Entertainment. Foto: John Berge ©
Her er Another World Entertainments nye markedssjef
John Berge
10. februar 2016

26 år gamle Atli Bjarnason er nyansatt markedsansvarlig hos Another World Entertainment. Bli bedre kjent med ham i dette portrettintervjuet.

Navn: Atli Bjarnason
Alder: 26
Stilling: Markedsansvarlig hos Another World Entertainment.
Tid i bransjen: Helt fersk

– Fortell oss litt om din utdannings- og yrkesbakgrunn og hvordan du havnet i bransjen!

– Jeg har en bachelor i medievitenskap fra NTNU, og jobber for øyeblikket med en master på Blindern. Jeg har ellers anmeldt og skrevet om film i flere år, hovedsakelig for Montages og NATT&DAG. Som journalist har jeg jo fått et innblikk i bransjen utenfra, men nå er jeg plutselig på innsiden. Historien om hvordan jeg havnet her er ikke mer spennende enn at jeg søkte på en utlyst stilling, men det er jo over all forventning å ha fått en relevant job før jeg er ferdig med studiene.

– Hvilken film er den beste du har sett?

– Det er umulig å svare på, men jeg pleier å si Ondskapens hotell. Jeg skriver om den som en del av masteroppgaven, og den er et analyseobjekt som bare fortsetter å gi, og antar nye betydninger hver gang jeg ser den. I analysesammenheng kan det være både fascinerende og frustrerende.

– Hvor mange filmer ser du i uken?

– Det varierer veldig, men i det siste har jeg i stor grad sett film i forbindelse med jobb eller skole. Det blir uansett et knippe i uka.

– Foretrekker du å se en film på kino, BD eller DVD i hjemmekinoen og/eller et VOD-tilbud?

– Film er alltid best på kino. Jeg er i grunn ikke så kresen på visningsformatet, men de andre kan knapt sammenlignes.

– Foretrekker du 3D på kino eller i hjemmekinoen, eller ikke i det hele tatt?

– Jeg foretrekker 3D på kino, men samtidig er det sjelden jeg opplever at 3D tilfører filmen noe betydningsfullt – selv om det helt klart finnes eksempler på det. Klarer meg fint uten.

– Hvem er favorittregissørene dine?

– Kubrick og Cassavetes står sterkt her i gården. Av nyere regissører er jeg veldig begeistret for Xavier Dolan og Ben Wheatley.

– Favorittskuespillerne?

– Det er veldig vanskelig å svare på, men for eksempel Jack Nicholson og Olivia Williams er det alltid interessant å se uavhengig av hvilken film de er i. Ellers synes jeg Tom Hardy er den kuleste filmstjernen vi har hatt på lenge.

– Hva gjør du helst når du skal slappe helt av?

– Da tar jeg gjerne en øl med gode venner.

– Hvilke filmer ser du mest frem til i 2016?

– Anomalisa. Og High-Rise, hvis den blir å se i Norge i løpet av året.

– Hva slags TV-serier foretrekker du og hvordan ser du på de – på TV, via streamingtjenester eller DVD/Blu-ray Disc?

– Det er langt mellom de virkelig gode humorseriene, men når det dukker opp et sjeldent lyspunkt – som for eksempel Broad City – er det ikke noe som er bedre. Ser de nesten utelukkende via streaming.

– Samler du på fysisk film, DVD, Blu-ray eller det nye formatet 4K Ultra HD?

– Nå om dagen kjøper jeg stort sett film som ikke er tilgjengelig på nett. Jeg var imidlertid en ganske aktiv DVD-kjøper da jeg var yngre, og har stadig flere titalls filmer jeg ennå ikke har rukket å se stående på hylla.

– Hvilke utfordringer står kinobransjen overfor?

– Det er vanskelig å konkurrere med strømmetjenestene, når de gjør at man ikke trenger å forlate sofaen en gang, og dessuten tilbyr langt flere valgmuligheter. Men film er jo best på kino, og man forsøke å sørge for at publikum ikke glemmer det.

– Hva kjennetegner ditt firma?

– Vi tar i hovedsak inn arthouse-film og sjangerfilm – filmer som ofte har et begrenset, men trofast publikum. Nå har jeg ikke jobbet her lenge nok til at jeg har vært involvert i noen innkjøp, men AWE har markert seg som en distributør som ofte tar spennende valg, og jeg og andre filmentusiaster har ofte satt vår lit til AWE når det gjelder å hente inn de interessante titlene som ingen andre virker å ville satse på.

– Hvem imponerer deg mest i den norske kinobransjen og hvorfor?

– Jeg holder stadig på å bli kjent med bransjen og folkene som jobber i den, så det er vanskelig å trekke frem noen spesifikke nåværende. Men jeg husker at tidligere Film & Kino-direktør Lene Løken utmerket seg tidlig for meg, og fremsto alltid som veldig dyktig og klarsynt.

– Hva er ditt beste kinominne/opplevelse i hele livet?

– Mad Max: Fury Road. Ellers var Black Swan en så utmattende opplevelse – i utelukkende positiv forstand – at jeg ikke orket å se den igjen på kino, selv om jeg hadde veldig lyst.

– Hvilken kino/sal er din favorittkino gjennom tidene?

– Tancred på Filmens Hus regnes jo av mange som Norges beste kinosal, og det stiller jeg meg bak.

– Hva er din beste egenskap i jobben din?

– Jeg håper jeg klarer å utvise god teft hva gjelder å hente inn nye filmer. Men som tidligere filmkritiker har jeg jo litt høye tanker om egen smak.

– Hva synes du om KINOMAGASINET.no (bransjenettstedet) og KINOMAGASINET (forbrukerutgaven – print/trykt magasin)?

– En god ressurs, og jeg kommer nok til å være en langt flittigere leser fremover enn jeg har vært tidligere.

Relaterte sakerBlu-rayDVDKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
HURTIGSPOLING
10. februar 2016
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerBlu-rayDVDKino

Siste saker fra HURTIGSPOLING

En filmnerd ser fremover

John Berge13. juni 2022
Les mer

Var lite interessert i kinofilm. Men forelsket seg i kinojobben. Nå er han vikariende kinosjef.

John Berge5. juni 2021
Les mer

David var best av over 100 søkere. Møt den nye kinosjefen hos ODEON Lillestrøm.

John Berge4. mai 2021
Les mer

Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg

John Berge14. januar 2021
Les mer

Ble mer selvsikker av å få ansvaret som kinosjef

John Berge3. november 2020
Les mer

Charlotte om de første ukene som ODEONs nye programsjef

John Berge1. februar 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmentusiasten Lars Hartmann
Trondheim Kinos nye driftssjef