• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

«Hanne ga seg aldri og kjempet til det siste»

Svanhild Sørensen (t.v.) og Hanne Liseth (t.h.). Foto: Sigurd Moe Hetland. ©
«Hanne ga seg aldri og kjempet til det siste»
John Berge
27. november 2014

Hanne Liseth måtte gi tapt for en aggressiv form for leukemi, men ga aldri opp kampen for å bli frisk. – Hun skulle bli frisk. Det var aldri snakk om å gi opp. Det var sånn Hanne var.

Det forteller Svanhild Sørensen, som startet firmaet Kulturmeglerne sammen med Hanne Liseth i 1997. De var også nære venner.

– Ja, jeg har både vært en venn og kollega.

– Mange visste ikke om at Hanne var var syk. Derfor fikk mange sjokk da de fikk vite om det. Alt dette fine som er sagt om henne, burde hun fått høre mens hun levde. Man burde si slike ting mens man lever. Jeg skulle ønske at Hanne fikk oppleve det jeg har lest.

Svanhild forteller at Hanne hadde leukemi, og tilbragte nesten hele 2014 på sykehuset, med lange behandlingsperioder.

– Det var en krefttype vi trodde hun kunne leve med i mange år. Men så fikk hun et aggressiv oppblussing sommeren 2014. Hun fikk tilbud om en spesiell behandling de hadde hatt gode resultater med i utlandet. Men man visste at den var tøff for kroppen. Legene og alle var overbeviste, også Hanne. Hun var veldig sterk og alltid vært fysisk aktiv. Men så gikk det veldig bratt de siste dagene. Da innså vi at kroppen hennes ikke klarte.

– Hvordan har reaksjonene vært etter hennes dødsfall?

– Det jeg har opplevd en overveldende. Mange har kontaktet meg fra bransjen. De kjente oss to sammen, og ikke familien hennes. Det er tydelig at Hanne har berørt mange. Ingen var uberørte av Hanne. Alle husket henne med en gang. Det står utrolig mye vakre kommentarer på Facebook. Hun var et helt menneske.

– Hvordan taklet hun sykdommen?

– Det var ikke hemmelig at hun var syk. Mange besøkte henne på sykehuset. Men hun skulle bli frisk. Hun ønsket å fokusere på livet fremover. Hun la planer fremover. De hadde solgt gården, som lå 16 kilometer utenfor Rakkestad, og holdt på å diskutere om de skulle flytte tilbake til Oslo eller bo nærmere Oslo. Hun gledet seg å komme tilbake på jobben i Nationalteatret.

– Hvordan fører dere arven fra Hanne videre i Kulturmeglerne?

– Den har vi egentlig hatt med oss i ryggraden hele veien. Det er helt enkle prinsipper. Være rettskaffen, ikke gi seg. Hanne ga seg aldri. Det var derfor utenkelig at hun ikke skulle overleve. Det var aldri et valg. Jeg kan ikke huske en eneste gang hun sa «nå gir jeg opp, dette går ikke». Hun fant alltid en løsning og utvei. Hun var handlingsorientert. Det tar vi med oss videre, både jeg og Anne Berentsen. Så det vi fører videre er å aldri gi seg. Finne gode løsninger for oppdragsgiverne. Og ha en høy arbeidsmoral.

– Avslutningsvis, da dere startet for 17 år siden var mediebildet helt annerledes og Internett var i sin spede begynnelse som en del av folks arbeids- og fritidsliv. Hvordan er det nå å få oppmerksomhet rundt en event eller film?

– Vi hadde faktisk et kurs for kinosjefer i 1997, hvor Torgrim Eggen skulle lære kinosjefene å komme på Internett! Det var virkelig i den spede begynnelsen. Ting har forandret seg voldsomt. Det er mange flere små steder. Du må være enda tydeligere i å definere målgruppen og finne ut hvilke kanaler målgruppen bruker. Jeg ser f.eks .at ungdomsfilmer har 100.000 besøkende første helg, og det er filmer jeg selv ikke har hørt om før lanseringen. Så vår jobb er å finne ut hvor målgruppen er. Det er ikke slik at vi bare jobber med å få redaksjonell omtale. Vi skaper mer innhold selv til å publisere på Facebook og andre sosiale medier.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
27. november 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Slik minnes bransjen Hanne Liseth 27.11.2014
  • Hanne Liseth til minne 27.11.2014

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Filmdistributørene hedret Vega Scene 

admin16. mars 2023
Les mer

Kinoklubben har nådd en stor milepæl

John Berge13. februar 2023
Les mer

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Prioriterer ikke Dolby Atmos-markedsføring
Kinosjefene har stor tro på nye Star Wars