
Vi slo av en prat med den norske regissøren Hans Petter Moland, som i mars 2019 fikk det travelt med to kinolanseringer.
– Å lansere to filmer samme måned på kino skjer ikke ofte i en filmregissørs liv, som du gjorde med Cold Pursuit og Ut og stjæle hester i mars 2019. Hvordan var det?
– Jeg hadde en premiere i USA på en fredag, og en annen premiere i hovedkonkurransen i Berlin kvelden etter.
– Det er en helt absurd opplevelse. Jeg tror ikke det er veldig mange andre som har opplevd dette. Det er ikke å anbefale. Det er også vanskelig for pressen å holde filmene fra hverandre, blant annet.
– Hvordan kom nyinnspillingen i gang, og var du alltid aktuell som regissør?
– Den første hendvendelse om kjøp av rettighetene kom morgenen etter at Kraftidioten hadde premiere i hovedkonnkurransen i Berlin. Det var ganske mange som var interessert i å kjøpe rettighetene.
– Michael Shamberg, produsenten på filmen, foreslo at jeg skulle gjøre det selv fordi tonen i originalen var noe av det som gjorde den unik, og som ville være umulig for en annen regissør å få til.
– Hvordan føles det å lage samme filmen på nytt, både emosjonelt og i praksis?
– Å lage filmen ble hurtig en helt ny prosess, med nye skuespillere, produsent, stab osv. Litt som å sette opp et teaterstykke fra Nasjonaltheatret på Broadway. Så for meg er det en ny film. Det mest krevende emosjonelt er all tiden jeg har vært hjemmefra. Det var ikke planen. Men som regissør man ikke alltid herre over premissene for en film, hvor det spilles inn, hvor etterarbeidet gjøres osv. Opptakene kom i gang ganske sent på vinteren så det var en ganske intens jakt på snø. Vi endte opp ganske langt oppe i Rocky Mountains, med base på 2000 meter og mye av opptakene i 2400 meters høyde. Det er ganske god trening å jobbe 12-14 timer i døgnet i dypsnø i den høyden. På fridager var jeg på befaringer, enten i Vancouverområdet, eller i Yukon og Alaska. Men selv om det var ganske intenst var det også morsomt. Masse fine, og veldig dyktige folk. Både foran og bak kamera.

Regissør Hans Petter Moland. Foto: Philip Øgaard, Paradox.
På kino i Norge ble det solgt ca. 16.500 kinobilletter til Cold Pursuit, som er under en halvering av hva Kraftidioten i sin tid omsatte for, med i overkant av 40.000 solgte billetter i 2014.
Ut og stjæle hester ble en større suksess på kino, med over 100.000 solgte billetter.
Hans Petter Moland har tidligere regissert filmer som Folk flest bor i Kina (2002), Gymnaslærer Pedersen (2006), En ganske snill mann (2010) og Kraftidioten (2014).
Les mer om videoutgivelsene av Cold Pursuit ogUt og stjæle hester her:
Facebook
RSS