• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Ivar Halstvedt vil at Film & Kino skal styrkes

Ivar Halstvedt innleder. Foto: Grethe Nygaard/Den norske filmfestivalen i Haugesund.
Ivar Halstvedt vil at Film & Kino skal styrkes
John Berge
20. august 2019

HAUGESUND: For tiden eks-kinomann Ivar Halstvedt tar til orde for at bransjeorganisasjonen Film & Kino bør styrkes.

– Jeg er mest bekymret for at vi (kinoene. Red. anm.) ikke har penger til å jobbe sammen gjennom en organisasjon som Film & Kino, sa Halstvedt til KINOMAGASINET etter sitt foredrag på seminaret «Fremtidens kinopolitikk», under Den norske filmfestivalen 2019 i Haugesund, søndag 19. august 2019.

Ivar Halstvedt – som har karenstid ut året 2019 etter å ha sluttet hos ODEON kino – innledet til kinoseminaret «Fremtidens kinoseminar». Her holdt han frem blant annet «Arven». Foto: John Berge, Kinomagasinet.no ©

Her holdt han frem blant annet «Arven», rapporten han selv var med på å utarbeide.

Det såkalte organisasjonsutvalget foreslo at midlene fra Norsk kino- og filmfond, som Film & Kino (tidl. NKKL) hadde forvaltet siden 1970, ikke skulle være hos Film & Kino mer.

– Denne rapporten ble trolig ikke lest med særlig interesse i Kulturdepartementet, sa Halstvedt fra talerstolen.

– Det uheldige med en så brå endring i overføring av makt, penger, tradisjon og ansvar er at Kulturdepartementet og Norsk filminstitutt sammen med kinoene ikke fikk anledning til å bli bedre kjent og oppnå en større felles forståelse for kinobransjens behov, sa han videre.

– Du mente at Kulturdepartementet ikke hadde lest Arven?

– Det vet jeg ikke, men de lyttet ikke til erfaringene. Det som utvalget konkluderte med var at man skulle se på at Film & Kino kan ikke forvalte Norsk kino- og filmfond. Man kan ikke både kreve inn og dele ut og bruke av det. Det må skilles ut og det må tas vare på og så sette ned et styre, hvor vi så for oss at kinorepresentanter og kanskje distributører, Norsk filminstitutt og politikere skulle være med. Og så så vi at Film & Kino måtte reorganiseres. Så kom filmmeldingen etterpå og Norsk filminstitutt fikk forvaltningen av midlene, mens kinoene ikke var nevnt med ett ord.

– Vil de de to private kjedene, ODEON og Nordisk Film Kino som står for 60 prosent av markedet, ha noe interesse av en bransjeorganisasjon, utifra din erfaring?

– Begge kjedene er jo medlemmer og sitter i styret.

– Men de har ikke det samme behovet som små- og mellomstore kinoer?

– Kanskje ikke, men det er kanskje som Jannicke Haugen fra Nordisk Film Kino svarte i paneldebatten, at felleskap er viktig, både sentralisert og bransjefelleskap, sier Halstvedt.

Ivar Halstvedt gikk av som norsk toppsjef for ODEON

Ivar Halstvedt innledet til kinoseminaret «Fremtidens kinoseminar». Foto: John Berge, Kinomagasinet.no ©

Som ellers i foredraget tok en kort historisk gjennomgang av over 100 år med norsk kinopolitikk, med særlig fokus på tiltak fra sent 80-tallet, 90- og 2000-tallet, herunder etableringen av Den store kinodagen (1988), Filmweb (1997), gavebillett (1999), Kinosommer (2000), digitaliseringen av kino-Norge m.v.

– Finansieringen av alle disse utviklingsprosjektene ble vedtatt av landsmøtet og finansiert av fondsmidlene og resultatet kom alle kinoer til gode, slo Halstvedt fast.

Halstvedt sa i foredraget at siden avgiftsmidlene nå kun tilbakeføres til kinoene etter søknader til Norsk filminstitutt, er det mange som mener at kinobransjen er svekket. Halstvedt beskrev det som en «ulykke at politikken og politikerne forlot Film & Kino». og minnet om at kommunene fortsatt har ansvaret for å utdele kinokonsesjoner.

– Kinoene og kommunene forholder seg til Film & Kino, som kjenner dem, og de som er igjen i Film & Kino står på, men er ute av stand til å virke som tidligere, uten tilstrekkelig finansieringsgrunnlag. Kinoene ønsker en samlet film og kinopolitikk, hvor kinoene er premissleverandører og bidragsyter. Norsk film er avhengig av kinoene av å lykkes. Den unike norske kinofloraen med mange små kinoer og med den ambulerende bygdekinoen vil ikke overleve uten at politikerne sikrer felles finansering av en bransjeoverbyggende organisasjon og med videre utviklingstiltak. Det bør inngå som en integrert del av norsk film og kinopolitikk, sa Halstvedt.

Julie Ova, avdelingsdirektør formidling hos Norsk filminstitutt. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

PS! Julie Ova, avdelingsdirektør formidling hos Norsk filminstitutt, opplyste fra salen at kinoenes andel av Norsk kino- og filmfond-avgiften nå er på ca 30 millioner kroner i året, mens Norsk filminstitutt setter av 50 millioner kroner til formidlingstiltak.

Les mer om Ivar Halstvedts «comeback» i Haugesund her:

Ivar Halstvedt tilbake hos sine egne

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
20. august 2019
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • Ivar Halstvedt tilbake hos sine egne 18.08.2019
  • Ivar Halstvedt gikk av som norsk toppsjef for ODEON 07.06.2019
  • Ivar Halstvedt om IMAX og SF Kino Oslo 26.10.2017
  • Hva skjer når Fredrikstad får to kinoer? Her er Ivar Halstvedts tanker. 10.05.2019

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Filmdistributørene hedret Vega Scene 

admin16. mars 2023
Les mer

Kinoklubben har nådd en stor milepæl

John Berge13. februar 2023
Les mer

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Tysvær kommune er nytt KinoNor-medlem
Det «renner inn» medlemmer til Kinoklubben