
Nordens første 4DX-sal på Ringen kino i Oslo
4DX er en nyskapende teknologi som gjør det mulig for deg i salen å virkelig være til stede i handlingen som foregår på lerretet. Ved bruk av stoler som beveger seg i alle retninger, i samspill med effekter som blant annet vind, vann, regn, tåke, bobler, luftskudd og lukt, vil 4DX levere en unik og heftig kinoopplevelse.
4DX-premiere: Kong: Skull Island
Fra fredag 10. mars på Ringen kino i Oslo
Om filmen: En gruppe bestående av forskere, soldater og eventyrere som drar for å utforske en mystisk øy i Stillehavet, som ikke tidligere er kartlagt. Like farlig som den er vakker. På ukjent grunn uten kontakt med omverden går gruppen inn i riket til den store KONG, og setter i gang krigen mellom mann og natur. Når oppdraget går fra oppdagelse til overlevelse, må de sloss for å overleve i et landskap hvor ingen mennesker hører til...
Du vil få vind i håret, regndråper i ansiktet, kiling på føttene, lukter og bevegelse i stolen du sitter i når du ser en film i 4DX.
KINOMAGASINET fikk en omvisning i sal 2 på Ringen kino i Oslo, som er under ombygging til å bli Nordens første 4DX-kino.
Det gamle amfiet er revet og det er bygd et nytt stålamfi, som tåler vibrasjonene.
Salen gikk fra 240 ordinære kinoseter til 140 spesialstoler som beveger seg, har en egen unik IP-adresse og datamaskin innebygd, og som vil gi tilskueren en følelse av vind, vann, regn, tåke, bobler, luftskudd, lukt og vibrasjoner ved føttene.
– Her er det 35 ganger fire stoler på sju rader i, som skal hoppe opp og ned og vri seg frem og tilbake med mennesker i, og da må det være relativt stabilt og sterkt, forteller Dan Fuhlendorrf til kinobransjens fagblad.

Dan Fuhlendorff fra Kino & AV Teknikk forestår arbeidsledelsen av 4D-installasjonen hos Ringen kino i Oslo. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Dan Fuhlendorff er, sammen med sønnene Hugo og Joakim Fuhlendorff fra Kino & AV Teknikk, er de som forestår den praktiske arbeidsledelsen.
Fuhlendorff er en av landets mest erfarne kinobyggere, med over 27 års erfaring, men en 4DX-kino er en helt unik opplevelse også for ham.
Han forteller at på hver side av salen monteres det heisbare trosser med vifter som i kombinasjon med vann skal skape regnvær inne i salen, strober som skal indikere lyn og to boblemaskiner foran i salen. Det er også røykmaskiner foran lerretet.
På hvert sete man sitter på er det en «kiler» som rører på føttene til kinogjesten og det er en «effektdel» hvor det sprutes luft, vann og lukt, samt vibrasjoner i setet. Hver stol har m.a.o. egne seperate kurser: vann, luft og lukt, via et system under amfiet.
– Hvis du ikke vil ha vann, spesielt med 3D er det upraktisk med vann på brillene, så kan du slå det av, forklarer Dan og viser oss på en av stolene, som fortsatt er dekket av plast. Han tar av plasten til ære for kinobransjens fagblad og setter seg ned i et av setene, som den første på norsk jord.
Det praktiske arbeidet med salen – som først ble tatt i bruk i 2008 – begynte den 23. januar 2017 og planen er å starte visningene i den nye salen 10. mars.
Da blir det premiere på Kong: Skull Island.

Kong: Skull Island får 4DX-premiere 10. mars 2017. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Projektoren, en Sony 4K 320, ble bygd om for å snakke med 4DX-systemet. Lerretet er det samme som før, mens høyttalerne i salen er byttet av praktiske årsaker pga. de nye viftene. Det er ikke installert «immersive audio», eksempelvis Atmos, i den ombygde salen.
– 4DX har uansett ikke noe med lyden å gjøre. Det er et 7.1 lydanlegg her, som før, forteller Dan Fuhlendorff.
CinemaNext, den europeiske kinotekniske giganten, har Kino & AV Teknikk som norsk partner. Kino & AV Teknikk har alle koordinert alle lokale leveranser, forteller Fuhlendorff.
Han beskriver samarbeidet med CinemaNext som svært bra.
Fuhlendorrf-trioen ble initielt spurt om de ville være co-prosjektleder og de sa ja til det, men hele prosjektet har økt enormt i form av selve engasjementet.
– Vi trodde vi bare skulle være et bindeledd mellom CinemaNext og Nordisk Film Kino og installasjonen, sier Fuhlendorff.
Kino & AV Teknikks menn har vært tilstede mer eller mindre hele tiden, da det er veldig mye å følge opp.
– Som ingeniør er dette kjempemorsomt. Det er masse spennende utfordringer som skal løses. Bare en kinostolenhet veier 350 kilo. Vi fikk fem containere med 19 tonn utstyr. Det var ikke mulig å sette containerne utenfor kinoen, så vi måtte engasjere et firma til å losse utstyret fra kaia og kjøre det opp hit til kinoen. Så leide vi en truck og pakket ut oppe på gata. Så kjørte vi utstyret inn. Vi spesialkonstruerte en rampe for å slippe å løfte de ned. Heldigvis har stolene hjul.
– Hva har vært mest utfordrende?
– Det har gått veldig, veldig bra, men det har også med at man følger opp hver dag.
– Vi hadde problemer med tidsaspektet. Vi prøvde å si at dette ikke var mulig, men det ville ikke Nordisk høre på. Det er så viktig for dem å ha premiere på Kong: Skull Island, fordi det er lenge til neste gang det er en god 4DX-film. Den er perfekt for 4DX. Det er den beste filmen å introdusere dette systemet med.
Det er dog ikke noe problem med å fylle opp salen med 4DX-filmer. Ifølge eierfirmaet 4DPLEX, så kommer opp mot 60-70 filmer med 4DX pr. år. Blant nyere filmer med systemet finner vi Logan, Rings, John Wick: Chapter Two, The Great Wall og The LEGO Batman Movie.

Eksperter fra utlandet er på plass hos Nordisk Films kino i Oslo: Roberto Bermejo (t.v) er International Project Manager hos CinemaNext (Ymagis Group), mens Se Joong Byun (t.h.) er fagmannen fra firmaet bak 4DX: CJ 4Dplex. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

4DX-reklame utenfor Ringen kino i Oslo. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

4DX-opplevelsen skjer blant annet med bruk av stoler som beveger seg i alle retninger, i samspill med effekter som blant annet vind, vann, regn, tåke, bobler, luftskudd og lukt. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Facebook
RSS