
Harajuku
Harajuku ble kinolansert 23. november 2018, og det ble solgt 9.960 billetter på norske kinoer.
«Harajuku»-regissør Eirik Svensson puster det norske stornavnet Hans Petter Moland solid i nakken med antall Amandapris-nominasjoner.
Molands storfilm «Ut og stjæle hester», sett av nærmere 105.000 nordmenn og vinner av en Sølvbjørn i Berlin, fikk ti nominasjoner.
Men Svenssons far- og datterdrama, av Dagbladets anmelder kalt en «sterk film om ungdom, drømmer og omsorgssvikt», kom sterkt på oppløpet – med bare én Amanda-sjanse mindre.
Filmen ble sett av knapt 10.000 på norske kinoer.
– Jeg ble veldig overrasket. Jeg hadde jo håpet på en og annen nominasjon, men ikke ni, sier Svensson.

Her er filmskaperen Eirik Svensson i spissen for hele sitt “Harajuku”-lag, som hanket inn hele ni Amanda-nominasjoner. F.v. Ines Høysæther Asserson (skuespiller), Sebastian Torngren Wartin (skrev filmmanus), regissør Eirik Svensson, Karsten Meinich (filmklipper), Gunn Tove Grønsberg (lyddesign), Øyvind Mathisen og Fay Wildhagen (filmmusikken), Elise Solberg (filmklipper) og produsent Cornelia Boysen. Foto: Berit Roald / NTB scanpix.
Tenkte annerledes
Den guttaktig utseende regissøren (35) er takknemlig for anerkjennelsen og oppmerksomheten rundt en film som ikke så mange så i forhold til Molands Petterson-filmatisering.
– Gjennom hele prosjektet har jeg prøvd å tenke annerledes og prøve ting jeg ikke hadde turt å prøve ellers, sier Eirik Svensson, og sikter til at «Harajuku» er resultatet av Nye Veier, som er Norsk filminstitutts satsing på talentutvikling.
– Da skal du gjøre det du ikke gjør ellers, sier Svensson. Han vakte oppsikt allerede med avgangsfilmen han laget på Filmskolen i 2010, kortfilmen «Fredag».
Langfilmdebuten stod i 2013 med «En som deg», som ble tatt ut til filmfestivalen i London og nominert til Filmkritikerprisen.
Andre film ut, «Natt til 17.» fra 2014, ble nominert til tre Amandapriser.

Begge er Amanda-nominert: Både Ines Høysæther Asserson for hovedrollen i «Harajuku» og Nicolai Cleve Broch, som spiller faren hennes hele veien til birolle-nominasjon. Foto: Maipo film.
Nerve og nærhet
Etter å ha viet seg til TV-regi med tre sesonger av «Unge lovende» og «Heimebane», vendte regissøren tilbake i spillefilmen med «Harajuku».
Men han tok med seg bekjentskaper som Fay Wildhagen – nå er Amandapris-nominert for filmmusikken til «Harajuku» sammen med Øyvind Mathisen.
– Hun laget noe musikk for «Unge lovende», og ba meg si fra om jeg ville ha henne til å lage filmmusikk. Det er en nerve og en nærhet i det hun leverer, og musikken hennes er også svært filmatisk, sier Svensson – som fikk ja.

«Harajuku» er Eirik Svenssons tredje kinofilm. Foto: Ida Gøytil.
Lyd som matchet
– Det er den første langfilmen jeg har laget musikk til, og dette trodde jeg ikke skulle skje, sier Wildhagen.
Hun sa ja med én gang Svensson spurte, men fikk litt kalde føtter da synopsis og stemningsbilder ankom. Derfor ba den Spellemann-nominerte artisten om støtte fra Øyvind Mathisen, som hun har spilt med.
– Hans lyd er perfekt med min lyd, sier Fay Wildhagen.

Nå 17 år gamle Ines Høysæther Asserson er Amanda-nominert for filmen “Harajuku” i kategorien for beste kvinnelige skuespiller – der hun kappes mot Pia Tjelta og Ine Marie Wilman. Foto: Berit Roald / NTB scanpix.
«Harajuku» er Amanda-nominert i den gjeve kategorien for beste norske kinofilm, for beste regi, beste kvinnelige skuespiller til Ines Høysæter Asserson og beste mannlige birolle til Nicolai Cleve Broch.
Sebastian Torngren Wartin ble nominert for beste filmmanus til «Harajuku», mens det dessuten vanket Amanda-nominasjoner til beste lyddesign, beste foto, beste klipp og for beste originalmusikk. (NTB)
«Ut og stjæle hester» og «Harajuku» dominerer Amanda-nominasjonslisten
Nå kan det vanke også Amandapris på Pia Tjelta etter «Blindsone»-innsatsen
Facebook
RSS